התפרצות הווריאנט ההודי: בסוף השבוע אומתו עשרות תלמידים ממודיעין ובנימינה כחיוביים לנגיף הקורונה, ככל הנראה בעקבות משפחה שחזרה מחוץ לארץ. במשרד הבריאות מודאגים מאוד מהאפשרות כי הווריאנט ההודי, שנחשב למדבק יותר, מתפשט בימים אלו בארץ. פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, קרא לנקוט בצעדים מידיים.

"אסור להתייחס לזה כצירוף מקרים. הווריאנט ההודי הרבה יותר שכיח במדינת ישראל ואני חושש שזה כתוצאה מחדירה והתפשטות מהירה מאוד", העריך פרופ' ברבש בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר".

"לווריאנט ההודי תכונות הדבקה הרבה יותר חזקות ממה שהכרנו בווריאנטים הקודמים", המשיך ברבש, "יש לו יכולת הדבקה משודרגת. הוא השתלט על אנגליה לגמרי תוך כמה חודשים. בארץ הוא היום 50% מהריצופים שעושים לבדיקות המטוש. כנראה שהוא גורם לתחלואה קשה יותר, עם יותר אשפוזים. הוא פוגע יותר בצעירים ובילדים. ילד שלא מחוסן ופוגש את הווריאנט ההודי, סיכוי גבוה מאוד שהוא יידבק".

מה ההמלצה שלך לישראלים שעומדים לצאת לחופשת הקיץ שלהם?
"מי שיש לו ילדים בגילאי 12-15 - ללכת להתחסן. למי שיש ילדים צעירים יותר, ממליץ לוותר על הנסיעה לחוץ לארץ. אין היום מקום בעולם שאין בו את הווריאנט ההודי. הסיכוי של ישראלי שטס לחוץ לארץ לפגוש את הווריאנט ההודי הוא גבוה מאוד. אני ממליץ לחזור בנו מצעדים שנקטנו כמו הסרת המסכות ולחזור למסכות בחללים סגורים, בטח בנתב"ג ובבתי הספר".

אם אני טס לחו"ל לבד ואני מחוסן, יש לי ממה לחשוש?
"כשאתה טס ופוגש אנשים עם הווריאנט ההודי, אתה עלול להידבק אפילו אם אתה מחוסן. יש אנשים שהחיסון לא עבד אצלם, אף אחד לא יודע להגיד אם אתה באמת מחוסן או לא. אם קיבלת חיסון יש לך רמה מסויימת של ביטחון, אבל מול הג'יים צ'יינג'ר של הווריאנט ההודי אני מציע לקחת טווחי ביטחון. היעילות של החיסון שלנו נגד הווריאנט היא 80%, בניגוד ל-95-97% בווריאנטים הקודמים. אסור להיות שאננים".


504 תושבי בנימינה נמצאים בבידוד בעקבות התפרצות הקורונה בעיר, רובם תלמידי כיתות ז'-ח' מבית הספר כרמים. 44 מתלמידי בית הספר אומתו עד כה כחיוביים לנגיף, כשאתמול (ראשון) נערך יום בדיקות גדול בבית הספר שבמסגרתו נבדקו מעל ל-1,000 איש.

"ביום רביעי בבוקר קיבלנו הודעה על תלמיד שאומת לקורונה", תיאר יורם יופה, מנהל בית הספר, "השארנו את הכיתה שלו והקבוצות שבהן הוא לומד מתמטיקה ואנגלית בבית. בהמשך היום קיבלנו הודעה על עוד תלמיד מאומת, וכמובן שגם את התלמידים מהכיתה שלו השארנו בבית. ביום חמישי הזמנו ניירת בדיקות לבית הספר, ואיתרנו עוד שמונה תלמידים מאומתים. למחרת הזמנו שוב ניידת ואותרו 34 תלמידים מאומתים נוספים".

"לא יודע להצביע על התלמיד המדביק, זה לא מתפקידי", אמר יופה, "אינני יודע מה שרשרת ההדבקה, יש אנשים שחוקרים את זה ואני מתאר לעצמי שהם יודעים ופועלים בנושא. יש הורים שמאוד נלחצו, אבל בסך הכל זה יותר דריכות מאשר לחץ ופחד. יש שיתוף פעולה מצויין עם ההורים ואנחנו מרגישים שהם שותפים שלנו".

מה התסמינים מהם סובלים התלמידים?
"התסמינים קלים, כמו כאבי ראש וצינון, לא משהו שיכול להיות משוייך באופן ישיר לקורונה מיידית".

האם לדעתך צריך לחזור לחבוש מסכות בבתי הספר?
"המסכות הן אמצעי יעיל למנוע הדבקה המונית. אני לא מומחה אפידמיולוגי ולא יודע להגיד לגבי הזן ההודי. אנחנו רוצים לחזור לשגרה וצריכים להגיב במהירות מול אירועים כאלה. לגבי החיסונים, ראינו בחודשיים האחרונים שהם יעילים. אני חושב שזה נכון להתחסן וממליץ לעשות זאת, אבל כל אחד יפעל על פי דעתו ותפיסת חייו".