זה קרה בלילה של פברואר 2002. מחבלים חמושים פורצים למחסום עין עריכ בפאתי רמאללה, ורוצחים שישה לוחמי הנדסה קרבית. די מהר לאחר הפיגוע הזה ניתנת פקודה יוצאת דופן: לוחמי סיירת צנחנים, יעל ושייטת 13 יוצאים לפגוע בשוטרים פלסטינים ואנשי כוח 17 – בסדרת פעולות ביהודה שומרון ועזה. הפעולות בוצעו תוך שעות ספורות מהפיגוע בעין עריכ וללא מודיעין מדויק המצביע על קשר של היעדים לאותו פיגוע קשה. הפעולות האלה נותרו עד היום שנויות במחלוקת ומעוררות סימני שאלה.

עכשיו, נחשף בפעם הראשונה התיעוד של אביב כוכבי בשעות שאחרי המבצע הזה, במסגרת תחקיר פנימי שערך כמח״ט הצנחנים שפיקד על הפעולה. כוכבי, כיום הרמטכ״ל, זיהה כבר אז שמדובר במבצע שונה מגדר הרגיל. "אין ספק שהאירוע הזה הוא אירוע שונה, גם בגלל התוצאות שלו, אבל לא פחות מזה, בגלל הטכניקה שלו", הוא נראה אומר אחרי הפעולה, בתיעוד שיחשף הערב במסגרת התוכנית "עובדה". אבל בתחקיר המבצעי נמנעו לעסוק בשאלות הקשות שהפכו את המבצע ליוצא דופן באמת.

כיום, כמעט שני עשורים אחרי, אלו שהשתתפו בפעולה מזהים את המורכבות באירועי אותו הלילה. בעוד שרבים ממי שנטלו חלק במבצעים משוכנעים שצה״ל נקט בדרך הנכונה, יש גם מי שמציבים סימני שאלה שלא עלו בזמן אמת בחדר התחקירים. ליל הנקמה של צה"ל, סרטו של עמרי אסנהיים, הערב בעובדה, אחרי החדשות.