רגע לפני העונה החדשה שתתחיל בשבוע הבא, אילנה דיין מספרת בראיון בלעדי על השיקולים השונים המשפיעים על הכנת כתבה, השינויים שחלו בתכנית לאורך השנים ועל התכניות לעונה הקרובה.

"אני חושבת שמה שמאוד התחזק בשנים האחרונות זה האיפיון של החבר'ה", היא אומרת. "היום אני חושבת שאדם רואה את הפנים של איתי אנגל ויודע איך הוא מספר סיפור ומה סוג הסיפורים שהוא מביא. גם האפיון שלי, שבסך הכל זה ברור קצת יותר, קיבל חתימה יותר ברורה בשנים האחרונות".

"גיליתי איך נבראים פה מונופולים"

לא פעם נוגעים התחקירים של "עובדה" בנושאים רגישים ומתעוררת השאלה מהם הקווים האדומים אותם לא יעברו. בנושא הזה אילנה מסבירה כי "יש המון קווים אדומים אבל הם לא פוסלים נושא. הם לא פוסלים שטח עצום, או טריטוריה שאנחנו לא ניכנס אליה. יש המון קווים אדומים שעוברים בתוך הסיפור, שלפעמים משפט מסוים, אפילו שאתה מת לשדר אותו, לא תשדר אותו כי אתה יודע שהוא הולך עוד אקסטרא מייל וזה מוגזם".

"בעונה הקרובה, שבה נציין יומולדת 18, אנחנו מנסים להתקרב לדברים שעד עכשיו לא תמיד הצלחנו להגיע אליהם". יחד עם זאת, העבודה על התכנית לאורך השנים דווקא חשפה בפניה כיצד עובדים המנגנונים השונים: "אתה מגלה איך נבראים פה מונופולים. אתה מגלה איך מי שהיה שר בכיר ונתן איזה שהן הקלות פתאום חודשיים אחר כך הופך להיות יושב ראש מועצת המנהלים, כשהוא עולה על אזרחי ועובר לשוק הפרטי, באותה חברה שלה הוא נתון הקלות לפני שהוא פרש מהשירות הציבורי.

אתה מגלה גם כמה כוח יש לאנשים האלה כשמנסים להשתיק את מי שמספר את הסיפור. כשמנסים להשתיק אני לא יכולה לתאר כמה זה מדרבן. אילו הם היו יודעים כמה זה מדרבן יכול להיות שהם לא היו מנסים להשתיק. זה גם לשבת מול מישהו ולהגיד לו 'אני לא יודעת אם זה טוב לך לדבר, אבל אני יודעת שזה הדבר הנכון לעשות - והוא מדבר'", היא מסכמת.

אילנה דיין במפגש אינטימי עם צופי עובדה 

עובדה, עונה חדשה, ימי חמישי מיד אחרי החדשות