הרוגי אסון הרכבל באיטליה יוטסו לישראל כנראה כבר מחר, כך מעריך הבוקר (שלישי) שגריר ישראל באיטליה, דרור אידר. עמית בירן, אשתו טל פלג-בירן, בנם בן השנתיים טום בירן וסביה של טל, יצחק וברברה כהן, נהרגו בהתרסקות. איתן בירן בן החמש, בנם הבכור של עמית וטל, נפצע באסון באורח קשה ומאושפז בבית החולים רג'ינה מרגריטה שבטורינו.

לפי ההערכות, העובדה כי אביו של איתן חיבק אותו בעת האסון וגונן עליו, הצילה את חייו. איתן מורדם ומונשם, אך הרופאים אופטימיים באשר למצבו ולפי ממצאי בדיקת ה-MRI, לא נגרם לו נזק מוחי. הבוקר יחלו הניסיונות להעיר אותו.

בינתיים, הרשויות באיטליה פתחו בחקירה בחשד לרשלנות פושעת שהובילה למותם של 14 בני אדם. החוקרים בודקים מהן הנסיבות שהובילו לתאונה הקשה. כפי שנראה כרגע, האסון אירע בעקבות שתי תקלות טכניות חמורות: הכבל שעליו משונע הרכבל נקרע, ובלם היד - מנגנון הבטיחות של הרכבל - לא עבד. עוד יבדקו החוקרים האם נעשו בדיקות הכשירות הנדרשות אחרי שהרכבל היה סגור שנה שלמה בגלל הקורונה.

על פי דיווח בתקשורת האיטלקית, המשטרה החרימה את מצלמות האבטחה שתיעדו את הנסיעה האחרונה של הרכבל, בהן נראה הקרון מתקרב לנקודת הסיום ואז, חמישה מטרים לפני ההגעה, הכבל נקרע והוא מדרדר במורד ההר. כמו כן בתקשורת האיטלקית מדווחים כי ביום שבת נעצר המתקן למשך כחצי שעה בגלל תקלה, אך גם במקרה זה טרם ידוע אם מדובר בתקלה דומה שהביאה למותה של משפחת בירן ותשעה בני אדם נוספים.

שגריר ישראל באיטליה, דרור אידר, עידכן הבוקר: "ההטסה של איתן לארץ עוד רחוקה, אבל אנחנו מתכוונים לשלוח את הארונות מחר. נמשיך פה את הטיפול והחקירה, היום אסע למקום שבו אירע האסון. ברגע שהבנו שמעורבים ישראלים הקמנו חמ"ל בשגרירות וגם במשרד החוץ בירושלים. הקונסול איתן אברהם עסק במלאכה הנוראה של זיהוי הגופות בעוד שאני הלכתי למשפחה ופגשתי את הסבא וסבתא".

"הפגישה הייתה מטלטלת מאוד", תיאר השגריר אידר, "הקשבנו לסבא ולסבתא, ליטפנו וחיבקנו, רציתי לבכות איתם. ביקשתי לראות את איתן ולקחו אותי אליו, ראיתי את הגוף הקטן והמתוק שלו והפנים היפות שלו כשהוא שביר, מורדם ומונשם. הוא בדיוק יצא מה-MRI והתגלה שהתוצאות טובות מאוד. זה עודד אותנו ושימח אותנו. ביקשתי מהסבא והסבתא לעשות לו ברכת כהנים כי אני כהן, התפללנו ביחד 'שיר למעלות, אשא עיני אל ההרים, מאין יבוא עזרי'. נשיא מחוז פיימונטה שלידי הצטלב והתפלל, זה היה רגע עמוק מאוד ורלגיוזי".

אסון הרכבל
עמית בירן וטל פלג-בירן ז"ל

מיכל עינב, בתו של יצחק כהן ז"ל ודודתה של טל פלג-בירן ז"ל, סיפרה הבוקר בשיחה עם ניב רסקין: "אנחנו לא מעכלים את האירוע, קשה מאוד להכיל את זה. לאט לאט אנחנו מתחילים להבין את הסיטואציה. בשעות הראשונות זה היה ברמת הבלתי נתפס. הם פשוט יצאו לטיול, לא נכנסו לאיזשהו מצב מסוכן כמו שהתמודדנו איתו בשבועות ובימים האחרונים. אף אחד לא ציפה שזה יסתיים בצורה הזו".

ידעתם שהם מתכננים לעלות על הרכבל הזה?
"ידענו שזה חלק מהתכנון שלהם, אבל לא ידענו בדיוק באיזה יום הם יעשו זאת. מדובר באיזור יפהפיה, אבא שלי וברברה נסעו לטייל שם הרבה פעמים. שלשום בערב קרובי המשפחה של עמית התקשרו לשמוליק, אבא של טל, ועידכנו אותו על המצב הנורא. הוא העביר את הידיעה לשאר בני המשפחה".

מה את יודעת על הניסיונות להביא לארץ את איתן?
"כרגע יותר חשוב לנו המצב הבריאותי שלו, אנחנו מתמקדים בזה. לא איפה הוא יהיה, אלא שהוא יהיה בסדר. נעקוב אחרי הוראות הרופאים ונעשה כל מה שצריך בשביל שהוא יוכל להתאושש כמה שיותר מהר".

איתן עומד להתעורר לעולם אחר, בלי ההורים וסבא וסבתא. אולי זה עוד מוקדם, אבל מי יגדל אותו? איך יראה היום שאחרי?
"אנחנו לא יודעים, אלה שאלות שעדיין אין לנו מענה עליהן. אנחנו מנסים כרגע להבין בכלל איך מתמודדים עם מוות של כל כך הרבה אנשים שאנחנו אוהבים ושהם חלק מהמשפחה שלנו. חלוקת הקשב נמצאת כרגע בין המקום של האבל למקום של התקווה המאוד גדולה שאתן ייצא מזה. אנחנו משאירים את השאלות האלה להמשך הדרך. ברור לנו, עוד מלפני האסון וגם אחריו, שנעטוף את איתן בהרבה חום ואהבה. נעשה כל מה שאנחנו יכולים בשביל שהוא ירגיש מוגן, אהוב ובטוח, גם בהתחשב בנסיבות הקשות שאליהן הוא יתעורר".

המחשבות על מה שקרה שם בשניות האחרונות לא מרפות.
"במהלך היום ורבע הזה, מפעם לפעם המחשבות האלה עלו. התהייה על מה היה שם בשניות האחרונות, בזמן שהאסון קרה, לי מאוד קשה להתמודד איתן. אני מנסה כרגע להסיט אותן. המחשבה על תחושת חוסר האונים הזאת, כשאתה נמצא עם הילדים שלך במין כלוב ברזל, יודע שמשהו מאוד רע הולך לקרות ולא יכול לעשות שום דבר, היא בלתי נתפסת. אנחנו מנסים לא להתמודד כרגע עם המחשבה על השניות האחרונות של האסון, זה פשוט קשה מדי ולא מוביל אותנו למשהו טוב".