הידיעה שלפיה "קצין המודיעין של פיקוד הדרום מסיים את תפקידו – בגלל מערכת יחסים שניהל עם קצינה שכפופה לו" - התפרסמה בשבוע שעבר. כעת, עובדה חושפת את מסכת האירועים מאחורי הקלעים: מאחורי הפרישה הכפויה הזאת מסתתר סיפור די מדהים, שגם מעלה לא מעט שאלות על מה שמעסיק בימים האלה גם את הקמ"ן שכשל ב-7 באוקטובר, ולא פחות חשוב – במה עוסקת יחידה 504, היחידה להפעלת סוכנים של אמ"ן. זאת יחידה שעובדת בחדשים האחרונים באינטנסיביות בעזה, גם רושמת הישגים, בעיקר בטיפול ובחקירה של מחבלים שנתפסים שם. לא מעט ביקורת נמתחה במשך השנים על שיטות העבודה האגרסיביות של היחידה הזאת. עכשיו אנחנו מגלים שהשיטות האלה הופנו לאחרונה נגד אנשינו, לא רק נגד אויבינו.

הסיפור הזה מתחיל ביחסים עכורים שהלכו והחמירו במהלך המלחמה בין קצינים בפיקוד הדרום, לבין אנשי יחידה 504 – גם ביקורת על שיטות העבודה של היחידה, גם קרבות טריטוריה.

ואז הגיע לאנשי 504, לא מזמן, חשד שאותו אל"ם א', קצין המודיעין של פיקוד הדרום, מקיים יחסים עם קצינה בפיקוד. אנשי 504 מחליטים לגשת  למצלמות האבטחה במלון שבו שהו השניים – הקמ"ן והקצינה – ומשיגים את החומרים שתועדו באותן המצלמות. מכוח מה בדיוק החליטו אנשי 504 שתפקידם להגיע לחומרים האלה, ולשים עליהם יד? לא ברור. 

כך או כך, עם התיעוד המביך והנפיץ הזה, אנשי היחידה להפעלת סוכנים מגיעים לקצינת ביטחון המידע של פיקוד הדרום, בלי ידיעת מפקדם, ומתריעים בפניה שהקצין עלול להיות נתון לסחיטה. קצינת בטחון המידע ניגשת עם המידע הזה למפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן שמחליט לפעול במהירות. הוא קורא לא' אליו, א' מתוודה, ומשם הדרך להדחה של הקצין הבכיר, הייתה קצרה.

חשוב להדגיש: א' כשל ב-7 באוקטובר, ובימים שקדמו לשבת ההיא - אם כי הוא זוכה לשבחים על תפקודו במלחמה מאז. סביר שתפקודו ייבחן בידי ועדת החקירה שתקום יום אחד. אל"ם א' גם ניהל – לכאורה בניגוד לפקודות - מערכת יחסים עם קצינה שכפופה לו. אבל לצד כל אלה, עולה עכשיו – שוב עולה – שאלת הגבולות של יחידה 504; יחידה שיש לה היסטוריה עשירה בתחום חציית הגבולות, גם בשיטות הפעולה שנבחרו, גם באירועים שנחשפו.

נזכיר בקצרה את "פרשת הטחינה" שחשפנו ב-2019: קצינים ביחידה 504 עשו אז שימוש בסוכן של היחידה כדי להביא טחינה משכם עבור קצין בכיר באמ"ן. אז הפעם היכולות של אנשי 504 לא נוצלו לצורך השגת טחינה, בטח לא לטובת הישגים מודיעיניים, אלא כדי לבצע, בעצם, סיכול של קצין בכיר שכשל. למה זה קרה? בשעות האחרונות מנסים גורמים באמ"ן להסביר לנו, שאנשי 504 בסך הכל פעלו כדי להביא לידיעת הפיקוד הבכיר חשד להתנהגות פסולה של קצין בכיר. השאלה אם די בכך כדי להצדיק מבצע הפקת "מבצע" מהסוג הזה. מכל מקום בפיקוד של 504 כך נמסר לנו הערב מתכוונים לבדוק את האירוע ולהפיק לקחים.

תגובת דובר צה"ל: "קצין המודיעין של פיקוד הדרום הודח מתפקידו לאור האירועים. מאחר כך שמדובר במתקן שהוסב לצורך הלנת משרתי צה״ל במהלך המלחמה, הותקנו במרחב אמצעי אבטחה שונים. ההתנהלות באירוע מתוחקרת".