מדינת ישראל תיכנס מחר לסגר מלא שיימשך שבועיים, במסגרתו יוגבלו התפילות בבתי הכנסת וההפגנות, המשק הפרטי ייסגר למעט מפעלים חיוניים, התחבורה הציבורית תצטמצם מאוד וגם נמל התעופה בן גוריון צפוי להיסגר.

הצעד הדרמטי ננקט לאור העלייה במספרי הנדבקים, החולים קשה, המונשמים והנפטרים מנגיף הקורונה, שהובילה לעומס רב על הצוותים הרפואיים בבתי החולים. "אנחנו מלאים, משחררים חולים עד כמה שניתן ומיד מקבלים חדשים", דיווח פרופ' מוטי רביד, מנהל בית החולים מעייני הישועה בבני ברק, "חלק מגיעים באמבולנסים דרך מרכז האשפוז של משרד הבריאות וחלק פשוט באים ואם הם מתגלים כחיוביים לקורונה, צריך לאשפז אותם".

"המחלקות מלאות אבל עדיין לא נשפכות על גדותיהן", המשיך פרופ' רביד, "יש לנו מקומות כי אנחנו מצליחים לשחרר חולים, אבל מה יהיה הלאה? הצוות הרפואי שחוק. מדובר בחבורה לא גדולה של אנשים שעובדים מחודש מרץ ועד עכשיו. יש לנו עזרה מאנשים אחרים, אבל זו עזרה טכנית. הטיפול מוטל על קבוצה קטנה. לפעמים אני לא ישן בלילה מהמחשבה מה יקרה אם אחד מהם יידבק בקורונה. אנחנו במצב לא טוב".

לפני חצי שנה הסתכלו על בני ברק כעל עיר שהוכתה בקורונה, היום כל המדינה ככה.
"דווקא בני ברק ממושמעת יותר מאחרים. זה לא שאין בה תחלואה, יש בה תחלואה ענקית, אבל היא לא חריגה לעומת מקומות אחרים במדינה. אנשים בעיר למדו להיזהר. לו כל המדינה הייתה לומדת להיזהר, לא היינו במצב הזה".

אתה חושב שסגר כללי הוא צעד מתחייב או שהיית נוהג אחרת?
"ההחלטה הגורפת הזאת מזכירה לי רופא בחדר מיון שמקבל פצוע שמדמם מהרגל, אבל לא מספיק מיומן בשביל לאבחן איפה הוא מדמם ואיך לתקן את העורק, אז הוא קוטע לו את הרגל. נכון שהאיש ניצל, אבל הוא בלי רגל. אין מספיק ארגון וקבלת החלטות רציונלית בממשלה וגם אין מספיק משמעת ושיתוף פעולה מצד הציבור. עם זאת, סגר זה ברירת מחדל רעה מאוד".

אתה מאמין שעם משמעת רופפת כזאת אפשר לנצח את הקורונה?
"הציבור עדיין לא הפנים. יכול להיות שהמחדל הוא הסברתי, יכול להיות שהמחדל הוא באכיפה, אבל יש גם חוסר בדוגמה אישית. הציבור תופס את מקבלי ההחלטות כלא רציניים וכמוטים על ידי אינטרסים שהם לא לעניין. אנשים לא מאמינים. גם בסביבת המגורים והעבודה שלי, מאוד קשה לשכנע אנשים לעשות את הדברים הפשוטים ביותר".