אמש שודרה כתבתו של איתי אנגל על המהפכות בעולם הערבי. במסגרת הכתבה חזר אנגל למדינות שהפילו את המשטר ובדק יחד עם התושבים המקומיים, מה קרה לאותן מהפכות. מיד בסיום הכתבה, התארח ראיתי אנגל בעמוד הפייסבוק הרשמי של עובדה וענה על שאלות הגולשים שביקשו בעיקר לדעת כיצד מצליח אנגל להיכנס למדינות ערביות וצאת בחיים והאם הוא מודע לסיכון העצום שהוא לוקח. קבלו את סיכום האירוח המיוחד שנערך בעמוד הפייסבוק הרשמי של עובדה:

>>> מסע חוצה גבולות -  מה קרה למהפכה? הכתבה המלאה של איתי אנגל

אנגל הגיע אמש להתארח בעמוד הפייסבוק וזכה לשלל מחמאות ותגובות מצד הגולשים, שהביעו התעניינות מרשימה בנעשה בעולם הערבי.

הגולשת מישל באביס שאלה את איתי מהי ההתרשמות שלו לגבי מידת המעורבות של גורמים מערביים בעלי אינטרס במה שקורה עכשיו במצרים ובתוניסיה?  אנגל ענה:  "אני מפחית בחשיבותם, לפחות בכל מה שגרם למהפכות עצמן. כרגע כבר יש שם אינטרסים כלכליים וכאן כבר כן נכנס המערב וההשפעה שלו."

בהמשך ביקשה אותה מישל לדעת מה התחושות בקרב הצעירים המשכילים ,חלקם ודאי חילונים, שהיו בין המנהיגים בכיכר תחריר? האם הם מרגישים שהפונדמנטליסטים גנבו להם את המהפכה? האם ישנה אופוזיציה חילונית בולטת לסלפים, לפחות ברמת הרחוב?

מסע חוצה גבולות – מה קרה למהפכה? (תמונת AVI: mako)
"כרגע זה תור הזהב של האיסלמיסטים" | תמונת AVI: mako



"במצרים המצב באמת עגום יותר עבור הצעירים המשכילים. יש תחושה מסוימת שהמהפכה נגנבה מהם אבל כמו שכתבתי בתשובה אחרת, בניגוד לכל הפרשנויות הפסקניות שכבר חורצות את גורל המהפכות, יש להם יותר אורך רוח להבין שזה תהליך. ובתהליך הזה תהיה התפכחות גם מהאיסלמיסטים. כמו שאמר ראף על המהפכה הצרפתית: גם היא התחילה איום ונורא ואלים ורצחני. לקח כמה שנים טובות עד שהתבגרו ליצירת דמוקרטיה. בהחלט ייקח זמן." ענה אנגל.

>> הצטרפו לעמוד הרשמי של עובדה בפייסבוק

הגולשים המשיכו לשאול בעיקר על הסיכון שלוקח איתי בביקוריו במדינות זרות ועל כל הוא השיב באופן כללי לכולם:  אני נכנס למדינות האלה עם דרכון זר. אני לא אומר שאני ישראלי. אגב, אחרי כמה ימים שאני איתם אני אומר להם שאני יהודי ואף פעם לא היתה עם זה בעייה. זה לא משהו שאני יכול להגיד מיד כשאני מגיע אבל אחרי כמה ימים, וזה השלב שאני אוהב בעבודה הדוקומנטרית, כבר לא שופטים אותי על פי לאום או דת אלא רק כבן אדם.זה הרגע שאני מחכה לו ואז הכל נפתח. ו...לא! אני לא מקבל תוספת סיכון..."
הגולש  דוד טייב ביקש לדעת האם יוכל בעתיד הנראה לעין לטוס עם משפחתו לבקר בטוניס. אנגל השיב שלהערכתו כן, בהחלט:  "יש שם גם קהילה יהודית בג'רבה ועוד כמה מקומות לאורך החוף ואין להם שום בעייה. אני גם יודע על כמה ישראלים שאני מכיר שכבר ביקרו בטוניסיה אחרי המהפכה. אבל חשוב לדעת שהכל תלוי בגישה שאיתה אתה יוצא. תפחד ותחשוב שכולם רעים ומחפשים אותך - זה מה שתקבל. קח אוויר...".

לאחר שנפתרה סוגית ביטחונו האישי של איתי, התפנו הגולשים לשאול על המתרחש במדינות הערביות. תומר אלקבץ שאל: "האם לדעתך מהפיכות המדהימות האלה הולכות לכיוון מוסלמי קיצוני? כיוון כזה רק יהרוס את כל מה שהם נלחמו בשבילו...".



"זה יכול לקרות במדינה כזו או או אחרת אך לא בכולן. אני גם חושב שאנחנו בשבל הראשון של המהפכות. כרגע זה תור הזהב של האיסלמיסטים אבל כשהכלכלה תכזיב אז אנשים יתפכחו מהאשליה שלהם ומשום כך גם הפופולריות שלהם תרד. ובגדול, צריך להבים שאנחנו לא יודעים מה יקרה וגם במדינות עצמן לא ידוע מה הכיוון שיתפוס. בגלל זה גם צריך לקחת בפרופורציות את כל הפרשנים הנחרצים בדעתם."

לסיום, סיכם אנגל את התרשמותו לאחר המסע ואת דעתו לגבי המשך דרכן של המדינות המוסלמיות: "חברים, תודה רבה על השאלות והעניין. אני שמח שאהבתם את הכתבה כי בשביל זה אני הולך למקומות האלה. אלה זמנים מדהימים, לטוב ולרע. הכל משתנה והפיתוי הוא לדרוש תשובות חד משמעיות: מה יהיה? מי הטובים ומי הרעים? מה יהיה עלינו? מהנסיון שלי בשטח של 20 שנה אני יודע שמי שמתיימר לענות על השאלות האלה בצורה נחרצת הוא אדם שאתם צריכים לקחת אותו בעירבון מוגבל. הרי אף אחד לא חזה את המהפכות האלה. מומחים שהם באמת אנשים משכילים ורחבי אופקים כשלו בתחזיות שלהם, מה שלא מפריע להם להמשיך לשחרר קביעות נחרצות. אנחנו מצידנו רוצים לצאת לשטח ולתת לשטח לדבר. מבטיחים להמשיך עם זה".

עובדה, ימי חמישי מיד אחרי החדשות

>> הצטרפו לעמוד הרשמי של עובדה בפייסבוק