חודשיים שלמים עברו מאז הכריז משרד הבריאות על כניסתן של הנחיות חדשות, שמאפשרות לעולי אתיופיה לתרום דם כמו כל אזרח אחר. אלא שבפועל נראה שהעניינים מתנהלים אחרת, על כך מפרט החייל דוויד איינהו, שהתנדב לתרום דם אך הפרמדיקים סירבו לקבל את התרומה שלו: "אמרתי לה שאני בא לתרום, אז היא בדקה ואמרה לי שאני לא יכול". אבל כשאיינהו שאל מדוע הוא לא יכול להצטרף לחבריו המתרימים, האחות ענתה לו תשובה מקוממת ביותר: "זה מה יש". 

היא אמנם לא התייחסה בפירוט למוצאו של איינהו, אבל ברגע שזה הבחין בחותמת "נדחה לצמיתות", הוא הבין את הרמז. "הרגשתי זוועה, זה לא כיף וכואב, לא הרגשתי נוח בכלל", מודה איינהו ומוסיף שבעתיד הקרוב הוא לא רואה את עצמו חוזר על ניסיון התרומה בשנית: "אני מתחרט שניסיתי, עדיף לי לא להשפיל את עצמי שוב מאשר לנסות לתרום, לא רק אני, גם העדה תקבל את אותם תשובות".

גם ח"כ לשעבר פנינה תמנו-שטה, מובילת המאבק לקבלת תרומה מיוצאי אתיופיה, התייחסה לנושא: "לצערי אנחנו רואים את הדוגמה הקלאסית של חייל שמוכן להקריב מעצמו, ומאידך מדינת ישראל, בבושת פנים, מסרבת לקבל את תרומת הדם שלו". עוד העלה ח"כ הליכוד אברהם נגוסה, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, כי אין סיבה ממשית לדחיית ההנחיות: "קיימנו דיון בועדה ברשותי, ולא מצאנו שום סיבה מוצדקת לעכב את הביצוע עד יוני. אני קורא לשר הבריאות להסיר את המגבלות לאלתר".

ממד"א נמסר בתגובה: "עפ"י נוהל משרד הבריאות הקיים, חל איסור על קבלת תרומת דם ממי שעזב אחרי 1977 ארץ שבה שכיחות האיידס גבוהה. נוהל משרד הבריאות החדש יאפשר לקבל תרומות דם אם חלפה שנה מאז יציאתו מארץ אנדמית, הנוהל החדש יכנס לתוקף ב-1 ביוני 2017, לאחר הכנסת בדיקות חדשות שמטרתן להגביר את בטיחות כלל מנות הדם בישראל".

גם ממשרד הבריאות נמסר כי: "ילידי אתיופיה יוכלו לתרום ללא מגבלה לכל המאוחר החל מחודש יוני הקרוב. הדבר נדרש על מנת לאפשר שדרוג מערך בדיקות תרומות הדם שהיה חלק מהבסיס להמלצה לאפשר לילידי אתיופיה לתרום דם".

"חי בלילה": ראשון עד שלישי ב-23:25