אמש (שבת), שודר תחקיר "חי בלילה" שחשף מה באמת קורה בחופשות הקיץ של בני הנוער הישראלים ביוון. כשהן חמושות במצלמה נסתרת, כתבות של מערכת התוכנית הגיעו לזקינטוס, והציגו את עצמן כישראליות שמחפשות חופשת קיץ מהנה. השתיים תיעדו את המתרחש באי והממצאים מטרידים במיוחד: חברות התיירות מארגנות לישראלים מסיבות סקס פרועות הכוללות אלכוהול וסמים, ושמובילות גם להטרדות מיניות ואלימות.

שרת השיכון והבינוי, ד"ר יפעת שאשא ביטון, שכיהנה עד לאחרונה גם כיו"ר הוועדה לזכויות הילד, הביעה זעזוע מההתנהלות שנחשפה בתחקיר: "בחו"ל, המבוגרים שבסביבתם ואמורים לשמור על בטחונם לא רק שמאפשרים להם התנהגות פסולה, אלא אף מעודדים אותם לכך כולל הנגשת אלכוהול, סמים ומתירנות מינית. לא זה העולם שאנו רוצים להבטיח לילדינו". כמו כן, השרה שאשא קראה להורים לגלות אחריות ולהשגיח על ילדיהם: "בסופו של דבר, מדובר בעניין של חינוך וגבולות". 

הנערות מנסות להדוף אותם, אבל הם לא מוותרים (צילום: חי בלילה)
הנערות מנסות להדוף אותם, אבל הם לא מוותרים | צילום: חי בלילה

גם מנכ"לית הועדה לקידום מעמד האישה, אוה מדז'יבוז', התייחסה לתחקיר "חי בלילה" ומסרה כי ריבוי המקרים שבהם היו מעורבים קטינים במעשים של תקיפה או הטרדה מינית מעוררים דאגה, כעס וזעזוע. "הרשות לקידום מעמד האישה יחד עם השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל מקדמות בימים אלה פנייה בהולה לשר החינוך רפי פרץ בבקשה לשלב כבר בשנת הלימודים הקרובה תכנית חינוכית לאורך כל שנת הלימודים שתעסוק בחינוך למניעת אלימות מינית כבר בגילאי בית הספר היסודי וביתר שאת בחטיבות הביניים ובתיכונים".

מדז'יבוז' הדגישה כי על החברה לקחת אחריות על הדור הצעיר, ולשנות מן היסוד את התפיסות של בני הנוער כלפי נשים. "צריך לקחת בחשבון שההורים לא מודעים לאופי הבילוי של בני הנוער לא בארץ ולא בחו"ל ואינם יכולים להתלוות אליהם לכל מקום. לכן, כאן מקומה של מערכת החינוך לוודא שמלכתחילה כל סממן לאלימות מינית יזכה להוקעה וגינוי מצד בני הנוער עצמם. כיום מתמקדת הפעילות החינוכית בנושא בעיקר בהתמודדות של הקורבנות ומוקדש לה שבוע אחד בשנה. לתפיסתנו, המיקוד חייב להיות בחינוך למניעת אלימות ולא רק להתמודדות עמה". 

אלכוהול חופשי לבני נוער, בחסות חברת התיירות הישראל (צילום: חי בלילה)
אלכוהול חופשי לבני נוער, בחסות חברת התיירות הישראלית | צילום: חי בלילה

בעקבות הפרסומים האחרונים, מועצת התלמידים והנוער הארצית קראה גם לבני הנוער לגלות אחריות אישית: "מעבר לאחריותן של חברות התעופה על המסיבות הללו, על כל בן ובת נוער יש לקחת אחריות על מעשיהם ולהוות מודל לחיקוי כישראלים בחו״ל במיוחד כאשר הטיסה היא בקבוצות ולא ביחידים. יש לוודא כי המסיבות הכלולות בחבילות הנופש לא יהוו סיכון ו/או פגיעה לבני ובנות הנוער אשר לוקחים בהן חלק. חברות התעופה אשר מטיסות את בני הנוער צריכות לאכוף את המסיבות הלא חוקיות ולוודא שאף בן/בת נוער לא יקחו חלק במסיבות מין ויצרכו חומרים לא חוקיים״.