שלום לכולם, כאן אילנה דיין, דקות לאחר שידור הראיון הבלעדי עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אני מזמינה את כולכם לשאול אותי כל שאלה שהיא ולמרות העומס המובן אשתדל להגיב על כולן.

 יאיר שואל: איך זה לפגוש את הנשיא אובמה פנים מול פנים?

האמת שיש משהו מרגש בעצם המפגש, ולו בשל האופרציה שסובבת את האיש, המנגנון שעובד סביבו, תחושת העוצמה שעוטפת אותו, מעצם התפקיד והמשרה. מעבר לזה, ברק אובמה אישית מרתק אותי מרגע שראיתי, בהתרגשות גדולה, את נאום הניצחון של האיש הצעיר, שעלה על הבמה בשיקגו, בנובמבר 2008, והיה לנשיא השחור הראשון של ארה"ב. אבל מעבר להתרגשות, היה לי ברור שהמשימה שלי כעיתונאית, היא להציג לנשיא את השאלות הבוערות, לקבל ממנו תשובות לדברים שמדאיגים את הישראלים, ולהבין במידת האפשר את האיש ואת תפיסת עולמו, בטח במה שנוגע לשכונה שלנו.

ליאת שואלת: מה הדבר הכי חשוב בעיניך שאמר אובמה בראיון?

אני מניחה שיהיו דברים שיעשו כותרות, כמו האמירה לגבי הנאום של נתניהו בקונגרס ("אילו הייתי בא לנאום בכנסת, בלי לתאם עם רוה"מ, ונושא ונותן על כך עם מר הרצוג, היתה תחושה של הפרת כללים"), והאמירה שלו על הקושי שיהיה לו להגן על ישראל באו"ם בהיעדר תהליך מדיני, אבל אני חושבת שכדאי להקשיב גם לאמירה עקרונית, עמוקה, של הנשיא, על הסכנות שיש בפוליטיקה שמבוססת על פחד בלבד. 

ספיר שואלת: היה משהו שהפתיע אותך?

לא ממש הופתעתי, אבל במיוחד נהניתי, מהמפגש עם הצד האינטלקטואלי של האיש, עם יכולת הניתוח שלו, היכולת לפרק סוגיה לגורמים, להציג את הצדדים השונים שלה, לדמיין את עמדת המתנגדים לו, ולצלול לתוך פרטי הפרטים. באמת נהניתי

רביד שואל: האם שינית את דעתך על אובמה אחרי שפגשת אותו?

לא ממש. האיש מבריק, משכיל, נושא איתו מטען אינטלקטואלי יוצא דופן. לא חייבים להסכים איתו, אבל מאוד כדאי להקשיב.

אלברט שואל: האם את מאמינה לנשיא אובמה כשהוא אומר שאין לו שום דבר אישי נגד ביבי?

אני לא צריכה להחליט למה אני מאמינה. הנשיא לא מסתיר את אי-הנחת שלו מנתניהו, מן המדיניות שלו, מן ההתנהלות שלו בקשר לנאום בקונגרס, מן המקום שאליו הוא מוביל את מדינת ישראל. האם הם נהנים ביחד? זה קצת פחות חשוב... (אם לצטט את הנשיא עצמו, הוא נהנה מן ה"דו קרב" עם ביבי בשיחות בינהם, שהן טובות, אם גם אינם מסכימים).

יצחק שואל: האם הקשר עם ארה"ב באמת גרוע? האם יש לנו הישראלים סיבה אמיתית לדאגה?

תלוי ממה. הנשיא אומר במילים ברורות מאוד שהסיוע הבטחוני לא ייפגע – בלי קשר לממשלה או לראש הממשלה, בלי קשר למדיניות של ממשלת ישראל. אבל יש משהו מדאיג, בעיקר, באמירה שלו לגבי הקושי לתמוךבישראל באו"ם כל זמן שאין תהליך מדיני.

אלינור שואלת: זה נכון שאובמה הוא אחד הנשיאים שנתן הכי הרבה לישראל מבחינת ביטחון ושיתוף פעולה מודיעיני?

זה לגמרי נכון, גם כיפת ברזל, גם פצצות חודרות בונקרים – אלה אמצעי לחימה וטכנולוגיות שישראל לא קיבלה מנשיאים קודמים שנחשבו ידידותיים יותר, כמו בוש וקלינטון. גם בישאראל מדברים  על שיתוף פעולה בטחוני שהגיע בשנים האחרונות לשיאים שלא ידענו כמוהם.

מיקי שואל: את לא חושבת שהקרבה של אובמה לעולם הערבי ולפלסטינים בא על חשבון הקשר בין ארה"ב וישראל? 

אני באמת חושבת שאין קשר בין הדברים. זה היה נכון אולי בזמנו, אפרופו ההחלטה שלו לנאום בקהיר (ולא להגיע לירושלים אחר כך). היו גם בין אנשי אובמה כאלה שחשבו שנעשתה שם טעות. היום נדמה לי שזה לא דבר על חשבון דבר. זה נשיא עם השקפת עולם מסוימת, שבאה, למיטב הבנתי, מתוך אמונה אמיתית שהחתירה לפשרה היא הדבר הנכון גם לישראל. שוב – לא חייבים להסכים איתו, אבל כדאי להקשיב.

לציבור הגולשים היקר, אני מודה לכולכם ההתעניינות והשאלות. הראיון עם הנשיא אובמה היה תחנה אחרונה בעונה מלאה בתחקירים וכתבות. עד כאן לעונה זו, נתראה בעונה הבאה. 

>>> פרויקט מיוחד ל-mako: כתבי התכנית עם "העובדות מאחורי עובדה"