היום (שלישי) הותר לפרסום כי העבריין יצחק אברג'יל הוא החשוד המרכזי ב"פרשה 512" ובנסיונות החיסול של העבריין זאב רוזנשטיין בשנת 2003. על פי ההערכות המשטרה גייסה עדי מדינה נגד אברג'יל, שנחשב במשך שנים לאחד מבכירי העבריינים בארץ ומי שעומד בראש ארגון פשע פעיל ורצחני גם ממקומו בשנים האחרונות - מאחורי הסורגים. בעקבות הפרשה הנוכחית, חזרנו לכתבתה של אילנה דיין משנת 2010 המביאה את סיפורו של אחד העבריינים הגדולים בישראל.

"אמרתי לו: מי אתה? הוא אמר לי: אני יצחק, אמרתי לסוהרים: קחו את הסיגריות שלו מפה. וזו היתה הטעות הראשונה שלי. בהוראתו כל הילדים מאגף הנוער החלו לחתוך את עצמם בחלקים שונים בגוף". כך מספר מי שהיה מפקד אבו-כביר ב-1984, שם פגש לראשונה את יצחק אברגי'ל.

יצחק אברג'יל הפך במשך השנים לעבריין הכי כבד, הכי אלים, הכי מפתיע וגם הכי כריזמטי בישראל. מי האיש שמשטרות בכל העולם רודפות אחריו כבר שנים, שסטודנטית צעירה מרחובות התאהבה בו ונישאה לו כשישב בכלא על רצח? מי האיש שנכנס אנאלפבית לבית סוהר ויצא משם עם ספרים של הרמן הסה?

כששומעים אותו מדבר בראיון נדיר שצילמנו בכלא לפני 14 שנים, ויודעים מה קרה לו מאז מתחילים להבין למה הוא תמיד הקדים בכמה צעדים את כל מי שרדף אחריו. עד עכשיו, עד שהאמריקנים סגרו עליו וביקשו שיוסגר לידיהם. הסגרה שתלויה כרגע בהחלטת בית המשפט העליון.
כיצד צעיר אנונימי מלוד הופך להיות העבריין הבכיר ביותר, הכבד ביותר ואולי המפחיד ביותר בישראל?

מהיציאה מהכלא והעלייה לראש עולם הפשע הישראלי דרך מלחמת הכנופיות שיצאה משליטה ועד הראיות שהשיגו האמריקנים ואולי יצליחו להפיל את העבריין הבכיר. האם זו תחילת הסוף שלך ארגון אברג'יל?

פרקליטיו של אברג'יל, עורכי הדין יורם שפטל ושרון נהרי סירבו להתראיין לכתבה. בעבר טען עוה"ד נהרי שאין בבקשת ההסגרה ראיות של ממש נגד אברג'יל, שלו רצתה מדינת ישראל לשפוט אותו, היה עליה לעשות את זה כאן בארץ.
 
תודה לליאת לויאן ונעמה פרי על הסיוע לכתבה

עוד בעובדה: איך השוטרים פספסו את ההזדמנות לעצור את ארגון הפשע של משפחת אברג'יל לפני כמה שנים?| כל כתבות עובדה