הצבא הרוסי השלים אתמול (רביעי) את כיבוש העיר חרסון בת 300 אלף התושבים ובכך העמיק את אחיזתו בדרום אוקראינה. הכוחות הרוסיים פלשו לרחובות העיר ונכנסו לבניין המועצה. בעיר מתגוררות כ-1,000 משפחות יהודיות, שכבר כמה ימים מסתגרות בבתיהן.

הרב הראשי של חרסון, יוסף יצחק וולף, תיאר ב"חדשות הבוקר": "הרוב המוחץ של הקהילה נשאר פה. עד יום חמישי לא האמנו שדבר כזה יכול לקרות. ביום חמישי קמנו למציאות חדשה לגמרי כשהתחילו הטילים. אחרי כמה שעות העיר נחסמה לגמרי מכל הכיוונים, אי אפשר היה כבר לצאת פיזית. אנחנו נמצאים בעורק מרכזי מאוד".

"אני חבר טוב של ראש העיר. הוא אמר לי במילים האלה ממש - 'הם פה, זאת המציאות, זה מה שיש כרגע'. אני מוריד בפניו את הכובע, הוא גבר אמיתי, מיום חמישי לא יצא מהמשרד. כראש עיר הוא מבין שהוא חייב להמשיך לדאוג לצרכים של העיר. אנחנו, כמנהיגים רוחניים, מבינים שחייבים להמשיך לדאוג לקהילה שלנו".

בימים האחרונים נערכו בחרסון קרבות קשים. "התחננתי בפני כולם לא לצאת החוצה, כי בחוץ המוזות מטורללות פשוט", סיפר הרב יצחק וולף, "ביום שלישי היה מאוד קשה בעיר, היו פה קרבות אמיתיים. שמענו את הפיצוצים של הארטילריה וההפצצות מבחוץ חזק מאוד. כשהרוסים נכנסו פיזית, מישהו פה חשב כנראה שהוא יכול להתנגד אליהם והיו יריות ממקלעים ומנשק קל במשך הרבה מאוד שעות. שמענו את זה קרוב מאוד אלינו. התוצאה הייתה עגומה מאוד: ביום אחד יש פה למעלה מ-300 הרוגים בעיר".

ולדיסלב רויטברג, יועצו של נשיא אוקראינה זלנסקי, אמר הבוקר לנסלי ברדה: "זה לא פעם ראשונה שעיר כזאת או אחרת נופלת בידי הרוסים ואנחנו מחזירים אותה בהצלחה רבה. צריכים בזמן הקרוב להחזיר את הכל בחזרה. בימים האחרונים הסטטיסטיקה של ההרוגים והפצועים עולה לצערנו, משני הכיוונים. אנחנו רואים הרס אדיר, הרס רב. אזרחים לא נותנים לחיילים להיכנס לערים, הם מהווים מחסום חי. יש לרוסים קרוב ל-10,000 חיילים הרוגים בשטח אוקראינה".

"אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה מהצלב האדום לשתף פעולה עם הממשל שלנו, במקומות שנפלו בידי הטרוריסטים האלה. הם לא נותנים לצלב האדום להגיע ולעשות מסדרונות ירוקים, להיכנס ולתת תרופות לאנשים שנמצאים בפנים ולהוציא ילדים וזקנים".

מה ידוע לך על שיחת הטלפון בין בנט לזלנסקי? מה זלנסקי ביקש מבנט בשיחות האלה?
"לא ידוע לי על איזשהן בקשות מיוחדות, אבל כן שהשיחה הזאת הסתיימה כשיחה מאוד חמה ומחזקת. לא ידוע לי שהוגשה איזושהי עזרה מישראל לאוקראינה בשלב הזה. כל השליטים בעולם, ראשי ממשלות, נשיאים, מנסים לעשות הכל בשביל להפסיק את המלחמה הזאת. רוסיה קוראת לזה מבצע, אנחנו קוראים לזה מלחמת התשה. יש ערימות של הרוגים".