פלישה רוסית נרחבת לאוקראינה: הצבא הרוסי פתח הלילה במבצע צבאי במזרח אוקראינה. כוחות רוסים פלשו בשעות האחרונות מכיוון אודסה, מריופול ובלארוס. הדי פיצוצים נשמעים בערים חרקוב, אודסה וקייב, דיווחים על אוקראינים רבים שנמלטים מערבה. צבא אוקראינה טוען כי הפיל חמישה מטוסים רוסיים ומסוק.

נשיא אוקראינה זלנסקי הכריז על משטר צבאי וצפוי להכריז על גיוס כולל לצבא. זלנסקי קרא לכל האזרחים להישאר בבתיהם. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסביר כי המהלך בא על רקע ההתקרבות בין רוסיה לבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה ובעקבות הסנקציות על רוסיה.

בחמש לפנות בוקר הודיע פוטין על מבצע מיוחד במזרח אוקראינה. זמן קצר לאחר מכן החלו להגיע דיווחים על פיצוצים בערים באוקראינה. במחוז דונייצק תועדו סוללות תותחים יורות בעוצמה. התקשורת האוקראינית מדווחת על שלושה פצועים מההתקפות בקייב ועל כוחות רוסיים שנחתו מהים באודסה ומריופול.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיב עם פתיחת המבצע הרוסי ואמר, "כל העולם מתפלל עבור תושבי אוקראינה שהלילה סובלים ממתקפה בלתי מוצדקת של כוחות צבא רוסיה. הנשיא פוטין בחר במלחמה מתוכננת שתביא לאובדן חיים וסבל אנושי קטסטרופלי. רוסיה בלבד אחראית למוות ולהרס שתביא מתקפה זו, וארצות הברית ובעלות בריתה ושותפיה יגיבו בצורה מאוחדת והחלטית. העולם ידרוש את רוסיה אחראית".

מלחמת רוסיה-אוקראינה - חרקוב
תושבים נמלטים מקייב

מלחמה באירופה: מה פוטין רוצה מאוקראינה?

אלכס אילדטוב, ישראלי תושב אודסה, סיפר לנסלי ברדה: "יש פאניקה גדולה ברחוב, אנשים עומדים ליד הכספומטים, תורים ארוכים, מוציאים את כל הכסף האפשרי. כולם בסופרים, קונים כל מה שאפשר. היו ארבעה פיצוצים באודסה, שמענו אותם ממש חזק. יש פאניקה מאוד חזקה באוויר, אנשים עם מזוודות בחוץ".

שמואל ודבורי אסמן וילדיהם, תושבי קייב, נמלטו מהעיר הבוקר ותקועים בפקקי הענק בדרכם אל הכפר היהודי אנטבקה. "התעוררנו בחמש בבוקר להדי פיצוצים שהיו לא רחוק מהבית", סיפר הרב אסמן, "90% מתושבי המדינה לא האמינו שפוטין באמת הולך לעשות את מה שהוא עשה היום בבוקר. זה ממש בשוק לכולם".

"המסר הראשון שלנו הוא לא להיות בפאניקה, על אף שיש פה לחץ אדיר. זה מאוד חשוב. המסר השני הוא להיות מאוד זהירים. מי שנשאר בקייב - לא לצאת מהבית, להיות קרובים למקלטים ולמקומות בטוחים".

"יצאנו מהבית בשש וחצי בבוקר, זאת נסיעה של 25 דקות ואנחנו כבר שעתיים על הכביש. ממליץ לאנשים לא לצאת כרגע אלא לחכות קצת זמן עד שהכבישים יתפנו. הרבה אנשים אומרים שהם רוצים לנסוע בכל זאת כי הם מפחדים להישאר לבד. פתחנו את הכפר שלנו בשביל כל היהודים והישראלים".

על פי ההערכות כ-8,000 ישראלים נמצאים באוקראינה. מאז נשמעו האזעקות בקייב הבוקר, רבים נראו עוזבים את בתי המלון וחלקם נמלטו מערבה. אנשי משרד החוץ שוהים בימים האחרונים בעיר לבוב, מחוץ לאזור ההפגזות, ומאוחר יותר יערכו הערכת מצב בהתאם להתפתחויות. המרחב האווירי נסגר לטיסות וההנחייה כרגע היא להתקדם מערבה.

פקקים בקייב
נמלטים מקייב

סגן שגריר ישראל באוקראינה, יואב ביסטריצקי, קרא הבוקר לישראלים ויהודים באוקראינה לצאת מהמדינה: "שומעים על דיווחים מטרידים מרחבי אוקראינה, יש כבר לא מעט ישראלים שפונים אלינו בבקשות לעזרה. נכון לעכשיו המרחב האווירי מעל אוקראינה סגור והאפשרות היחידה לצאת היא דרך המעברים היבשתיים".

"אנחנו קוראים לישראלים וליהודים לצאת בהקדם מאוקראינה לכיוון מערב. בדקות הקרובות נצא בקשר עם משמר הגבול האוקראיני ואם צריך נגיע פיזית למעברים, כל זאת בהתאם לתוכנית שהכנו מראש. אנחנו בקשר עם הקהילות הישראליות באוקראינה, עם הרבנים הראשיים ועם ראשי הקהילה, יש דאגה בקהילות האלה אבל גם היערכות ומוכנות. יש התגברות בבקשות לעלייה לישראל ואנחנו ערוכים לתת מענה לזה".

"השגרירות נמצאת בלבוב כדי לתת מענה לאותם ישראלים שאין להם מסמך נסיעה בתוקף, כלומר דרכון בתוקף, או כל מסמך נסיעה אחר. יש הרבה מורכבויות כמו משפחות מעורבות וילדים לא רשומים, אנחנו יודעים לפתור את זה ומבקשים מישראלים שיש להם בעיה ליצור איתנו קשר בקו החם. אנחנו זמינים".

משרד החוץ הישראלי פרסם את רשימת מעברי הגבול שבהם יוצבו אנשי המשרד:

מעבר הגבול Medyka לפולין
מעבר הגבול Vysne Nemescke לסלובקיה
מעבר הגבול Zahony להונגריה
מעבר הגבול Sighet לרומניה

במהלך היום יוצב נציג ישראלי במעבר Planca למולדובה.

דניס פורטר, ישראלי שמתגורר בחרקוב, סיפר ב"חדשות הבוקר": "היום בסביבות ארבע לפנות בוקר התחילו פיצוצים של הפגזות, בסביבות 15-20 פיצוצים. זה כנראה סימן שזה התחיל. אנשים מתקשרים לשאול מה קורה. נתתי הוראה לעובדי החברה שלנו לא לצאת לעבודה היום בבוקר. המצב לא משמח מדי".

הפצצה בנמל התעופה איוונו-פרנקיבסק (צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
הפצצה בנמל התעופה איוונו-פרנקיבסק | צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

"קיווינו שלא יקרה שום דבר ושזה יסתיים בדיפלומטיה, אבל כנראה שזה היה צריך לקרות", הוסיף פורטר. "בנט הזהיר אותנו והאמריקנים אמרו שזה אמור להתחיל. לא האמנו שזה יקרה אבל החלטנו להישאר פה בכל מקרה. אני לרגע לא מצטער שנשארתי כאן כי גם פה צריכים להישאר אנשים, יש פה אוכלוסייה יהודית וישראלים. כרגע יש דלק ברכב ויש מזוודה מוכנה, אבל אנחנו נעזוב את המקום רק ברגע האחרון - רק אם תהיה פה אש שלא נוכל להיות פה יותר", אמר פורטר. "קניתי מזון אבל אי אפשר לדעת מה יהיה".

הרב הלל כהן מסניף איחוד הצלה באודסה אמר הבוקר לנסלי ברדה: "לפני שעה וחצי קמנו בבהלה בעקבות פיצוצים עזים שהיו כאן, אחר כך היו פיצוצי משנה. ביקשו מאיתנו לא לצאת מהבתים. יש פה באודסה שתי קהילות יהודיות מפוארות, בסביבות ה-3,000 איש. כמה משפחות ישראליות עזבו, אבל המקומיים לא עזבו. לא האמנו, אף אחד לא האמין, מי שדיבר על מלחמה חשב שזה יהיה באיזור דונבאס, אף אחד לא חשב שזה יהיה כאן".

שר התפוצות נחמן שי, אמר הבוקר על הישראלים שבחרו להישאר באוקראינה על אף קריאות הממשלה לצאת מהמדינה: "לומר שאמרנו לכם והפצרנו בכם? זה לא עוזר, אבל בשבועיים האחרונים יותר מלצעוק להם בתוך האוזן - 'תבואו מהר כי זה הולך להידרדר שם', אנחנו לא יכולים. עכשיו הם יצטרכו למצוא את דרכם. אם דרכי האוויר פתוחות - בבקשה, אם לא, אז דרך כבישים ודרכי קרקע אל מחוץ לאוקראינה. חלק ודאי יעדיפו להישאר שם, זאת זכותם, הם לוקחים על עצמם את האחריות על מה שיקרה שם, כי אני מניח שהטיסות כבר לא תהיינה חופשיות כמו שהיו".

"אני חרד ומודאג לשלום הישראלים שנשארו שם. נעשה ככל שאנחנו יכולים, אבל עכשיו כמובן זה יהיה הרבה יותר קשה. השאלה הבאה מה יהיה על 200,000 היהודים שחיים באוקראינה. מצבם כמו כל אזרח אחר של אוקראינה. אנחנו מדברים איתם כל הזמן, נושיט להם עזרה כי זאת המחוייבות והאחריות שלנו כמדינת ישראל".