חודש חלף מאז הובאה למנוחות יוצאת חסידות גור, אסתי וינשטיין, ששמה קץ לחייה לאחר שמשפחתה, בעלה ושישה מילדיה ניתקו איתה את הקשר. במשך תקופה תיעדה את מסכת ההתעללויות מהן סבלה במהלך שנותיה בחסידות וערכה אותן לספר, "עושה כרצונו", שלאחרונה הפך לרב מכר ברשת וכעת יוצא למכירה בחנויות.

"לבי נשבר כשקראתי את הספר של אמא שלי, מניחה שגם לבכם יישבר", כך פותחת בתה של וינשטיין, תמי מונטג, היחידה ששמרה איתה על קשר לאחר היציאה בשאלה, את ההקדמה שכתבה לספר: "אמא שלי הייתה אישה חזקה ואוהבת שנאלצה לשמור על סוד כדי להגן עלי ועל אחיותיי, עד שהייסורים הכריעו אותה והובילו אותה לבחירה שאין ממנה חזרה. היא הייתה בת 50 כשהתאבדה. במשך 42 שנים חיה כחרדית מאחורי חומות, ובמשך שמונה שנים חיה כאישה חופשיה, אך אושרה לא היה שלם. אמא החליטה שאינה יכולה לחיות עוד במחנק שנכפה עליה ועזבה את חסידות גור, אך גילתה שבזה לא הסתיימו ייסוריה. עם שש משבע בנותיה נותק הקשר. היא ניסתה לשבור את הקיר וגילתה שאין בכוחה לעשות זאת. אני חשבתי שהיא עוד תצליח, אבל היא התייאשה ובחרה במוות".

>> כל הכתבות והתחקירים של "חי בלילה"

בראיון לנדב בורנשטיין ב"חי בלילה" סיפרה מונטג על הכאב, הגעגועים, והבחירה להוציא ולהפיץ את הספר שכתבה אמה: "מיד לאחר השבעה ידענו שאנחנו עומדים להוציא את הספר לאור כי זו הייתה הצוואה שלה, היא כתבה לנו את זה במפורש".

איך את הרגשת כשקראת אותו?

"הרבה מתוך מה שכתוב בו לא ידעתי ולא חלמתי, לא היה לי מושג מה היא עברה, היא לא שיתפה אותי בדברים האלה לעומק. היה לי נורא קשה, כי מדובר על המשפחה שלי. בהתחלה ניסיתי לקרוא את זה כמישהו מהצד, אבל לאט לאט אני מבינה ומפנימה מה היא עברה וזה מאד קשה. קשה לי לדבר על החלקים היותר קשים, צריך לקרוא בשביל להבין", סיפרה והדגישה: "היא רצתה שגם חילונים וגם דתיים יקראו את הספר, ואני מאמינה שזה יכול לגרום לגרום לשינוי אמיתי - בין אם בעולם החילוני שיתוודע לדברים האלה או בעולם החרדי שהנשים בו עוברות את הדברים האלה, סובלות ושותקות. אני בטוחה שהן מקוות לשינוי".

אסתי וינשטיין ז"ל
רצתה שגם חילונים וגם דתיים יקראו את הספר. וינשטיין ז"ל | צילום:

איך מגיבה המשפחה החרדית לפרסום הספר?

"מאז השבעה לא שמעתי מהמשפחה שלי, ניסיתי להתקשר ולא ענו לי. מן הסתם קשה להם לקבל את זה שהספר יוצא לאור והאמת נחשפת, אבל זה לא משנה לי כי אני רואה את אמא שלי מול העיניים. היא הייתה אישה אמיצה וגיבורה ואני עושה את זה בשבילה". 

>> פרקים מלאים של "חי בלילה" ב-makoTV

"חי בלילה" - רביעי, חמישי ושבת ב-23:25