מסיבת פרידה מנחם הורוביץ - גבי אשכנזי (צילום: אלעד דיין)
גבי אשכנזי | צילום: אלעד דיין

האם מערכת היחסים בין גבי אשכנזי לבועז הרפז כללה גם סיוע של הרמטכ"ל לענייניו העסקיים של הקצין במילואים? זו אחת מהשאלות שחוקרי המשטרה ניסו למצוא להן מענה במסגרת חקירת "מסמך הרפז". כשבועיים לפני פרסום המסמך שעורר סערה בצמרת הביטחונית, נפגשו בועז הרפז וגבי אשכנזי ברומא, במסגרת ביקור רשמי של הרמטכ"ל באיטליה. הפגישה שהתקיימה ב-19ביולי התרחשה בביתו של שגריר ישראל באיטליה גדעון מאיר. הרמטכ"ל העביר באיטליה מספר הרצאות וקיים פגישות עם בכירי מערכת הביטחון האיטלקית. הרפז הרבה לשהות באיטליה ולקדם את עסקיו. א', קצין בדרגת אלוף משנה ששימש בעבר נספח צה"ל באיטליה, סיפר בהודעתו במשטרה כי "...במסגרת תפקידי כנספח צה"ל ונציג משרד הביטחון סייעתי לבועז בפעילות העסקית שלו במסגרת עבודתו באיטליה... בתפקידי כנציג משרד הביטחון אני אמון על סיוע ופתיחת דלתות לתעשייה הביטחונית הישראלית באיטליה, לחברות ישראליות כמו רפאל ובין השאר גם לבועז הרפז."

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

הפגישה ההיא בבית השגריר זכורה היטב לרל"ש הרמטכ"ל, סא"ל עמוס הכהן, שליווה את אשכנזי ברומא באותה נסיעה. "...בועז הופיע בבית השגריר הישראלי באיטליה גדעון מאיר", סיפר הכהן לחוקרי המשטרה. "בועז ביקש ממני... שאני אפנה לרמטכ"ל ואבקש ממנו לפנות כמה דקות לו לשיחה קצרה עם הרמטכ"ל. אז שאלתי את בועז: מה אתה עושה? בועז אמר לי שהוא בתחום העסקים ושהוא מאוד מצליח ויש חיים אחרי הצבא – כך הוא אמר. אני אומר לך – אני יודע שיש קשר בין בועז לבין הרמטכ"ל". החוקרים מתעניינים כיצד נכנס בועז לשגרירות, והכהן מסביר: "...איך הוא נכנס לשגרירות – אני לא ידע... בועז הגיע, היה שם קוקטייל, הוא הסתובב שם. אני שאלתי את בועז למה הוא רוצה לפגוש ברמטכ"ל, בועז אמר לי שזה עניין אישי. ניגשתי לרמטכ"ל, שאלתי אותו אם הוא רוצה לדבר עם בועז, הוא הסכים, והם דיברו במשך שתי דקות ובועז עזב. אני לא יודע על מה הם דיברו, לא הייתי שותף לשיחה. הם עמדו במרפסת, לא היו שותפים אחרים בשיחה. בועז היה לבוש בהידור...".
חוקרי המשטרה, שניסו להבין את אופי הפגישה, עימתו את הרמטכ"ל אשכנזי עם המידע על אודותיה בחקירתו השלישית. הרמטכ"ל נשאל מה ידוע לו על עסקיו של בועז באיטליה, והשיב כי הוא זוכר ש"בועז אמר לי שעוסק בציוד בטחוני וכאלה דברים". החוקרים שואלים: "מדוע צירפת את בועז לפגישת עסקים רשמית שקיימת באיטליה והאם זה מקובל לצרף איש עסקים פרטי לפגישה מעין זאת, כל זאת בידיעה שלבועז ישנם עסקים בענייני ביטחון באיטליה?". "בועז לא צורף למשלחת שלי", אמר הרמטכ"ל בחקירתו. "בועז השתתף בקבלת פנים של השגריר בביתו באיטליה. אני לא הייתי מעורב. הסתבר לי בדיעבד שהייתה פניה לאבי בניהו ואמרו לו שבועז בחור טוב ופותח דלתות... היינו בקבלת פנים והייתה הרצאה שלי ושיחה והיו שם ראשי הקהילה ומי שהשגריר הביא לאירוע".

החוקרים שואלים: "בועז אומר כי ביקש ממך לתת עליו מילה טובה בביקורך באיטליה לרמטכ"ל ולאנשי צבא איטלקים איתם נפגשת. האם עשית זאת?". הרמטכ"ל משיב: "כן, בועז אמר לי משהו כזה, אני חושב שאמר תזרוק איזה מילה אבל אני לא עשיתי זאת בפגישותי עם הרמטכ"ל האיטלקי". החוקר מדגיש: "אני אומר לך שלבועז הרפז יש פרויקט מכירת ציוד לצבא איטליה בעלות 960 אלף יורו. אותה עסקה תקועה. מה ידוע לך על כך?". הרמטכ"ל השיב שאיננו מכיר. "האם לא הבנת שבועז צריך את עזרתך לפתיחת דלתות בשביל עסקיו?", שואלים החוקרים. הרמטכ"ל: "חוץ ממה שסיפרתי, לא...".

מחומרי החקירה מתברר שלא רק הרמטכ"ל פגש בהרפז בעת שהותו באיטליה. גם רונית אשכנזי, רעייתו, קיימה עמו פגישה. "שתינו קפה עשר דקות ליד המלון, הייתי לבד ללא בעלי" היא מספרת לחוקרים. "ידעתי מראש שהוא יהיה כמה ימים אך לא קבענו מראש. הוא צלצל ושאל אם יש לי זמן שתינו קפה עשר דקות וזהו".

בועז הרפז. ארכיון (צילום: חדשות 2)
בועז הרפז | צילום: חדשות 2
גם הרפז נשאל במשטרה על הביקור באיטליה. באחת מחקירותיו סיפר כי "..באתי באיחור לבית השגריר והם כבר היו. לחצתי את היד לגבי ולא היה זמן לשוחח, אמרתי לרונית שאשמח אם גבי יתן עלי מילה טובה אצל הרמטכ"ל האיטלקי כי אני מנסה לשווק מוצר לצבא האיטלקי והיה לי חשוב שיגידו 'בועז אדם רציני' וכך ידעו שאני רציני".
בחקירה אחרת שואלים החוקרים את הרפז מה הייתה מטרת הפגישה שלו עם רונית אשכנזי ואלו נושאים עלו בה. הרפז משיב כי היתה זו "שיחת חולין לחלוטין לא זכורה לי שיחה מיוחדת. לשאלתך, לא זכור לי שדיברנו על דברים מתוך המסמך".

בסביבתו של הרמטכ"ל לשעבר אומרים: "אשכנזי והרפז עישנו סיגריה יחד ובזה זה נגמר. הרפז עצמו הגיע לשם ודחף את עצמו. אשכנזי מעולם לא סידר להרפז שום פגישה באיטליה".
בועז הרפז מסר באמצעות יועץ התקשורת רונן צור, כי אין לדברים שחר. יועץ התקשורת מסר בשמו: "מזה חודשים ארוכים מקיים מבקר המדינה מר לינדנשטראוס חקירה בפרשה שלהבנתנו היא מקיפה ויסודית ולאחריה יגיב מר הרפז בהרחבה. עד לפרסום ממצאיו מבקש מר הרפז להימנע מכל התייחסות לפרטי הפרשה לרבות התייחסות לעובדה כי מעולם לא זייף את המסמך המדובר."  

הרפז, כזכור, חשוד בזיוף המסמך המפורסם, עם זאת למעלה משנה מאז שהסתיימה החקירה עדיין לא הוגש נגדו כתב אישום

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

פספסתם את התכנית המלאה על פרשת הרפז אשכנזי? התכנית המלאה של עובדה לצפייה ישירה