לפני מספר חודשים, שר האוצר אביגדור ליברמן העלה את המס על כלים חד פעמיים, מה שיצר לחץ ובהלה לרכוש. באותה תקופה,פונה אדם המציג את כצמו כסוכן של "סילקו", יבואנית כלים מוכרת לבעלי עסקים ומבטיח להם מחירים זולים, כמעט זהים לאלו שהיו לפני עליית המס.

למרות שלאותו אדם אין שום קשר לחברה המדוברת, הוא מבין את עולם המכירות היטב ויודע לדבר את השפה - החל מברקודים של המוצרים, דרך כמויות ועד יצרנים. את תשלום העסקה שיכולה להסתכם באלפי שקלים, הוא מבקש לבצע דרך העברה בנקאית.

אך ברגע שהעברה מתבצעת, הוא נעלם לחלוטין וחוסם את הלקוח מכל פלטפורמה אפשרית. כמו כן, הוא פונה לכל לקוח בשם אחר וממספר אחר, ולכן אין דרך לאתר אותו בכלל. עם זאת, באחד מהמקרים אחת הלקוחות התעקשה לבצע את התשלום במזומן, ובמצלמות האבטחה מהאזור ניתן לראות את התיעוד היחיד שלו, כשהוא או אדם מטעמו הגיעו לקחת את הכסף.

עוקץ חד-פעמי (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
מכר סחורה באלפי שקלים, קיבל את הכסף ונעלם | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

"נעקצנו על ידי נוכל שמתחזה לספק של סילקו", סיפרה הילה גיא אמסלם, "הוא פנה אליי והציע לי מבצעים חסרי תקדים, כשהוא יודע את כל המידות של כל האריזות בצורה מאוד ספציפית. אחרי שעבר אליו סכום כולל של 2,200 ש"ח בשתי העברות הוא נעלם".

גם דבורי קדוש סיפרה כי חוותה על בשרה את העוקץ: "נעקצתי בסכום של 5,100 ש"ח. אנחנו כמות לא מוגבלת של אנשים שנעקצו והבן אדם הזה ממשיך, יש לו שיטה מקצועית ביותר". אל השתיים מצטרפים עדן ואסף ועקנין שסיפרו גם הם על מקרה דומה: "הוא הציג את עצמו כסוכן של סילקו, ואמר שנעביר לו ביט ונעשה לו העברה בנקאית. הוא ממש בקיא בכל הנושא הזה".

אם זו העברה בנקאית, אז יודעים לאן הכסף מגיע.
"נכון, לכל בעל עסק אותו אדם הביא חשבון בנק אחר. אנחנו בדקנו של מי החשבונות האלה וחלקם שייכים לעבריינים מורשעים. מה שמעיד שככל הנראה מדובר ברשת של נוכלים, או במישהו עם חובות שמנסה להחזיר אותם על חשבון הלקוחות".

 

 מסילקו נמסר בתגובה: "החברה נקטה במספר פעולות כולל איסוף מידע רלוונטי והעברתו במסגרת תלונה שהוגשה למשטרה. במקביל, עדכנו את קהל לקוחותינו על קיומו של המתחזה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה פתחה בחקרה שמתנהלת בימים אלו. במסגרתה מבוצעות ויבוצעו כלל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת".