הערב יפתחו אירועי יום הזיכרון לחיילי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אבל עבור רבים שאיבדו את יקיריהם, מדובר בהרבה יותר מיום בשנה והם מחפשים דרך להשמיע את סיפורי הנופלים לאורך זמן. כך נולד הפרויקט "פנים. יום. זיכרון", שמשלב בין טכנולוגיה להנצחה: יוצרים שעוסקים באנימציה נרתמו למען המטרה ויצרו סרטונים בהשראת זכרונותיהם של משפחות החללים. אחד מהם נקרא "יום הולדת", אותו יצרו נדב אמבון וצ'ם וינברג, והוא מתאר את זכרונותיו של שלומי וקרט בן ה-23, שאיבד את אחיו הגדול שחר ז"ל: "לא היה קל לראות את התוצאה הסופית. לקח לי יומיים להבין שאני מאוד אוהב ומתחבר לזה, אבל אנחנו כבר לא בעולם של דפי 'יזכור', אפשר לעשות דברים גם אחרת", הוא מספר.

 "התבגרתי לתוך השכול"

שחר נהרג בקבר רחל לפני כ-14 שנים, כשהחלו אירועי האינתיפאדה השנייה: "זה היה יום שישי. העירו אותי בבהלה ואמרו לי ששחר בבית החולים, הגענו כולנו ל"הדסה" ולא נתנו לי להיכנס לחדר. הייתי ילד ורצו למנוע ממני את המראות הקשים. הוא היה במצב אנוש ואחרי 6 שעות של המתנה הודיעו לנו שהוא נפטר", נזכר שלומי. מהרגע הזה חיי המשפחה השתנו לחלוטין: "ההורים התפרקו לי מול העיניים ואני התבגרתי לתוך העצב והשכול, זה שינה אותי לגמרי. ביגר אותי ברגע".

סרטון ההנצחה לאחיו נוצר בעקבות יום ההולדת המשותף שחלקו השניים, מה שהופך את היום הזה לעצוב במיוחד עבור שלומי: "נולדנו באותו התאריך. עבור כל אחד שחוגג יומולדת זה היום הכי שמח בשנה, כולם אומרים 'מזל טוב'. אצלי זה קצת יותר קשה, זו לא ממש חגיגה. כל שנה אני דואג להגיע לבית העלמין וכל החברים יודעים שקשה לי ותומכים ואני בעצם חוגג בימים שאחרי, אף פעם לא באותו היום".

סרטונים נוספים שמבוססים על סיפורים אמיתיים ניתן לראות באתר של "בית אבי חי"

"חי בלילה", רביעי - חמישי ושבת, 23:00