מהרגע שעלו החשדות לפני כשנה כי הרשת החברתית הפופולרית פייסבוק מאזינה למשתמשיה, במערכת "חי בלילה" חקרו את הנושא כדי להבין האם אכן נעלמה הפרטיות מהעולם. בחברת פייסבוק אמנם מתנערים מהאשמות, אבל כדי לענות על השאלה פעם אחת ולתמיד, מערכת "חי בלילה" ביצעה הפעם ניסוי רב-משתתפים.

לעמוד הפייסבוק של "חי בלילה"

כדי להבין האם פייסבוק אכן מאזינה לנו, המשתתפים שוחחו ביניהם על נושאים שהם לא חלק משגרת היום יום שלהם, כמו תכנון חתונה או חופשה שלא באמת נמצאים באופק. יש לציין שהמשתתפים לא ביצעו חיפוש ברשת או שיתפו מידע באותו הנושא, אלא רק שוחחו ביניהם פנים מול פנים. מהר מאוד הם ראו שפייסבוק מציגה להם מודעות ממומנות באותם הנושאים בדיוק, והופתעו מרמת ההתאמה למילים שנאמרו בשיחה הפרטית עם חבריהם. בין המודעות שקפצו אפשר היה למצוא פרסומות לצלם חתונות, קוקטייל בר ואפילו תכנון מסיבת רווקות. את המשתתפים בניסוי זה בהחלט הצליח להפתיע: "מה לי ולחתונות? אין לי חבר אפילו".

>> לוח שידורים ערוץ 12

גם דרור גלוברמן, עורך אתר NEXTER, מדגים עד כמה אנחנו חשופים באפליקציה: "רק בגלל שפייסבוק עוקבת אחרי המיקום שלנו כל הזמן, הם יכולים לסמן את כל הזוגות הבוגדים במדינת ישראל". ואחרי שהבנו שמכשיר הסמארטפון שלנו יכול לשמש בקלות ככלי ריגול, נשאר לנו לבדוק איך בדיוק אפשר להתגונן? "צריך להתנהג קצת כמו פרנואיד", מסביר גלוברמן, "להיכנס להגדרות של פייסבוק ולכבות את הגישה למיקרופון, ואפשר פשוט למחוק אותה מהטלפון ולגלוש רק מהמחשב".

תגובת פייסבוק: "פייסבוק איננה משתמשת במיקרופון של הטלפון לטובת מודעות או כדי לשנות מה שרואים בניוז פיד. אנו מראים מודעות על בסיס תחומי עניין של אנשים ומידע אחר בפרופיל – לא על בסיס מה שאנשים מדברים בקול רם".

"חי בלילה": ראשון עד חמישי ב-23:00, ערוץ קשת 12