"אין לנו בעיה עם הכתב איתי אנגל שהגיע למנהיג ה-PKK וקיים איתו ראיון. התהייה שלנו היא מדוע מנהיג המחתרת הכורדית, מוראט קאראילן, שבשנתיים האחרונות כמעט ולא דיבר, העניק את הראיון דווקא לעיתונאי ישראלי?" - כך נפתח השבוע אחד ממאמרי המערכת הפופולריים ביותר בעיתונות הטורקית שמזהירה משיתוף פעולה בין האויב מספר 1 של טורקיה למדינת ישראל.

בימים באחרונים צוטט הראיון עם קאראילן, האדם הכי מבוקש בטורקיה, כמעט בכל עיתון במדינה, בכל מהדורת חדשות ואתרי חדשות, ועורר דיונים לוהטים ומאיימים. הטורקים, שמגלים עניין אובססיבי בכל התבטאות של מנהיג ה-PKK, לא מפסיקים לדון בדברים שאמר בראיון לאיתי אנגל.

איתי אנגל ומנהיג המורדים (צילום: אדי גרלד)
איתי אנגל עם מנהיג המורדים הכורדים, מוראט קאראילן | צילום: אדי גרלד

כלי התקשורת במדינה לא בוחלים בעיוות הראיון. הכותרת הבולטת ביותר בטורקיה, לדוגמה, היא: "קאראילן אומר שטורקיה היא אויב משותף ל-PKK ולישראל", זאת למרות שבראיון קאראילן לא אמר זאת ורק ציין שטורקיה תומכת בחמאס, באירן ובחיזבאללה - שהם אויבים משותפים לישראל ולכורדים.

אחד הפובליציסטים הטורקיים אף הרחיק לכת והסביר שקאראילן התראיין לעיתונאי הישראלי, איתי אנגל, "כי הוא מתכנן כבר את היום שאחרי תבוסת ה-PKK לטורקים וכי בכוונתו לעזוב את הרי כורדיסטן ולחבור לצה"ל כשכיר חרב של הצבא הישראלי..."

כזכור הראיון התקיים בעיתוי עדין וטעון ביחסי טורקיה-ישראל. טורקיה, על אף שדורשת התנצלות מישראל על אירועי המשט ומאיימת בהידרדרות נוספת ביחסי שתי המדינות, עדיין מקפידה לשמר את שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל. עיקר שיתוף הפעולה הצבאי הזה משמש אותה במלחמת החורמה שלה כנגד המחתרת הכורדית שפועלת מגבול עירק-טורקיה.

בראיון עם איתי אנגל אמר מנהיג ה-PKK, מוראט קאראילן, שדווקא מישראל, יותר מכל עם אחר בעולם, היה מצפה לשיתוף פעולה והבנה. לדבריו, היהודים שחוו השמדה וגירוש אמורים לחוש זהות גורל עם הכורדים שחווים היסטוריה דומה של דיכוי מצד העמים השכנים, ובראשם טורקיה. לדבריו, ישראל, הנשק והטכנולוגיה הישראלים שבשירות טורקיה מסייעים להרג תנועת החופש הכורדית.

איתי אנגל מראיין את מנהיג המורדים (צילום: אדי גרלד)
האדם הכי מבוקש בטורקיה בראיון ל"עובדה" | צילום: אדי גרלד

בעקבות הדיון הסוער בתקשורת הטורקית בדבריו של קאראילן צוטט הראיון גם בכלי התקשורת באירן ובלבנון. פוליטיקאים טורקים הביעו חשש מהתקרבות בין ישראל והמחתרת הכורדית ובתגובה אמר מנהיג ה-PKK, ממקום מסתורו בהרים שבגבול עירק-טורקיה כי התקשורת הטורקית מעוותת בכוונה את דבריו משום שאינה מעוניינת במשא ומתן ופיוס עם העם הכורדי, משום כך מעדיפים להשחיר את דמותו.

אם לא די בכך, הרי שהיום מציינים בתקשורת הטורקית שבמבצע מיוחד ללכידת מרגלים, שפועלים עבור ישראל, נתפסו שלושה אנשי PKK. בכורדיסטן דוחים את הדיווחים האלה אך פוליטיקאים ופובליציסטים טורקיים דואגים לחמם את הזירה ומספרים שישראל פועלת ברחבי המזרח התיכון כדי לסייע לטרור נגד טורקיה.