אני מודה, התחלתי את הכתבה בגישה ילדותית. הייתי כמו ילד קטן שנעלב מכך שחבר טוב שלי פתאום רב איתי ומלכלך עלי. פגוע ואחוז נקמה לפגוע בו בחזרה, אני מחליט בתגובה ללכת לילד אחר שמאז ומתמיד שונא אותו. יחד, חשבתי, נלכלכך עליו בחזרה ואם צריך אז גם נרביץ לו שנינו.

החבר הטוב זה טורקיה. שנים ארוכות שהייתה בת ברית אמיתית של ישראל. אהבתי את המדינה הזו ואת אזרחיה ואז הגיע המשט הטורקי לעזה והכל התהפך. בפעם הבאה שהגעתי לאיסטנבול שמעתי מאות אלפי טורקים צועקים "מוות לישראל" או "הכלבים הציונים ייתנו את הדין", הם הבהירו בצורה הכי ברורה שהם כבר לא חברים שלי ובאותה נשימה הדגיש ראש ממשלתם את ידידותו האמיצה עם אחמדינג'אד, נאסראללה והחמאס.

אז עזבתי את טורקיה וחציתי את הגבול לצפון עירק כי שם יושבים האויבים המרים ביותר של טורקיה: המחתרת הכורדית – ה PKK.

יש להם סיבה טובה להילחם בטורקים. כחמישית מאזרחי טורקיה הם כורדים וטורקיה דואגת לדכא אותם, לרדוף אותם, למחוק כפרים שלמים שלהם ואפילו אוסרת עליהם את השימוש בשפה הכורדית או לתת שמות כורדים לילדיהם.

אנגל ומנהיג המורדים הכורדים, מוראט קאראילן (צילום: אדי גרלד)
אנגל ומנהיג המורדים הכורדים, מוראט קאראילן | צילום: אדי גרלד

המבוקש מס' 1 של טורקיה הוא מפקד המחתרת – מוראט קאראילן. הוא נשמר היטב ומקפיד, לעיתים שנים ארוכות, שלא להיחשף. אין לו בסיס או מקום של קבע. הוא וחייליו, זזים כל העת בהרים וביערות שבקרבת הגבול של עירק עם טורקיה ואיראן. בקרב הלוחמים בולטות מאד הנשים. אין צבא בעולם שבו הנשים לוחמות ומפקדות בדיוק כמו הגברים וביכולתן גם לפקד עליהם במשימות קרביות בעומק שטח איראן וטורקיה. לשם רציתי להגיע.

בנקודה הזו הסיפור הזה כבר הפך לרציני ומורכב יותר. מקרב הכורדים ישנם רבים שרוצים לכרות ברית עם ישראל. מצד שני, על אף הידרדרות יחסינו עם טורקיה, לישראל וטורקיה יש שיתוף פעולה צבאי וכך יוצא שחלק מהנשק והטכנולוגיה שבאמצעותו מכה טורקיה את המורדים הכורדים – הוא ישראלי.

חשבתי על זה כשעשיתי את הדרך הארוכה בהרים כדי לנסות להגיע אל מנהיג המחתרת. הדבר שהכי פחדתי ממנו הוא האפשרות שמזל"ט ישראלי יירה לכיוון שלנו.

כשהגעתי אליו אמר לי קאראילן שמכל מדינות העולם היה מצפה שישראל תבין את הכורדים כי הכורדים כמו היהודים, חוו השמדה, גירוש ורדיפות. במקום זה, הוא תוהה, הנשק שלנו עוזר לטורקיה לגמור אותם. במקביל, טורקיה שלחה טייסים טורקים כדי לסייע לנו להילחם בשריפה בכרמל.

אז מי החברים שלנו? ומי אויבים? והאם בחירה באחד חייבת להיות על חשבון השני? בצפון עירק, על גבול טורקיה ואיראן, אני מנסה לענות על השאלה הזו.

הכתבה המלאה של איתי אנגל תשודר הערב בעובדה, בשעה 21:00

>> פספסתם את הפרק? הפרקים המלאים של עובדה לצפייה ישירה

עוד בעובדה: בנות אלפרון | "הייתי צריך להתמנות לרמטכ"ל" | כל כתבות 4 דקות