זה קרה באוקטובר האחרון. אור ראשון נדלק בבית משפחת פרי ברחובות, בארבע לפנות בוקר. אלדד פרי, איש עסקים ויזם נדל"ן סחב על הגב בתקופה הזו שק של דאגות וצרות. כשהשמש רק מתחילה לעלות, הוא יוצא לתפילה בבית הכנסת הסמוך לביתו, לא יודע ששם ממתין לו הרוצח שעתיד לסיים את חייו. כעת, לראשונה מאז הרצח, בני המשפחה של אלדד פרי מתיישבים מול המצלמה ומדברים. הם מספרים מה קרה בשנים הסוערות שלפני הרצח, ומה גילו אחריו.

פרי היה מבכירי יזמי הנדל"ן בישראל. בעשר אצבעות הוא הקים את חברת הענק שלו – פרי נדל"ן. זו הייתה המומחיות שלו – הוא ידע למכור לאנשים דירות וגם חלומות. רק לפני כמה שנים הוא עוד נישא על הכתפיים בתור הטייקון התורן. את שלטי הענק שלו על נתיבי איילון אי אפשר היה לפספס. ליאור ברדוגו, מי שהיה מנכ"ל חברת פרי נדל"ן בשנות הנסיקה שלה, מתאר כמה אנרגיה וכסף הושקעו בקמפיינים ובמסעות יחסי הציבור.

שירה פרי, בתו של יזם הנדל"ן שנרצח אלדד פרי (צילום: מתוך עובדה)
שירה פרי, בתו של יזם הנדל"ן שנרצח אלדד פרי | צילום: מתוך עובדה

"אלדד מחליט יום אחד שמעתיקים את המשרדים מרחובות ועוברים לבנייני עזריאלי", הוא מתאר. "הפכנו לחברה שיש בה חברה שמתעסקת בהייטק, בטכנולוגיה. אם אלדד פרי היה עוסק רק בנדל"ן, הוא היה היום בחמישייה הראשונה בתחום. אמרתי לו – בשביל מה אתה צריך את זה? אתה השחקן הכי חזק היום בנדל"ן. הוא אמר לי: 'מספיק לדבר על שטויות'".

אלא שבשלב מסוים, משהו השתבש. בחברת פרי נדל"ן מבינים שצריך להכניס עוד ועוד כסף לחברה. "הוא אמר, תביאו לי עוד משקיעים", מספר ברדוגו. "בהתחלה הולכים לבנק, אחר כך למלווים חוץ בנקאיים, ואחר כך לרוכשים", מסביר עו"ד גיא סרוסי, שמייצג לקוחות של חברת פרי נדל"ן. "כך, הם הופכים את הלקוחות לבנק". החברה מגייסת משקיעים ומציעה חוזי הלוואות עם ריביות בלתי נתפסות, שהגיעו אפילו עד 30 אחוז. "אלה ריביות שרק אדם שצריך את הכסף מאוד מציע אותן", מסביר עורך דין בני כץ, פרקליטו של אלדד פרי. 

יזם הנדל"ן אלדד פרי שנרצח
יזם הנדל"ן אלדד פרי שנרצח
אליחי, אחיו של אלדד (צילום: עובדה)
אליחי, אחיו של אלדד פרי | צילום: עובדה

בשלב מסוים, המגדל הזה קורס. וכשהעסק נופל – פרי לוקח אחריו מאות לקוחות תמימים שסמכו עליו בעיניים עצומות, בדרך לעסקת חייהם: קניית דירה. בחודשים שלפני הרצח העסק של פרי נכנס להליך הקפאת הליכים כשלא ברור מה יעלה בגורל ההבטחות שנתן לרוכשים שלו.  

אלא שאלדד, כך מתברר, לא גרר לתוך התסבוכת העסקית רק את הלקוחות שלו, אלא גם את מי שהיו הכי קרובים אליו: במסגרת הסכמי ההלוואה הוא חתם בעצמו על ערבויות אישיות בסכומים כוללים של מאות מיליונים.

בשבוע שלפני הרצח פרי, כך מתברר, היה כבר קרוב מאוד להגעה להסדר שהיה מאפשר החזר משמעותי לנושיו ולקוחותיו. "אלו מחשבות שלא עוזבות", אומרת ביתו הבכורה שירה. "אם הרוצח היה מחכה רק עוד שבוע. אבא היה כאן או לא היה כאן? השיחה האחרונה שלי איתו הייתה על זה. הוא הסביר לי על ההסדר ועל זה שאנשים עומדים לקבל את הכסף. הוא אמר לי קודם כל אני רוצה להחזיר עד השקל האחרון לכל הנושים. הוא היה מאושר שההסדר הזה יוצא לפועל".

בני כץ, עורך דינו של אלדד פרי ז"ל (צילום: עובדה)
בני כץ, עורך דינו של אלדד פרי | צילום: עובדה

הרצח, כאמור, קטע את הכל. וכעת, אחרי הרצח, מתברר שבגלל הערבויות האישיות שלקח על עצמו פרי – בני המשפחה שלו מוצאים את עצמם במצב שבו הם עלולים לאבד את הכל. "גודל המשבר התגלה לנו רק לאחר הרצח", אומר צבי רז, אבא של נועה – אלמנתו של אלדד. "לנועה לא היה שמץ של מושג שאלדד שם את הנושים לפני המשפחה שלו. ועל זה אני כועס. אחד הפגמים באופי שלו שהוא היה הרפתקן ואפילו חסר אחריות. הוא לא גנב. הוא לא לקח את הכסף וברח לחו"ל. אבל לשים את הנושים לפני המשפחה – אני לא יכול להבין את זה".

"רצח זה משהו שבחיים לא אמור לקרות", אומרת בכאב שירה, בתו של אלדד. "לא משנה מה אתה חושב על הבן אדם, מה אתה יודע על הבן אדם, מה חקרת או מה לא חקרת. רצח לא אמור לקרות. באיזה זכות אתה לוקח חיים של אדם אחר? זו המציאות שלי עכשיו כל בוקר, ובלילה אני חולמת על אותה מציאות. זה לא עוזב אותי".

תגובות 

תגובת דניאל קדר: עורכי הדין ששי גז ועידן שני מסרו כי "דניאל קדר מכחיש בכל תוקף את החשדות המיוחסים לו. מדובר באדם בן 64, ללא כל עבר פלילי, סב לנכדים ואיש משפחה למופת. ישנו פער תהומי בין החשד המיוחס לדניאל לבין אישיותו ואופיו – על כך יעידו כל חבריו ומכריו אשר כמוהו זועקים לחפותו וימשיכו לעשות זאת עד לזיכויו המלא. לדניאל קדר יש הסבר אמיתי והגיוני לכל מה שמוצג בכתבה אך הוא ינהל את הגנתו בבית המשפט ולא בתקשורת".

עורכת הדין עדי גילה חכמון שמייצגת את נועה פרי, מסרה: "ביום 15.10.21 נרצח אלדד פרי ז"ל, בעלה של נועה ואביהם של של שמונה ילדים מתוכם חמישה קטינים, על ידי בן בליעל. נועה נותרה אלמנה שלשולחנה סמוכים הן שלושת בנותיה הקטינות והן ילדיו של של המנוח מנישואיו הראשונים כשזו מתקיימת מקצבאות שאירים ועזרה של אנשים טובים. אם לא די בטרגדיה הנוראה שפקדה את המשפחה כעת נאלצים אלה להילחם על זכיותיהם הבסיסיות המגיעות להם על פי דין. נועה והילדים נאלצים להתמודד אף עם נושיו של המנוח, שהנם  מלווים מקצועיים, המנסים  לנצל את קריסת החברות ורציחתט של המנוח ועל אף שחובות אלה נפרעו במלואם ובריבית נשך מבקשים לקחת מהאלמנה והיתומים את המגיע להם בהתאם לדין. נועה והילדים הגישו לבית המשפט בקשות מתאימות אליהן צורפו מסמכים המוכחים טענותיהם ואנו סמוכים ובטוחים  כי הצדק יצא לאור בבית המשפט, וזכויותיהם ישמרו".