'יומני כרמל' ו'יומני מולדת', שצילם נתן אקסלרוד בין השנים 1955-1927, עלו השבוע לערוץ ייעודי ביוטיוב ונותנים הצצה לישראל שלא הכרנו: מההצבעה באו"ם על סיום המנדט הבריטי, סרטון מוכר יחסית, ועד אירועים שתיעודם נחשב נדיר למשל סיור ראשון בבית המשפט המחוזי בתל אביב של שנות ה-30, סיום קורס הטיס העברי הראשון, השקת כיכר דיזנגוף בתל אביב ("מזרקת מים יפה ופנסים יפים שיאירו בכל ערב"), ועוד רבים נוספים.

 עוד בתכניות קשת:  

נכדתו של אקסלרוד: "החלום והחזון הפכו למציאות"

אתמול (רביעי) התארחה נעמה אקסלרוד, נכדתו של נתן, ב"חי בלילה": "אם סבא היה פה עכשיו הוא היה אומר שהחלום שלו התגשם", היא אומרת בהתרגשות ומוסיפה עד כמה התיעוד היה לו חשוב: "הוא היה מוכן לוותר על הכל, והוא באמת לא הרוויח מזה כלום וחי בדלות. הכל היה בשביל היומנים ובשביל התיעוד, שיראו את העשייה במדינת ישראל". 

נעמה, שעוסקת בעצמה בקולנוע דוקומנטרי ("אבל בהרבה יותר קטן"), מספרת שמהרגע שהיא זוכרת את עצמה סבא שלה תמיד היה יושב במרתף, עורך, מראה להם קטעים ומספר את הסיפור שמאחוריהם, קבלו למשל סיפור מעניין מאחורי הקלעים של אחד הסרטונים המפורסמים ביותר:

מכירים, כן?! אז הנה משהו שלא ידעתם על הסרטון המפורסם: "זה אמנם נראה כאילו צילמו את זה אחד לאחד, ממש במקביל להצבעה, אבל בעצם זה שחזור שצולם כמה שנים מאוחר יותר", חושפת נעמה, "הם פשוט החליטו שאת ההצבעה באו"ם צריך שיהיה".

כל הסרטונים באדיבות סינמטק ירושלים וארכיון המדינה.

"חי בלילה", רביעי - חמישי ושבת, 22:45