לא רבים מכירים כמוהו, ממש בגוף, את הרגע הזה שבו מחבל מחליט להפוך שנאה לרצח. יורם כהן, לשעבר ראש השב"כ, מכיר את זה אולי יותר טוב מכולם. הוא עמד בראש השירות גם בתקופת אינתיפאדת הסכינים, ובסופו של שבוע שבו פיגוע רדף פיגוע, הוא מתיישב ומדבר בפתיחות, על הכל.

יוצא בדואי מהכפר חורה, לוקח אוטו וסכין. דורס חב"דניק למוות ודוקר עוד 3 ישראלים. אפשר בכלל לסכל פיגוע כזה?

"סיכוי יש, אבל לפעמים אנחנו לא מצליחים. בשב"כ - כמעט טוב מאוד זה לא מספיק. כמעט טוב מאוד זה כישלון. אם אנחנו מסכלים 98 אחוזים ושניים עושים לנו פיגועים כואבים כאלה אז ברור שהציבור שואל שאלות וראה בזה כישלון. גם אנחנו רואים בזה כישלון". 

בלי כחל וסרק אתה אומר "זה היה כישלון"?

"ברור. כישלונות יש תמיד השאלה מה ההיקפים שלהם, כמה זמן והאם אנחנו מסוגלים להשתפר". 

כשאתה, וגם רונן בר שיושב היום בלשכת ראש השב"כ, קורא אצל עמוס הראל, משפט שמדבר על כך ש"המחבלים נמצאים צעד אחד לפני כוחות הביטחון שמצטיירים כמי שעדיין מגששים באפלה", או אצל יוסי יהושע: "זה מתחיל להראות כמו מחדל של השב"כ", אלו דברים שזולגים פנימה אל לשכת ראש השירות?

"אני חושב שכל ראש ארגון שיש עליו ביקורת מרגיש עם זה לא נעים, לפעמים זה מוצדק לפעמים זה מוגזם. אני מניח שאם היו מראיינים את רונן בר הוא היה אומר שזה כישלון של השירות, אני כראש הארגון לוקח את האחריות. בנוסף אנחנו לומדים, אנחנו ארגון עם הרבה ניסיון, ואנחנו נעבוד יותר טוב כדי להביא לעם ישראל ביטחון".