מאז האסון בהר מירון בליל שישי דובר רבות על כך שלמתחם אין אחראים רשמיים, שבמשך שנים ראו כיצד נבנים בו מבנים ארעיים טלאי על טלאי ללא פיקוח תוך סכנת הציבור, לצד מאות אלפי מתפללים שהיו נדחסים בו בכל שנה וכמעט ללא הגבלה.

יעקב חיים מילר, אחד המפיקים הנחשבים במגזר החרדי, הוא אינו האחראי הרשמי מטעם המדינה לנעשה בהר, אך אחראי לארגון הלוגיסטי של מירון כבר למעלה מ-20 שנה. לאורך השנים הוא הוצג בתור "המפיק" של אירועי מירון וביום האירוע עצמו הספיק להתראיין לאחד מהאתרים החרדיים, שם הוצג כאיש הלוגיסטיקה המרכזי. יודגש, כי מילר אינו קשור למנהרה בה מצאו את מותם 45 המתפללים.

לדבריו, הכל התנהל כשורה בסוף השבוע האחרון והמילה "מחדל" אינה במקומה. "יש פה גזירה, חוץ מגזירה שום דבר לא נעשה פה מדרך הטבע", אומר מילר, "כמו שאתם לא חוקרים למה לא נהייתה רעידת אדמה, ככה אין מה לחקור את האירוע הזה. כל הבבל"תים והקשקושים שאתם מנסים לקשקש ו'זה אשם' ו'הוא אשם', תפסיקו לבלבל את המוח. שום דבר לא קרס פה, הכל עמד בעומסים, הכל בסדר גמור. יש פה גזירה משמיים ופה תם ונשלם הסיפור".

אתמול פורסמו סרטונים נוספים שממחישים את גודל האסון. א', שאינו מתגורר בישראל תיעד את ההילולה והשמחה בהר, שמהר מאד הפך לתיעוד של של אסון בו עשרות נדחקים, נחנקים ומחפשים מילוט. "היו דחיפות, אנשים נפלו. צילמתי על אוטומט, לא חשבתי שהולך להתרחש כזה אסון כבד. מאז המקרה אני בטראומה. לא יכול לדבר על זה, לא יודע אם אתאושש מזה. המראות היו קשים מאוד".

למרות העדויות הקשות ומניין הקורבנות הבלתי נתפס, מילר מתעקש כי לא מדובר במחדל. "לא היה שום מחדל", הוא גורס, "תפסיקו לדבר על מחדלים. אין מחדל שיכול להצדיק כזה אסון והכל זה גזירה מלמעלה".

בתור מפיק, לטענתך, אין שום ליקוי בטיחותי?
"שום בעיות, אין שום ליקוי. אני הייתי שם בשטח בשעת מעשה, שתי דקות אחרי שזה קרה. אני לצערי הרב טיפלתי במקרים האלה ואין שום דו"ח שיכול להצביע על דבר כזה ואין גם הערכות על דבר כזה".

אין לך שום מצפון על מה שקרה במסגרת האירוע הזה?
"יש לי מצפון שהקב"ה העניש אותנו, זה המצפון שלי. אין פה מצפון של משהו שהיה יכול להיעשות יותר טוב, בסדר? זה אין".

בתוך כך, קבוצת וואטסאפ בה חברים מפיקים ובעלי מקצוע הקשורים להילולה סוערת מאז יום שישי, ובה תולים את האשמה על המהנדס של מירון שלטענתם העניק לאירוע את האישורים לקיומו."האשם היחיד", כך כתב אחד מבעלי המקצוע בקבוצה, "הוא המהנדס של מירון שבתמורה ל-2,000 שקלים אישר לנו את כל מה שביקשנו".

התכתבות בקבוצת וואטסאפ של מפיקים במירון
התכתבות בקבוצת וואטסאפ של מפיקים במירון