לא ברור מה יהיה סופה של הרפורמה המשפטית שמקדם שר המשפטים יריב לוין. בכל מקרה, כבר ברור לכולם כי נפל דבר בישראל ושמדובר באחת המחלוקות הדרמטיות במדינה מאז הקמתה. במוקד הרפורמה עומדת דמותו של בית המשפט העליון, אותה יש מי שמבקש לשנות.

מי שכיהנה בבית המשפט העליון במשך 16 שנים, מתוכן שש כנשיאתו, היא השופטת בדימוס דורית ביניש. במהלך כהונתה עבדה מול מי שהיה אז, ומכהן גם כיום, כראש הממשלה - בנימין נתניהו. הערב (חמישי) היא מגיעה ל"אינטימי" (אחרי "רוקדים עם כוכבים", קשת 12) ומספרת לרפי רשף על השינוי שהיא מזהה ביחסו של נתניהו לבית המשפט.

כדי להבין את עומקו של השינוי אותו היא מזהה, ראוי לחזור לדברים שאמרה לנתניהו בטקס הפרידה שלה מתפקיד הנשיאה: "אני רוצה להביע תודה והערכה, ויש לי תחושה שגם במישור המקצועי, גם במישור האישי, ידעתי שראש הממשלה לא 'יפקיר אותנו'. זה חשוב, אנחנו חזקים מאוד אבל אנחנו גם צריכים את העורף של הרשויות האחרות וחשתי שזה קיים". כעת, ב-2023, היא נשמעת אחרת לחלוטין: "אני רק יכולה להצטער שאני לא יכולה לחזור היום על הסצנה הזו שהראית עכשיו", היא אומרת לרשף.

מה קרה לו?
"לא יודעת אם זה פרשנות אבל חל שינוי. אתה שומע איך מדברים על בית המשפט היום אותם פוליטיקאים או יורשיהם, זה צמרמורת. זה כל כך כואב לשמוע. בכלל, כל אווירת השנאה הזאת שבאה כנגד הכול, כנגד מוסדות ועובדי המדינה, החוויה הזו מאוד קשה לי. גם אז לא כולם מחאו לנו כפיים, זה נכון. הניצנים של הרעיונות שהיום אנחנו שומעים היו כבר אז בתקופתו, כשאני הייתי בתפקיד. הוא באמת מנע את זה אז, זה נכון. כמו שהוא אמר, הוא הבין שזה חלק מתפקיד המערכת".

את בוררת מילים בקפידה, ואמרת "צמרמורת".
"כן, היום אני בחרדה אמיתית".

את מעריכה שזה נעצר?
"לצערי, אני עוד לא רואה שנעצר כי פוליטיקאים שונים מצהירים שהם ימשיכו".