אם גם אתם מכורים לסדרה "השוטרים" שחזרה בעונה חדשה (הפרק השני ישודר הערב, שלישי, אחרי החדשות, ערוץ 12), אתם בוודאי אוהבים סיפורי מתח עם פיתולי עלילה דרמטיים ומפתיעים וגיבורים אמיצים שיוצאים למסע כדי לשים את ידיהם על הבאד-גייז.

אלון שנהב, ראובן פרץ ויואב קשתי, שוטרים לשעבר שזה עתה השתחררו מהכלא, רוצים לחזור לשורות המשטרה - והם ילכו רחוק מאוד כדי להשיג את זה. ממש כמוהם, יש עוד כאלה שהרצון לעשות צדק ולהילחם בפשע בוער בהם, ממש כמו גיבורי הספרות האהובים עלינו. לכבוד שבוע הספר, אספנו עבורכם את 49 ספרי הבלש והמתח שכולם חייבים לקרוא.

איך בחרנו אותם? לספר בלש או מתח טוב חייב להיות מתכון די מדויק: דמויות עשירות, גם ראשיות וגם משניות; עלילה מפותלת, ולרוב מלאה בטוויסטים; ופתרון אמין שמחזיר את הסדר לעולם הכאוטי של הספר, בלי שהסופר או הסופרת הונו את הקורא בדרך עם מידע חסר או דמות חדשה שמופיעה במערכה האחרונה.

אז הנה, ללא הקדמות נוספות, תצללו ותיהנו.

  1. רצח רוג'ר אקרויד, אגתה כריסטי

    ספר שסופרי מתח אוהבים לאהוב, לבקר, לקרוא שוב כדי לגלות אם אגתה כריסטי עבדה עליהם, ואז לגלות, שוב ושוב, שלא. רצח רוג'ר אקרויד, שיצא לאור ב-1926, מצליח להישאר רלוונטי וקריא להפליא בזכות שילוב גאוני של מספר שובה לב, הרקול פוארו היהיר והבלתי מנוצח, ואחד הטוויסטים הכי מפתיעים בתולדות הז'אנר.

    הוצאת עם עובד. מאנגלית: מיכל אלפון

  2. בתו של הזמן, ג'וזפין טיי

    המפקח אלן גראנט, סקוטלנד יארד, מרותק למיטתו בבית החולים אחרי פציעה. אחרי שהוא מסיים לספור כל סדק בתקרה, הוא מתפנה לפתור (מהמיטה) תעלומה בת 500 שנה: האם המלך ריצ'ארד השלישי באמת היה נבל, רוצח מתועב שנפטר משני אחייניו הקטנים כדי לשמר את שלטונו, או שמא היה דמות טראגית ובלתי מובנת, וסה"כ בחור על הכיפאק? אם אתם אנגלופילים, ומלבד ספרות בלשית אתם חובבים גם רומנים היסטוריים, אל תפספסו את הקלאסיקה הזו.

    הוצאת מסדה - ספרית עקרב. מאנגלית: אלאונורה לב

  3. מר מרצדס, סטיבן קינג

    הספר הראשון בטרילוגיית "מר מרצדס" המעולה מוכיחה שסטיבן קינג יכול לכתוב בלש הארד-קור באותה קלות שהוא כותב על ליצנים מבעיתים ומכוניות רצחניות. יש פה את כל מה שאי פעם תאהבו בספרי בלש: רוצח פסיכי ומורכב, בלש מעורר אמפתיה עם מטען שהוא חייב לשחרר, ודמויות משנה טובות שיהיה לכם אכפת אם ימותו או יחיו.

    הוצאת מודן. מאנגלית: אינגה מיכאלי

    מר מרצדס (צילום: כריכת הספר, e-vrit)
    כריכת הספר "מר מרצדס" | צילום: כריכת הספר, e-vrit
  4. ספרי אברהם אברהם, דרור משעני

    סדרת הבלש המצליחה של משעני (תיק נעדר, אפשרות של אלימות, האיש שרצה לדעת הכל) נשענת על הדמות הסימפטית והיחסית אפרורית של פקד אברהם אברהם ממשטרת חולון - חידוש מרענן בז'אנר שלעתים קרובות מדי נסמך על בלשים אלכוהוליסטיים שמשלמים מזונות לשלוש נשים שונות. וחוץ מזה, איך לא תרצו לקרוא ספר שיש בו את המשפט: "שלום אברהם אברהם, מדבר אורי אורי מהשב"כ שב"כ"?. מומלץ בחום לקרוא גם את "שלוש" המצוין של משעני. אין בו אמנם את אברהם אברהם, אבל אני מוכנה לחתום: אתם תסיימו אותו בלילה אחד.

    הוצאת כתר + אחוזת בית

    כריכת הספר "תיק נעדר" (צילום: כריכת הספר, הוצאת כתר)
    כריכת הספר "תיק נעדר" | צילום: כריכת הספר, הוצאת כתר
  5. כלבם של בני בסקרוויל, ארתור קונאן דויל

    קונאן דויל כתב רק ארבעה רומנים, וזה הטוב שבהם: הולמס שולח את ווטסון לטירה מקריפה השוכנת בחור אפל באנגליה במטרה לחקור את תעלומת מותו של אדון האחוזה, סר צ'ארלס בסקרוויל. הרומן פורסם בחלקים בסטרנד במהלך 1901 ו-1902, זכה לפופולריות חסרת תקדים, ואילץ את המגזין להדפיס מהדורה שביעית - בפעם הראשונה (והאחרונה) בהיסטוריה שלו - כדי לעמוד בביקוש הרב. לכם יש את הפריבילגיה לקרוא הכל במכה אחת והאמינו לי, זה בדיוק מה שאתם הולכים לעשות.

    מספר הוצאות. מספר מתרגמים מאנגלית

  6. כל הסיפורים כרך א', ו-שובו של שרלוק הולמס: כל הסיפורים, כרך ב', ארתור קונאן דויל

    הסיפורים הקצרים של קונאן דויל - ובמרכזם שרלוק הולמס וג'ון ווטסון - אינם אחידים ברמתם, אבל גם החלשים שבהם מותחים יותר מרוב ספרות הבלש המודרנית. מ" שערורייה בבוהמיה" הנהדר, דרך "אגודת אדומי השיער" המענג ועד "חמישה חרצני תפוז" הגאוני - יש 56 כאלה, וכולם מענגים וכיפיים.

    הוצאת מחברות לספרות. מאנגלית: רות שמעוני, חנה לבנת, אורי בלסם ומאיה פלדמן

  7. סוכנות הבלשיות מספר 1, אלכסנדר מק'קול סמית

    אחרי שהיא נפטרת מרוב הגברים בחייה, פרשס ראמוצווה מהעיר גאבורון, בוטסוואנה, מתפנה לפתוח את סוכנות הבלשיות הראשונה במדינה. התעלומות שפרשס גדולת הממדים פותרת לאורך 21 (!) ספרי הסדרה לעולם לא יפתחו מהדורות ראשיות, וכאן טמונה הצלחתה האדירה של הסדרה: היא אמיתית, אנושית, פמיניסטית ובעיקר - יש בה אהבה עצומה לאפריקה ואנשיה.  

    הוצאת עברית. מאנגלית: עפרה אביעד

  8. רציחות האלפבית, אגתה כריסטי

    הכניסה השניה של מלכת הפשע לרשימה, ואחד מספרי פוארו הטובים ביותר. רוצח סדרתי, הקוצר את קורבנותיו לפי סדר האלף-בית, מטיל אימה על הממלכה כולה. המשטרה, כרגיל אצל כריסטי, טיפשה וחסרת אונים, ועל פוארו מוטלת האחריות למנוע את הרצח הבא כדי שחס וחלילה לא נגיע לאות ת'. הקצב מהיר, פוארו מעט פחות יהיר מהרגיל, והטוויסט בסוף ישאיר אתכם פעורי פה.

    הוצאת עם עובד. מאנגלית: מיכל אלפון

    רציחות האלפבית (צילום: כריכת הספר, עם עובד)
    כריכת הספר "רציחות האלפבית" | צילום: כריכת הספר, עם עובד
  9. איש השלג, ג'ו נסבו

    הארי הולה, המפקח בסדרה הנורווגית של נסבו, הוא אלכוהוליסט מיוסר ומעט מטרחן, אבל הוא גם האיש היחיד שמוכן לצאת מהבית באמצע נובמבר כדי לחפש אחר הרוצח הסדרתי שמשאיר בובות שלג מקריפות מחוץ לבתי קורבנותיו. אחד הספרים הטובים, המותחים, והמהירים בסדרה, למרות ריבוי הקורבנות הנשיים (באמת סופרים שוודים, אולי די עם זה כבר?).

    הוצאת בבל. מנורווגית: רות שפירא

  10. כסף קטלני, לי צ'יילד

    הספר שהביא לעולם את ג'ק ריצ'ר - שוטר צבאי בדימוס בלי בית, שנוהג להסתובב ברחבי ארצות הברית באוטובוסים, לרדת בעיירות שהשם שלהן מוצא חן בעיניו, ואז להציל אותן ממגוון של טיפוסים רעים. ריצ'ר מתנשא לגובה של 1.96 מ', כפות ידיו גדולות "כמו של תרנגול הודו בחג ההודייה", ויש לו סט ערכים שיובא היישר מהמערב הפרוע. הסדרה זוכה לההצלחה פנטסטית בעולם אך לא כל הספרים אחידים ברמתם, והספר הראשון בה הוא עדיין אחד הטובים שבהם.

    הוצאת קוראים. מאנגלית: יעל גוטמן

  11. טבע דומם, לואיז פני

    הספר הראשון בסדרת הבלש הקנדי ארמן גמאש מתרכז ברצח של אישה בכפר הבדיוני "שלוש האורנים". "שלוש האורנים" לא נמצא על אף מפה, ומגיעים אליו כמעט במקרה - אל-לה נרניה.  מלבד טבע מרהיב, מסעדה ברמת מישלן וחנות ספרים מקסימה, יש בו גם יחס בלתי סביר של גופות מבותרות יחסית לגודל האוכלוסייה. הדמות של ארמן גמאש - בלש טוב לב והגון, מהורהר וחובב ספרות - הוא מה שמחזיק את הסדרה הזו בחיים, ובהצלחה רבה. הספר הראשון הוא אחד הטובים בסדרה, והסיכוי גבוה שתקראו לפחות עשרה ארמן גמאשים עד שיימאס לכם.

    הוצאת קוראים. מאנגלית: שרית פרקול

  12. קריאת הקוקייה, רוברט גלבריית'

    ההצלחה הפנומנלית של ספרי הארי פוטר גרמה לג'יי קיי רולינג לאמץ את שם העט רוברט גלבריית', ולנסות להוציא לאור את ספר המתח הראשון שלה על-בסיס איכותו בלבד. מה שנקרא, לא רוצה פרוטקציות ואל תעשו לי טובות. הצליח לה. שימת הלב לפרטים והדמיון העשיר ניכרים גם בספרות המתח שלה, והדמויות של קורמורן סטרייק והעוזרת שלו, רובין אלקוט, משמרים מתח מיני קל ובעיקר יכולת מעולה לעבוד ביחד על תעלומות מסופרות היטב.

    הוצאת ידיעות ספרים. מאנגלית: אמיר צוקרמן

    קריאת הקוקייה (צילום: כריכת הספר, e-vrit)
    כריכת הספר "קריאת הקוקייה" | צילום: כריכת הספר, e-vrit
  13. פילגש בגבעה (ובכלל ספרי ליזי בדיחי), שולמית לפיד

    ליזי בדיחי, הגיבורה המצחיקה והעקשנית של שבעה ספרי מתח שכתבה שולמית לפיד, תגרום לכם להתאהב בה מייד. היא גבוהה, לא רזה במיוחד, על אוזניה עגילי פלסטיק עצומים, והיא מתעקשת לפתור תעלומות רצח שאפאחד לא ביקש ממנה לחקור. "פילגש בגבעה" הוא מהספרים המהנים יותר בסדרה, אבל מומלץ בכיף להתחיל מהספר הראשון - מקומון - ולהמשיך משם.

    הוצאת כתר + ידיעות ספרים

  14. פרשת ג'יין אייר, ג'ספר פורד

    ת'רסדיי נקסט (כן, קוראים לה "חמישי הבא") היא בלשית באגף הספרים בעיר סווינדון שבדרום מערב אנגליה. העלילה מתרחשת בעולם מקביל שבו כולם משוגעים על ספרים, סופרים וסופרות הם הגל גדות של התקופה, ויש טכנולוגיה שמאפשרת להיכנס לתוך ספרים ולשתות בירה עם הדמות האהובה עליך. הכתיבה של פורד מלאת הומור, מצרך נדיר בז'אנר, ות'רסדיי היא אישה חזקה שלא לוקחת שיט מאפאחד - בעיקר לא מהבלשים הגברים ביחידה שלה, שגם בעולם מקביל נוטים לשלוח נשים למטבח.

    הוצאת מודן. מאנגלית: חנה ידור-אבני

  15. הבצורת, ג'יין הארפר

    העיירה הקטנה קִיאֶוָורה, חמש שעות ממלבורן, גוססת לאיטה בעיצומה של הבצורת החמורה ביותר בהיסטוריה של אוסטרליה. אל תוך התפאורה היבשושית הזו מגיע החוקר הפדרלי ארון פאלק, שחוזר לעיירת הולדתו להלוויה של חברו לוק. לוק רצח את אשתו ובנו הקטן ואז התאבד, אך האם זה באמת מה שקרה? ספר איטי יחסית עם הרבה אווירה, אבל תחזיקו מעמד: הכתיבה מעולה, והקצב מתגבר בהדרגה עד לסוף מכסיס ציפורניים.

    הוצאת מודן. מאנגלית: רוני שרי פרייז

  16. מות אכילס, בוריס אקונין

    מאוסטרליה השחונה אנחנו עוברים לרוסיה הקפואה, ולגיבור הייחודי אראסט פנדורין, בלש במשטרת מוסקבה ברוסיה של סוף המאה ה-19. צריך לאהוב את סגנונו של אקונין כדי באמת להתחבר לספריו. מות אכילס, למשל, מסופר משתי נקודות מבט - האחת של הבלש והשניה של האנטגוניסט. הספרים בסדרה דורשים סבלנות, אבל מי שיתחבר לכתיבה ולקצב יגלה גיבור אהוב ואת העולם העשיר והמרתק של רוסיה הצארית.

    הוצאת ידיעות ספרים, מרוסית: יגאל ליברנט

    מות אכילס (צילום: כריכת הספר, e-vrit)
    כריכת הספר "מות אכילס" | צילום: כריכת הספר, e-vrit
  17. אקווה אלטה, דונה לאון

    קומיסריו גווידו ברונטי ממשטרת ונציה נלחם בפושעים מסוכנים, פוליטיקאים תאבי בצע ושוטרים מושחתים באחת הערים היפות באיטליה. באקווה אלטה, הספר החמישי והמצוין בסדרה, ברונטי חוקר פשע שנאה הומופובי בעולם האמנות, עם הפסקות מתודיות לבליסת הפסטה המצוינת שמחכה לו בבית.

    הוצאת עם עובד. מאנגלית: כרמית גיא

  18. פוסט-מורטם (Postmortem), פטרישיה קורנוול

    הפתולוגית קיי סקרפטה, הגיבורה הכי מצליחה של הסופרת פטרישיה קורנוול, לא קלה לחיבוב: אין לה חיים כי היא כל הזמן עובדת, היא צדקנית ("אין לך זכות לעבוד על שום מקרה אם אתה לא מקשיב למתים", היא מפטירה לעבר קולגה) ואין לה מי יודע מה חוש הומור. מה שכן יש לה, ולסופרת שיצרה אותה, היא עקשנות, שימת לב לפרטים שגובלת בכפייתיות, ומספיק ידע כדי להוליך את העלילה והקורא יד ביד לעבר פתרון אמין. הספר הראשון בסדרה, פוסט-מורטם, לא תורגם, אבל כן תצליחו למצוא שבעה אחרים שכן, ביניהם "גוף ההוכחה" המצוין.

    "גוף ההוכחה", הוצאת כתר. מאנגלית: יעל לוטן

  19. א' כמו אליבי, סו גרפטון

    סו גרפטון מתה ב-2017, לפני שהצליחה להשלים את סדרת האלף-בית שלה (רק X היה חסר לה). קינסי מילהון, הבלשית שבמרכז כל ספריה, היא שוטרת לשעבר שעובדת כבלשית פרטית. היא חיה לבד, רצה כל יום חמישה ק"מ, ואוכלת רק ג'אנק פוד. הדיאלוגים מעולים, קינזי שובת לב, וגם כשהקצב לא מספיק מהיר לטעמכם - אני מוכנה להמר שתפתחו את האות הבאה בסדרה.

    הוצאת שלגי. מאנגלית: מיכאל אביב

  20. רצח באוריינט אקספרס, אגתה כריסטי

    תשכחו מכל האדפטציות שראיתם בקולנוע - הספר הקלסטרופובי של כריסטי טוב בהרבה מכולן. על הרקול פוארו מוטלת משימה שנראית בלתי אפשרית: מי מהנוסעים ברכבת התקועה רצח את ראצ'ט, איש העסקים האמריקאי המרושע? האם פוארו יצליח לפתור את הרצח לפני שהרכבת תגיע ליעדה? והאם אי פעם יצליח לאכול בשקט בקרון המסעדה מבלי שמישהו יחשוף בפניו סוד מעברו? אחד הספרים הטובים ביותר של כריסטי, וזה אומר הרבה.

    הוצאת עם עובד. מאנגלית: מיכל אלפון

    רצח באוריינט אקספרס - טריילר (צילום: יחסי ציבור)
    הרקול פוארו ב"רצח באוריינט אקספרס" | צילום: יחסי ציבור
  21. מיזרי, סטיבן קינג

    אנני וילקס, האחות הפסיכופטית ב"מיזרי" ואחת הדמויות המלחיצות בהיסטוריה של הז'אנר, היא "המעריצה מס' 1" של גיבור הספר, הסופר פול שלדון. קינג סיפר שאנני סימלה את ההתמכרות שלו לסמים בשנות ה-80, וכי ההשראה לספר צמחה מתוך תגובות קשות של קוראים לספר שכתב ב-1984 (הספר באמת לא טוב, אגב). אל דאגה, "מיזרי" אינו ספר אימה, אך עדיין מומלץ לקרוא אך ורק באור יום מלא. עם כל האורות דולקים בבית בלי קשר.

    הוצאת מודן. מאנגלית: שלמה גונן

  22. ילדי האדם, פי די ג'יימס

    חובבי מתח רבים, בעיקר אלה שגדלו בשנות ה-80, מכירים את פי די ג'יימס בזכות הבלש הקבוע שלה, אדם דלגליש. אך הספר הטוב ביותר שכתבה (בעיניי כמובן) הוא דיסטופיית מד"ב מותחת, כתובה מעולה, על אנגליה בשנת 2021. 27 שנים קודם לכן, ספירת הזרע של כל הגברים ירדה לאפס, והאנושות נמצאת בפני כלייה. גיבור הספר, ד"ר ת'יאו פארון, מנווט בין ממשל דיקטטורי למורדים אלימים כדי להציל אישה אחת - ואת העולם כולו.

    הוצאת אור-עם. תרגום: עידית פז

  23. נערה עם קעקוע דרקון, סטיג לרסון

    הספר הראשון ב"טרילוגיית המילניום" הוא גם הטוב שבהם - ובמידה ניכרת משני האחרים. שמו המקורי בשוודית, "גברים ששונאים נשים", נאמן בהרבה לתימות האלימות של הספר מאשר השם המכובס שהמפיצים האמריקאים בחרו לו. ליסבת היא דמות חזקה, מרדנית ואלימה - ואתם תהיו בעדה מהעמוד הראשון.

    הוצאת מודן. משוודית: רות שפירא

    רוני מארה, נערה עם קעקוע דרקון (צילום: יחסי ציבור)
    ליסבת סלאנדר ב"נערה עם קעקוע דרקון" | צילום: יחסי ציבור
  24. סניגור במבחן, מייקל קונלי

    רק אלוהים יודע למה תרגמו את The Lincoln Lawyer לכותר כל כך גנרי, אבל תתעלמו מהשם, ותקפצו ראש לספר המהיר ומלא הטוויסטים הזה. למייקל קונלי סדרת בלש טובה שגיבורה הוא הארי בוש, אבל לדעתי הספר הזה עולה באיכותו, ובקצב שלו, על רוב ספרי הסדרה ההיא.

    הוצאת מודן. מאנגלית: שרון מור יוסף

  25. צופן דה וינצ'י, דן בראון

    אם משום מה יש לכם חבר/ה שלא אוהבת מתח, תנו להם את הספר הזה, ותראו איך הם מתמכרים לז'אנר. למרות שהגיבור רוברט לנגדון טוב מכדי להיות אמיתי (גם חתיך, גם גבוה, גם מרצה באוניברסיטה, גם נחמד לכל אישה שהוא פוגש) ודמות הנבל רעה עד גיחוך, אתם לא תוכלו להניח לספר הזה עד שתסיימו אותו.

    הוצאת כנרת זמורה דביר. מאנגלית: נורית לוינסון

    הסרט צופן דה וינצ'י (צילום: צילום מסך מתוך הטריילר לסרט "צופן דה וינצ'י")
    סרט הקולנוע "צופן דה וינצ'י" | צילום: צילום מסך מתוך הטריילר לסרט "צופן דה וינצ'י"
  26. הכישרון של מר ריפלי, פטרישיה הייסמית'

    גם במקרה הזה, הספר עולה על האדפטציה הקולנועית (המעולה) בעלת אותו שם. טום ריפלי, נוכל קטן מניו יורק, נוסע לאיטליה כדי לפגוש, להתעלל, לגנוב ולרצוח יותר אנשים בצורה אמינה ממה שתחשבו שאפשרי. הספר היה כל כך פופולרי כשיצא ב-1955, עד שהייסמית' נאלצה לחבר לריפלי עוד ארבעה המשכים. אם תרצו לקרוא עוד ספר שלה, לכו על "זרים ברכבת" המצוין.

    הוצאת כתר. מאנגלית: עידית פז

  27. נעלמת, גיליאן פלין

    גיליאן פלין היא אישה אפלה. כלומר, יכול להיות שביומיום היא נהנית לטייל באחו ולטפל בפרפרים פצועים, אבל כשהיא מתיישבת לכתוב, לא הייתם רוצים להיתקל במוח שלה בסמטה אפלה. ב"נעלמת", ספרה השלישי והמצליח ביותר, פלין ממשיכה את המסורת של דמויות ראשיות מורכבות להפליא, אנטיפתיות להחריד, שעושות דברים נוראיים אחת לשניה. אל תבהלו מאורכו של הספר, ואל תעזו להסתפק בעיבוד הקולנועי השטחי והמהולל, משום מה, של הספר.

    הוצאת עם עובד. מאנגלית: יעל אכמון

    בן אפלק, מתוך "נעלמת" (צילום: 20th Century Fox)
    בן אפלק בעיבוד הקולנועי ל"נעלמת" | צילום: 20th Century Fox
  28. חוד המחט, קן פולט

    קן פולט כתב הרבה, הרבה, הרבה ספרים לפני שפרץ עם "חוד המחט" - מותחן ריגול מעולה על "מרגל הבית" של היטלר שב-1940, מנסה לחשוף ולהעביר לבוס את תוכניות הפלישה של בעלות הברית לנורמנדי. הספר מבוסס על אירועים אמיתיים מרתקים, והקצב המהיר שבו הוא מתחיל רק מתגבר ככל שמגיעים לפרקים האחרונים. קלאסיקה שמחזיקה מעמד היטב גם היום.

    הוצאת אדם מוציאים לאור. מאנגלית: חנה עמית

  29. רבקה, דפנה די מוריאה

    מאז 1938, שנת הוצאתו לאור, רבקה מעולם לא ירד מדפוס. קלאסיקת המתח הגותית הזו מסופרת בגוף ראשון, ומתחילה כשהגיבורה הראשית, שנותרת חסרת שם, פוגשת אלמן עשיר במונטה קרלו. הם מתחתנים והוא לוקח אותה לאחוזה שלו, מנדרליי, שם מגלה הכלה הטרייה שהבית וכל יושביו רדופים על-ידי אשתו המתה רבקה. שורת הפתיחה של הספר, "אתמול בלילה חלמתי שאני שוב במנדרליי", היא אחת המפורסמות בספרות, ומכניסה את הקורא מייד לאווירה הרדופה של הספר.

    הוצאת מטר, מאנגלית: צילה אלעזר

  30. ילד 44, טום רוב סמית

    מעבר לכל המרכיבים שיש בספר מתח ממש כיפי - גיבור פגום ורודף צדק, נבל שמבוסס על רוצח סדרתי אמיתי ולכן לא צריך להעמיס עליו זוועות לא אמינות, ודמויות משנה חזקות - "ילד 44" מספיק מושקע ומתוחקר כדי לעורר לחיים תפאורה מושלמת: ברית המועצות בתקופת שלטונו של סטאלין, על כל השיט והשחיתות המשתמעים מכך. מרתק, סוחף וכיפי, כבר אמרנו?

    הוצאת כתר. מאנגלית: הדסה הנדלר

    ילד 44 (צילום: כריכת הספר, e-vrit)
    כריכת הספר "ילד 44" | צילום: כריכת הספר, e-vrit
  31. בחזקת חף מפשע, סקוט טורו

    העיבוד הקולנועי ל"בחזקת חף מפשע" אמנם מצוין, אבל גם אם צפיתם ואתם יודעים את הסוף, שווה מאוד לקרוא את המקור. בספריו האחרים טורו נוטה לפעמים לטרחן ולהאריך, אבל ב"בחזקת חף מפשע" הקצב כמעט מושלם, מספר הפיתולים בעלילה מזכירים את הירידה לים המלח, והסוף הוא מופת לכתיבת טוויסט.

    הוצאת מעריב - הד ארצי. מאנגלית:  אופירה רהט

  32. ולא נותר אף אחד, אגתה כריסטי

    הכניסה הרביעית והאחרונה של כריסטי לרשימה שייכת לאחד מספרי המתח הטובים של כל הזמנים: עשרה אנשים מתכנסים על אי קטן ומבודד, שם הם נרצחים בזה אחר זה. זהות הרוצח/ת נחשפת רק בעמוד האחרון ותאמינו לי, אתם לא תראו את זה בא. כריסטי הודתה שהביצוע היה כל כך מורכב עד שכתבה את הספר רק בשל האתגר שבכך. הצליח לה: עד היום, "ולא נותר אף אחד" הוא ספר המתח הנמכר בכל הזמנים.

    הוצאת עם עובד. מאנגלית: מיכל אלפון

  33. האישה בחלון, א. ג'. פין

    אישה אגרופובית צופה על המשפחה המושלמת בבניין ממול, ואז רואה משהו שהיא לא אמורה לראות. העלילה של "האישה בחלון" לא מקורית במיוחד, ולכן סוד איכותו של הספר הזה הוא בביצוע - כתיבה טובה, מספרת שלא תמיד אפשר להאמין למה שהיא אומרת, ודמויות משנה מורכבות ועשירות. ואם אתם מסוג הקוראים שאוהבים גם לקרוא על הסופר, אל תפספסו את השערורייה הספרותית שעורר כשגילו שהוא שקרן לא פחות מכמה מהדמויות שהמציא.

    הוצאת כנרת זמורה ביתן. מאנגלית:  אביגיל בורשטין

  34. עפולה, רחוב האופרה 3, גל אמיר

    גל אמיר, עורך דין ילד עפולה, כתב ב-1998 את ספר המתח המענג הזה, המתרכז בעורכת דין צעירה וחסרת ניסיון, סוזן סעדון, שמנסה לזכות ידיד קרוב מאשמת רצח. ספר מרים, קולח ועושה חשק לקרוא את כל הספרים שהאיש הזה כתב.

    הוצאת זמורה

  35. נתתי לך ללכת, קלייר מקינטוש

    אם צעירה מרפה לרגע מידו של בנה הקטן, והוא רץ אל הכביש ונדרס למוות. מכאן מתחיל רומן מתח מלא בהפתעות וכתוב נהדר. מקינטוש הבריטית היא שוטרת לשעבר, עובדה שהופכת את הספר למתוחקר היטב ואמין.

    הוצאת ידיעות ספרים. מאנגלית: אסנת הדר

    נתתי לך ללכת (צילום: כריכת הספר, e-vrit)
    כריכת הספר "נתתי לך ללכת" | צילום: כריכת הספר, e-vrit
  36. שתיקת הכבשים, תומאס האריס

    שתיקת הכבשים הוא אולי הספר היחיד ברשימה שזכה לעיבוד קולנועי מופתי כמעט כמו הספר. עדיין, רק כמעט: הדמויות עשירות יותר, ואפילו העלילה שונה במעט ומורכבת יותר. אל תפספסו גם את "דרקון אדום", שיצא לאור שבע שנים לפני "שתיקת הכבשים" והציג לעולם את ד"ר חניבעל לקטר.

    הוצאת מודן

    שתיקת הכבשים (צילום: צילום מסך מתוך הטריילר לסרט "שתיקת הכבשים")
    מתוך הסרט "שתיקת הכבשים" | צילום: צילום מסך מתוך הטריילר לסרט "שתיקת הכבשים"
  37. הרודפים, דין קונץ

    חייל קומנדו משוחרר ואבוד מטייל לו בגבעות שליד ביתו. בעודו מהרהר בחייו חסרי המשמעות, הוא נתקל בשני יצורים יוצאי דופן: גולדן רטריבר אינטליגנטי להפליא, ויצור דמוי אדם שרודף אחריו. החייל לוקח את הכלב הביתה, ומכאן נרקמת עלילה שמערבת ניסויים גנטים, פושעים חסר גבולות, ואת הכלב הכי מקסים בהיסטוריה של הספרות. מותחן מענג שיגרום לכם לקרוא אותו בנשימה עצורה ואז לרוץ לאמץ כלב.

    הוצאת אלפא/זמורה ביתן. מאנגלית: אפרת אלרון

  38. משוואה עם נעלם, אורי אדלמן

    גיל שדה, דוקטורנט חתיך שטוב גם בקרב מגע, חוזר לארץ כדי לחפש אחר אחיו שנעלם. עד מהרה הוא מצליח להסתבך עם המשטרה, המוסד וכל דבר שזז, ועל הדרך גם מוצא אישה להתאהב בה. מתח שנון, כיפי וישראלי מאוד.

    הוצאת כתר

    משוואה עם נעלם (צילום: כריכת הספר, e-vrit)
    כריכת הספר "משוואה עם נעלם" | צילום: כריכת הספר, e-vrit
  39. המרגל שחזר מן הכפור, ג'ון לה קארה

    אני מודה: ג'ון לה קארה בדרך כלל מסובך לי מדי, ודורש ממני סבלנות שאין לי. אבל יש לו כמה ספרים, "המרגל שחזר מן הכפור" בראשם, שמיטיבים לשלב עלילת ריגול מושלמת עם מתח שלא מפסיק מהעמוד הראשון. אם תקראו רק ספר אחד של לה קארה, שזה יהיה זה.

    הוצאת כנרת זמורה ביתן. מאנגלית: עדית זרטל

  40. חפצים חדים, גיליאן פלין

    הספר שמוכיח שאולי יש ילדים שרע להם, אבל יש גם ילדים שהם סתם רעים. ב"חפצים חדים" תמצאו גיבורה בעייתית, אמא מחרידה, וסיפור שלא מתבייש להתעלל בגיבורים ובקוראים שלו כאחד. צריך להתרגל לקצב של פלין בספר הזה, אבל זה הרגל שנרכש מהר ומשתלם ייד. תעשו לעצמכם טובה, תקראו את הספר ורק אז תתפנו לצפות בעיבוד המצוין של HBO.

    הוצאת עם עובד. מאנגלית: יעל אכמון

    חפצים חדים (צילום: יח"צ סלקום tv)
    העיבוד הטלוויזיוני ל"חפצים חדים" | צילום: יח"צ סלקום tv
  41. את, קרוליין קפנס

    הסדרה המגוחכת (והממכרת) של נטפליקס לא עשתה חסד עם הספר המצוין הזה, ואפשר להבין למה: הגיבור - שמספר את סיפורו בגוף ראשון - כל כך מופרע, ועם זאת כל כך מנומק, שזו משימה כמעט בלתי אפשרית לתרגם את כל מה שמתרחש במוחו המלחיץ למסך הקטן. ספר מפותל, כתוב נפלא, ומותח בטירוף עד המילה האחרונה.

    הוצאת כנרת זמורה ביתן. מאנגלית: גיא הרלינג

    פן בדג'לי, את (צילום: נטפליקס)
    העיבוד הטלוויזיוני ל"את" | צילום: נטפליקס
  42. שאטר איילנד, דניס ליהיין

    שני שוטרים מגיעים לבית חולים לעבריינים חולי נפש כדי לחקור את היעלמותה של חולה. וכאילו אין להם מספיק צרות, סופת בדרגת הוריקן משתוללת באי. עד מהרה הם מבינים שגם אם יצליחו למצוא 20 חולות שנעלמו, הדרך שלהם חזרה לציוויליזציה לא מובטחת כלל. ספר מהיר, עם שכבות על גבי שכבות של חידות ותעלומות, וסוף שעושה כבוד למילה המחייבת טוויסט.

    הוצאת זמורה ביתן. מאנגלית: ערן שדה

    הסרט שאטר איילנד (צילום: צילום מסך מתוך הטריילר לסרט "שאטר איילנד")
    סרט הקולנוע "שאטר איילנד" | צילום: צילום מסך מתוך הטריילר לסרט "שאטר איילנד"
  43. עת להרוג, ג'ון גרישם

    ספרו הראשון של גרישם בקושי נמכר, עד שהגיע "הפירמה" שנתיים לאחר מכן, הפך את גרישם לשם מוכר בכל בית, ואז "עת להרוג" פרץ כמו אילנית באחד העם 1. "עת להרוג" מתרחש בעיירה הבדיונית קלינטון שבדרום ארצות הברית בשנות ה-80, והגזענות מספקת רקע עשיר ומוצדק למותחן משפטי מצוין. אחד מספריו הטובים ביותר של גרישם עד היום. אם תתאהבו ויבוא לכם עוד, המשיכו ל"פירמה", "משחק המושבעים", "תיק שקנאי" ו"מוריד הגשם".

    הוצאת כנרת זמורה ביתן. מאנגלית: עמנואל לוטם

  44. המשורר, מייקל קונלי

    עיתונאי אמיץ ושווה, חוקרת אף.בי.איי קשוחה ושווה לא פחות, והרוצח הסדרתי האכזרי שמחבר ביניהם: אחד הספרים היותר מהקוצעים ויעילים של קונלי, ואם אתם לא אוהבים להצמיד את שמות התואר האלו לספרים האהובים עליכם, זה הספר שישכנע אתכם שאפשר גם לפעמים לרדת מסטייק וללכת על פרוסה טובה עם שוקולד.

    הוצאת מודן. מאנגלית: בועז וייס

  45. המטופלת השקטה, אלכס מיכאלידס

    אלישה ברנסון, ציירת מצליחה שנשואה לצלם אופנה הורס, יורה בו חמש פעמים - ואז מסרבת להסביר לעולם למה עשתה זאת. תיאו פייבר, פסיכולוג משפטי, נשלח לבדוק אותה. גם אם תראו את הטוויסט בא ממרחק של קילומטרים, מיכאלידס עדיין טווה עלילת מתח מעולה.

    הוצאת פן + משכל. מאנגלית: רחל פן

    המטופלת השקטה (צילום: כריכת הספר, e-vrit)
    כריכת הספר "המטופלת השקטה" | צילום: כריכת הספר, e-vrit
  46. ההיסטוריה הסודית, דונה טארט

    רומן הבכורה של דונה טארט הוא סיפור בלשי הפוך שמתחיל ברצח: אנחנו יודעים מי ביצע אותו, אנחנו פשוט לא יודעים למה ואיך. רומן חכם, ארוך מאוד (540 עמודים) אבל הכתיבה הכל כך יפה של טארט, והרקע יוצא הדופן של העלילה - קולג' יוקרתי ופסטורלי בניו אינגלנד - הופכים את הקריאה בו לתענוג גדול.

    הוצאת כתר. מאנגלית: ורד שוסמן

    ההיסטוריה הסודית (צילום: כריכת הספר, ויקיפדיה)
    כריכת הספר "ההיסטוריה הסודית" | צילום: כריכת הספר, ויקיפדיה
  47. המרדף אחר אוקטובר האדום, טום קלנסי

    הספר שהביא לעולם את אנליסט הסי.איי.איי ג'ק ראיין (הריסון פורד בשבילכם), שמנסה לעזור לרב חובל של צוללת גרעינית רוסית לערוק לארצות הברית בעיצומה של המלחמה הקרה. הספר, שלא זכה להצלחה מיידית, קיבל בוסט רציני כשנשיא ארצות הברית דאז, רונלד רייגן, אמר שקיבל אותו כמתנת חג מולד ו"לא יכול היה להניח אותו מהיד". גם אתם לא תצליחו. 

    הוצאת מעריב

    המרדף אחר אוקטובר האדום (צילום: כריכת הספר, ויקיפדיה)
    כריכת הספר "המרדף אחר אוקטובר האדום" | צילום: כריכת הספר, ויקיפדיה
  48. לא ארץ לזקנים, קורמאק מקארתי

    גבר טקסני קשוח מוצא מזוודה עם שני מיליון דולר ומכאן העניינים, באופן מאוד לא מפתיע, משתבשים לו בקצב מסחרר. "לא ארץ לזקנים" הוא ניאו-מערבון עם מספיק אלימות, דם וגופות לחמישה ספרים באורך מלא, ורוצח שהמילה "סדרתי" קטנה עליו.

    הוצאת עם עובד. מאנגלית: אמיר צוקרמן

  49. בדם קר, טרומן קפוטה

    הרבה לפני שנטפליקס גילו את הפשע האמיתי, טרומן קפוטה היה שם: קפוטה שכנע את הניו יורקר לשלוח אותו לקנזס לסקר רצח מזעזע של משפחה שלמה בחווה נידחת. הוא ירד לדרום יחד עם חברתו הקרובה, הסופרת הרפר לי, והתוצאה מושקעת, מרתקת, קולחת, ומותחת יותר מרוב ספרי המתח הבדיוניים. קפוטה, אגב, "ישב" שש שנים תמימות על הספר, וסירב לפרסם אותו עד הוצאתם להורג של הרוצחים.

    הוצאת כתר. מאנגלית: ליאור שטרנבר