המלחמה בתאונות הדרכים הפכה לנושא מרכזי שעולה שוב ושוב בכותרות העיתונים. משטרת ישראל הכריזה שתשים את הנושא במרכז תשומת הלב שלה והוסיפה עשרות מצלמות מהירות לכבישים, 12 מהן רק בחודש האחרון. אבל האם סכומי הענק שנכנסים לקופת המדינה אכן מפחיתים את כמות התאונות הנגרמות כתוצאה ממהירות? לא בטוח.

מכמונות המהירות פרוסות בכל הכבישים המרכזיים מצפון עד דרום ואנחנו, הנהגים, משלמים על זה מעל 2 מיליארד וחצי שקלים מדי שנה. משטרת התנועה הבטיחה שתפרסם את מיקומי המצלמות החדשות, אבל מדובר בפרסום דל ולא זמין מספיק, וכשאנחנו לא יודעים אנחנו לא נזהרים. כך מתפספסת אחת המטרות הכי חשובות של הפרויקט: ליצור הרתעה שתגרום לאלה העולים על הכביש לנהוג בזהירות.

עורך הדין אילון אורון, מומחה לדיני תעבורה, מסביר: "זו תעשייתה רצינית מאוד של כספים ולפעמים אתה שואל את עצמך האם שיקול זר של העשרת קופת המדינה עומד מאחורי הדוחות. ההנחה של הציבור היא שהמצלמות הוצבו מאינטרסים, קרי, על מנת לעשות כסף". אורון מודה שגם הוא לא בטוח שהמצלמות מעלות את רמת הבטיחות או יוצרות נהיגה זהירה: "המצלמות גורמות לבלימות חירום, הנהג לא נוהג בהתאם לתנאי הדרך אלא בהתאם לתנאי המצלמה".

האפליקציות שישאירו אתכם מעודכנים, כמעט

אז איך בכל זאת תוכלו לדעת איפה אתם צריכים להיזהר: אפליקציות ניווט כמו Waze ו- iGO אמורות לתת מענה, אבל לא תמיד הן מספיקות להתעדכן ולעמוד בקצב בו המדינה מציבה מצלמות: Waze מבוססת על עדכוני גולשים, כלומר אם הם לא עדכנו לא נדע שמשהו השתנה. iGO לעומת זאת, מעדכנת את מאגר הנתונים שלה 12 פעמים בשנה, אבל גם כאן, בין עדכון לעדכון, המצלמות ממשיכות לעבוד ואנחנו ממשיכים לקבל דו"חות.

אין ספק שהצלת חיים היא ערך עליון החשוב יותר מחשבון הבנק שלנו. אבל ככל שחולף הזמן נוספות עוד ועוד מצלמות ומודפסים יותר ויותר דו"חות- כך שלא בטוח שהמטרה מושגת. מה שבטוח זה שאנחנו הנהגים ממשיכים לשלם.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עמדות אכיפת הרמזור והמהירות הוצבו בכבישים וצמתים "אדומים" בהסתמך על ניתוח מחקרי של נתוני תאונות דרכים. האכיפה מתמקדת במהירויות חריגות. המטרה העיקרית היא הצלת חיים בכבישים וצמצום תאונות הדרכים. לראייה, בשנה זו ישנה ירידה של 26% בכמות התאונות שאירעו בכבישים בהם הוצבו העמדות ושל 40% בכמות הדוחות המופקים ממצלמות אלה". 

ואם אתם רוצים לשמור על החיים שלכם ועל הדרך גם להימנע מדו"חות, אנחנו כאן לשירותכם: את הרשימה המלאה של מצלמות המהירות תוכלו למצוא בעמוד הפייסבוק של "חי בלילה", כולל המצלמות שהוצבו החודש האחרון. 

"חי בלילה", ראשון עד שלישי, 23:00