בעקבות מבצע צוק איתן אמנם נרשמה עלייה בדרישה לתפקיד התצפיתניות בצה"ל, אבל היום, יותר משנתיים אחרי, נדמה כי חיילות רבות עדיין מסרבות בתוקף לשרת בתפקיד זה, ואף פועלות באמצעים קיצוניים כדי לממש את דרישתן. הוריהן מעלים טענות מדאיגות ביותר בקבוצות הוואטסאפ המשותפות, וחושפים לכאורה את עליית ניסיונות ההתאבדות בקרב תצפיתניות.

"עד שהבת שלי הגיעה לגיוס שלה הדבר שהיא הכי רצתה בעולם זה להיות תצפיתנית", פותחת סיגל, אם לתצפיתנית אשר איימה להתאבד, ומסבירה שהבהייה הממושכת במסך הפעילה את המגרנות של בתה עד לכדי התעלפות. "הם נותנים לה אקמול ושולחים אותה לעשות משמרות", מתלוננת סיגל וממשיכה: "לאף אחד מהמפקדים שלה לא אכפת, הם לא האמינו למה שעובר עליה".

גם א', תצפיתנית שאושפזה בבית חולים פסיכיאטרי לאחר שאיימה להתאבד, מפנה אצבע מאשימה כלפי המפקדים: "הייתה הרגשה כללית שלא מאמינים לי, שלא ממש אכפת להם בגלל שיש הרבה תצפיתניות שיש להן בעיות כאלה". היא אף חושפת את פרטי השיחה עם המג"ד אותו שיתפה במצבה: "אם אתה מחזיר אותי להיות תצפיתנית אני אעמוד בכביש ואחכה שמשהו יקרה לי", תקפה א' וקיבלה לטענתה תשובה מתחמקת: "הוא אמר לי: 'אני לא אחראי, כל אחד אחראי על החיים שלו'".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל פועל וימשיך לפעול על מנת להתאים את תנאי שירות התצפיתניות לדרישות המבצעיות ולרווחתן האישית. כל מקרה נבחן באופן פרטני, ומטופל דרך המפקדים והגורמים הרלוונטיים בהתאם לפקודות צה"ל. החיילות המדוברות עברו הליך רפואי יסודי, בסיומו הוחלט כי הן כשירות לביצוע תפקידן וכי אין מניעה להצבתן בתפקיד זה. החיילות נמצאות בקשר הדוק עם מפקדיהן וגורמי הרפואה הרלוונטים, וימשיכו לקבל מענה לבעיותיהן באופן רציף".

"חי בלילה": ראשון עד שלישי ב-23:25