הקלטות מחקירת דיראני היו חומר שחלמתי לקבל לידי זמן רב. מצד אחד, הייתי מודע לקיומן, מצד שני הנחתי שלעולם לא אקבל אותן לידי. הן מסוג החומרים שננעלים בארונות למשך שנים ארוכות, לצד סודות כמוסים אחרים של מערכת הביטחון הישראלית. במקרה הזה, הקלטות שכבו בבוידעם 18 שנה.

 ומה קורה כשהחומר מתגלגל לידיך? אתה קודם כל מבולבל. נכון, כל שנייה בקלטות האלה מסקרנת יותר מהאחרת. ובכלל, לא בכל יום אתה זוכה לקבל הצצה כל-כך נדירה לחדרי החקירות הסודיים והמסווגים ביותר של מדינת ישראל. אלו הרי אירועים ומקומות שאתה קורא עליהם בספרי זיכרונות עשרות שנים אחרי שקרו. אבל בתוך כל זה, היכן מסתתר הסיפור?

האם כדאי להתמקד במבצע? בשאלות הקשות שעלו לפני יציאת כוח סיירת מטכ"ל להביא את דיראני? האם לתת ביטוי לדקות הקריטיות שעברו על מפקד הסיירת סא"ל דורון אביטל ועשרות הלוחמים בכפר בעומק לבנון? איך לתאר את חקירת דיראני? האם להתפעל מהפעם הראשונה שהאיש שהחזיק במו ידיו ברון ארד מוסר פרטים בסרט מצולם לחוקרים ישראלים? או מצד שני לתת ביטוי לאכזבה של החוקרים מכך שדיראני לא מספק תשובה לשאלת השאלות, איפה רון היום?

 ומה עם החקירה עצמה? איך מספרים על שיטות החקירה ההן מאז, שמצולמות כאן פריים אחר פריים, חלקן בוטות, אחרות גורמות לך לנוע בחוסר נוחות בכיסא? איך מתארים את הרגשת הסלידה שלך מצד אחד, ומצד שני את המצב בו היו החוקרים אז – כשעיני כל המדינה נשואות לתוצאות שיביאו, וכשיש להם ביד היתרי חקירה גורפים – הכל כדי להוציא את המידע מהנחקר.

 ואחר-כך, מה? איך מתארים את התביעה של דיראני על האונס שעבר לכאורה בחדר החקירות, ואת ההכחשות של המדינה שמתבררות כמפוקפקות כשצופים בקלטות? ואיך מביאים לצופה את התחושה החזקה שעוברת עלי במהלך כל הכנת הכתבה: שקפטן ג'ורג', החוקר ששילם את המחיר על החקירה, אמנם לא היה צח כשלג, ובוודאי הגזים והפריז בשיטות החקירה שלו, אבל לא היה לבד אז, ולא צריך להיות היחיד שמשלם את המחיר היום?

 מעל כל הדילמות האלה, ולצד ימים מתוחים עד שהושג אישור הצנזורה הסופי לשידור, אני יודע שבסופו של דבר, מיד אחרי שידור הכתבה הערב, ישאלו אותי כולם: למה לשדר? למה לא לתת לקלטות האלה לנוח עוד 18 שנה בארונות, עד שהסלילים יחלידו. את התשובה אפשר לקבל בחמש הדקות האחרונות של הכתבה. לא בכל יום רואים איך מציאות שמתרחשת באמת זוכה לספין במהלך השנים עד שמתקבעת לאמת היסטורית מעוותת. רק מהסיבה הזאת שווה לשדר. למרות הכל.

עובדה, הערב אחרי החדשות

>> בואו לדבר איתנו בפייסבוק עובדה