הלבנה הראשונה נפלה: יושבת ראש הקואליציה, עידית סילמן, פורשת. פחות מעשרה חודשים לאחר הקמתה, ממשלת בנט-לפיד מאבדת את הרוב שלה בכנסת. מהרגע שהקואליציה ירדה מ-61 חברים ל-60, אין לה עוד רוב לאישור חוקים בכנסת. האופוזיציה רחוקה חבר כנסת אחד בלבד מהשגת רוב לפיזור הכנסת, עם סיום הפגרה בעוד כחמישה שבועות.

"אינני יכולה עוד לתת יד למהלכי הממשלה. ניסיתי אחדות, כאחת שבאה מעולמות הטוב והמשותף, עמלתי רבות עבור הקואליציה הנוכחית, לצערי לא אוכל לתת יד לפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל והעם יהודי", אמרה סילמן הבוקר, "לא הכל אתם יודעים כי ניסיתי בשקט, לא אוכל עוד להמשיך בדרך זו, בשל הערכים והמקום ממנו אני באה. אני מפסיקה את חברותי בקואליציה ואמשיך לנסות לשכנע את חבריי לחזור הביתה ולהקים ממשלת ימין. אני יודעת שאינני היחידה שחשה כך, הזהות היהודית של מדינת ישראל היא זכות קיומנו כאן, זה הלב שלנו, זו המהות שלנו, פגיעה ללא כל התחשבות בציבור ובערכים שאותם אני מייצגת היא קו אדום מבחינתי. ניתן להקים ממשלה אחרת כבר בכנסת הנוכחית".

"זה סופי, חברת הכנסת סילמן הודיעה עכשיו לבנט במכתב על עזיבת הקואליציה", דיווח עמית סגל ב"חדשות הבוקר", "צריך להגיד את האירוע הדרמטי הבא: מה שקורה הוא שברגע שסילמן הולכת והיא הולכת, וקוראת לחבריה להצטרף, עוד מוסיפה רמז שהיא יודעת שיש עוד אנשים כאלה, היא בעצם מאותתת לבאים אחריה שאם הם חפצי חיים בבחירות הבאות בגוש הימין נשאר כנראה רק כרטיס אחד, כיוון שהליכוד זקוק לעוד חבר כנסת אחד כדי להשיג רוב לפיזור הכנסת. עכשיו, אם אתה השני, נניח שאתה ניר אורבך או אביר קארה, גם אם אתה לא רוצה שהכנסת תתפזר אתה עוד יותר לא רוצה שמישהו אחר יפזר את הכנסת ואתה תישלח הביתה".

"ההחלטה של סילמן היא החלטה דרמטית ביותר, יושב ראש קואליציה שמודיע שהוא פורש מהקואליציה שלו. יש הרבה אנשים ששואלים מה זה אומר. היא לא מתפטרת מהכנסת, היא נשארת בכנסת ונשארת בימינה. היא פשוט אומרת - אני עם הקואליציה לא מצביעה יותר, גם ככה הקואליציה התקשתה מאוד, מי כמו סילמן יודעת את זה. עכשיו זה יהיה עוד יותר קשה".

יש הערכות מי הבא בתור?
"הייתי אומר כל אחד מהשמות הבאים: ניר אורבך, אביר קארה, יום טוב כלפון אבל הוא חבר כנסת נורווגי אז מקסימום אפשר להדיח אותו וכמובן איילת שקד, שגם ככה את כאבי הבטן מהממשלה שלה הפכו כבר כמעט לקלישאה".

עידית סילמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
יושבת ראש הקואליציה הפורשת, עידית סילמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

סילמן תצטרך לרוץ ברשימה חדשה, למי תחבור?
"היא צריכה עוד חבר כנסת אחד כדי להכין את האופציה לפלג את סיעת ימינה ואז הכל בסדר מבחינתה, יש אפשרות שהיא תוכרז כפורשת אבל מבחינה משפטית אין כרגע לימינה מה לעשות נגדה, מדוע? כי היא לא הצביעה עדיין נגד הממשלה ולכן אתה יכול להכריז על מישהו כפורש רק כשהוא אומר 'אני עוזב את הסיעה', לא כי הוא עוזב את הממשלה או הקואליציה. כרגע אין בעצם צעדים שניתן לנקוט נגדה".

מה מבחינת לוח הזמנים? רק אחרי הפגרה?
"הפגרה מסתיימת בעוד כמה שבועות, השאלה לטובת מי עובד הזמן הזה. הייתי אומר שהזמן עובד בעיקרון לטובת הממשלה שספגה עכשיו בומבה וחייבת להגיב, אבל אני לא בטוח שזה מהלך העניינים הרגיל. מדוע? כי אין לה את האצבע ה-61, ומאיפה היא תביא אותו? אגיד לך איפה הייתי מחפש את חבר הכנסת ה-61 - ברשימה המשותפת. מה הבעיה? שלהחזיק את הממשלה בקול של מישהו מהמשותפת ישר מושך את השמיכה מהצד השני. כי זה רק מחזק את הרצון של אנשים כמו אורבך וקארה לפרוש".