נדב בורנשטיין (צילום: ניל כהן)
בורנשטיין. לא רוצה לסגור את השידור הציבורי | צילום: ניל כהן

צופי "חי בלילה" בוודאי כבר מודעים לקמפיין לביטול האגרה המתנהל בתכנית, שבמסגרתו הם מבקשים מאנשים להצטלם עם טפסי האגרה. בתגובה, התנהל אתמול בתכנית "פוליטיקה" בערוץ 1 דיון על "חי בלילה", שבמסגרתו טענו כי נדב בורנשטיין הוא שליח ערוץ 2 המנסה לחסל את ערוץ 1. בורנשטיין הגיב היום בעמוד הפייסבוק שלו לדברים:

כמה מחשבות בעקבות הדיון אמש בערוץ 1, שבו גיליתי ש"חי בלילה" מנסה לחסל את השידור הציבורי, ואפילו לא ידעתי שאני כזה:

מזה כמה שבועות אנחנו מסקרים את המאבק לביטול האגרה - אחד המאבקים האזרחיים שזוכים לתמיכה הגדולה ביותר של הציבור, וגם של פוליטיקאים. אנחנו מסקרים את המאבק הזה גם מתוך אמונה אישית שיש בו צדק - צריך לעשות רפורמה ברשות השידור שכוללת את הפחתת המס הזה, רפורמה שעליה מסכים גם משרד התקשורת, הממונה על הרשות.

והנה אמש - הפקיע הערוץ הראשון, מושא הרפורמה, 20 דקות של זמן מסך כדי לנהל מתקפה על תוכנית של הערוץ המתחרה, התוכנית שלי, ״חי בלילה". במקום להתמקד בסוגיה עצמה - לערוך דיון מעמיק על נחיצות האגרה ועל המאבק הציבורי להפחתתה - הסבירו שם איך ערוץ 2 רוצה לחסל את ערוץ 1 - כלומר, איך אני רוצה להרוס את רשות השידור - דיון שאין בו שום אמת. 5 מרואיינים ישבו באולפן "פוליטיקה" – חמישה! – ולכולם דעה דומה. למה לא הזמינו עורכי התוכנית את מארגני המאבק בפייסבוק? למה לא קראו לנציג מהערוצים המסחריים ש"מבקשים לחסל את הרשות"? מישהו ממערכת "חי בלילה"? אני הייתי מגיע בשמחה. לא מבין איך אפשר להעלות נושא לדיון מעמיק – עם 5 מרואיינים שחושבים בדיוק אותו דבר. זה פלורליזם? זה חופש הביטוי הנערץ של ערוץ 1?

אין תמונה
נדב בורנשטיין נגד האגרה
ולפני שהמצקצקים קופצים – רגע, גם אתם לא ראיינתם את הצד השני – אז דעו, שהזמנו לראיון אצלנו את בכירי העיתונאים ברשות, כתבים, מגישים, גם אנשי אגף הגבייה - כל מי שחשבנו שיסכים להגיב. ניסינו שוב ושוב בשבועות האחרונים. אחד אחד הם הבהירו לנו שנאסר עליהם ״מלמעלה״ להתראיין. באותה נשימה הסבירו חלקם שהם שותפים לקריאה לביטול האגרה – אבל חוששים לעבודתם אם יגידו זאת. אבל כשבערוץ 1 עורכים דיון על ערוץ 1 - אפילו לא טורחים לעשות את המינימום, ולהשמיע דעה שלא מתאימה להם.

ולדיון עצמו. במהלך הצפייה בו גיליתי ש״חי בלילה״ מנהלת קמפיין לסגירת רשות השידור. הופתעתי. נראה שאף אחד מהדוברים המלומדים לא טרח לצפות בסיקור הנושא ב״חי בלילה״. כי שידור ציבורי חשוב מאין כמותו בעיניי - וזה לא מתק שפתיים - לכן גם אני מציין זאת בכל תוכנית ותוכנית. אני מביט למצלמה, ובאופן שלכאורה אינו רייטינגי, עוצר את רצף התוכנית, כדי להבהיר ש״המאבק להורדת האגרה אינו מאבק בשידור הציבורי, ששידור ציבורי הכרחי בעיניי, ושהמטרה היא אך ורק להוריד את האגרה״. אבל לזה כנראה לא היה זמן בדיון של 20 דקות. העיתונאים של ערוץ 1 - לפחות לפי השיחה אמש - לא ייתנו לפרטים להרוס להם את הסיפור

ולעניין המרכזי שנידון שם אמש - עניין שממש גובל בדיבה - אבהיר חד משמעית: מעולם לא דיבר איתי איש מהנהלת ״קשת״ על הסיקור את המאבק באגרה. מ-ע-ו-ל-ם. אין ולא היה פה שום אינטרס מסחרי – רק סיקור עיתונאי נקי. עיתונות אקטיביסטית, נכון, אבל עיתונאות. זה לא הפריע לעורכי הדיון בפאנל לקבוע שמדובר במאבק חיסול ממניעים מסחריים. ואולי אני לא צריך להיות מופתע. שנים הרי אומרים שברשות השידור לא יודעים להפריד בין סיקור עיתונאי לאינטרסים פוליטיים. שזה גוף מושחת ומסואב. אולי לכן הם משוכנעים שכל ביקורת עליהם מונעת מאותם אינטרסים. הם פשוט לא יודעים אחרת.

מילה אישית: כמה מחבריי הטובים עובדים ברשות השידור, ואפילו הם תומכים במאבק להפחתת האגרה. כמהים לרפורמה הנכספת בארגון שבו הם עובדים. הם יודעים את זה, אבל חשוב לי להגיד כאן באופן פומבי, להם, ולשאר העובדים: אף אחד לא מעוניין בסגירת השידור הציבורי בישראל. בשיתוק השיח הציבורי. הסתת הדיון למישור הזה, כפי שקרה אמש, משרתת בדיוק את האנשים שנאחזים בכיסאותיהם, אלה משטרפדים כל רפורמה בעשורים האחרונים. "חי בלילה" תמשיך ללוות את המאבק להפחתת האגרה. למען כלל אזרחי בישראל

ואולי זה בכלל דבר טוב. אמא שלי בקושי רואה "חי בלילה". היא ישנה בשעות האלה, מקליטה וצופה למחרת. אבל "פוליטיקה" היא רואה בשידור חי. אמש היא טלפנה אליי, בהתרגשות, להגיד לי שאפילו בערוץ 1 מתווכחים על המאבק להפחתת האגרה. כנראה שאנחנו עושים משהו טוב.

תגובת רשות השידור:

תגובתו של נדב בורנשטיין מצביעה בדיוק על מה שהרשות טוענת  שקשת מנסה לשלוט על תכניו של הערוץ הראשון, לקבוע מה ישודר וכמה זמן ישודר ואף להביא לסגירתו.

רשות השידור מזמינה את קוראי האתר לצפות בקטע המצורף וסומכת על שיקול דעתם, כמו כן, הרשות הגישה תלונה רשמית למנכ"ל הרשות השנייה מר שי באב"ד,  על שימוש לא נאות בזמן האוויר. הסתה ומרד כנגד תשלום מיסים ובעקיפין  אי ציות לחוק ולריבון. באם יינתן אישור להתנהלות כזו הדרך לערעור שלטון החוק וחוסנו של  הריבון קצרה מאוד.