את הסטטוסים הממומנים של פייסבוק כולנו מכירים: כותבים סטטוס, משלמים לפייסבוק כדי להגביר את החשיפה, בוחרים את קהל היעד וכמעט מיד נראה שהקלקות הלייקים מציפות את הפוסט. אלא שבזמן האחרון עולים יותר ויותר קולות שמתלוננים על אי התאמה בין המקליקים לקהל היעד שכותבי הסטטוס בחרו. אחד מאותם אנשים הוא אריאל, מוכר ספרי קודש יהודיים דרך הפייסבוק, גר באזור המרכז ולאחרונה גילה שהלייקים מגיעים בעיקר מהמגזר הערבי, שספק אם יתעניין בספרים של הדת היהודית. אריאל לא וויתר והחליט לפנות אל המקליקים אבל גם אז נותר ללא מענה: "כמעט 95% מהקליקים הם קליקים פיקטיביים".

החלטנו לבדוק אם המקרה של אריאל הוא חד פעמי, או שאולי מסתתרת לה כאן בעיה עמוקה יותר. לכן פתחנו שני עמודים פיקטיביים, האחד מפרסם פדיקור והשני מארגן משחקי כדורגל באזור הוד השרון. "שילמנו לפייסבוק כסף בשביל שתגדיל את החשיפה של הקבוצה בעצם, שתשיג לנו יותר לייקים", מתאר אורי מוזר ממערכת חי בלילה את התהליך. גם במקרה הזה תוצאות הניסוי היו מפתיעות ביותר, כשרוב המקליקים על שני הפוסטים לא היו מהאזור המבוקש ורק שניים מתוכם ענו להודעות שנשלחו אליהם.

מפייסבוק נמסר בתגובה: "קליקים וחשבונות שאינם אותנטיים רעים לנו ולאנשים ולעסקים הפעילים בפלטפורמה שלנו. לכן אנו מפעילים צוות ייעודי במשרה מלאה, שתפקידו להפטר מפעילות זו ולשפר באופן שוטף את ההגנות שלנו. אנו גם נוקטים בהליכים נגד אנשים מאחורי פעילות כזו ומסייעים להשבית אותם. אבל זהו אתגר טכני ומשפטי מתמשך שחוצה אזורי שיפוט רבים. אנו משפרים את המערכות שלנו כדי להיות צעד אחד לפני הנוכלים שמאחורי פעילות כזו. המטרה היא להפוך את השימוש לרעה בפלטפורמה לפחות רווחי, כך שיום אחד נוכלים ישאפו לקריירה מועילה יותר".

>> כל הכתבות והתחקירים של חי בלילה

>> פרקים מלאים של "חי בלילה" ב- makoTV