זאת הייתה הפתעה מוחלטת: איתי אנגל והצלם אדי גרלד צילמו קרבות בחזית מחוץ לקייב כשפתאום הגיעה הודעה דחופה לכמה מהעיתונאים האחרונים שנותרו באזור קייב: מהרו להגיע תוך שעתיים לכתובת כלשהי. העיתונאים האלה הוזמנו למסיבת עיתונאים מחתרתית עם הנשיא זלנסקי. כל עוד הוא המטרה של פוטין, כל פרסום של המקום שבו הוא נמצא או הדרך לשם נשמרים בחשאיות מוחלטת.

איתי אנגל ואדי גרלד היו חלק מהעיתונאים האלה, וכעת נחשפות התמונות שהצליחו לתעד מהדרך למפגש החד פעמי הזה: העיתונאים הוכנסו למכוניות עם חלונות שחורים שאי אפשר לראות דרכם, ואחר כך למסדרונות אפלים של מתחם כלשהו.

איתי אנגל במפגש עם הנשיא זלנסקי (צילום: אדי גרלד, עובדה)
צילום: אדי גרלד, עובדה
תיעוד הקרבות בגונרקה, אוקראינה. מתוך עובדה (צילום: אדי גרלד, עובדה)
תיעוד הקרבות בגורנקה, אוקראינה. מתוך עובדה | צילום: אדי גרלד, עובדה

כשכונסו כולם למתחם חשאי – הוא הגיע. בחולצה ובפליז צבאי, מתעקש שלא לעמוד ליד פודיום ומתיישב על כיסא פלסטיק פשוט. זלנסקי פתח בהתנצלות על כך שהוא נראה כל כך עייף ומרוט. ואז, אחרי כמה דקות של שאלות, הדובר של זלנסקי פונה לאיתי אנגל ואומר לנשיא: "הוא מישראל". 

איתי אנגל (צילום: אדי גרלד, עובדה)
צילום: אדי גרלד, עובדה

אנגל שאל את זלנסקי כיצד הוא רואה את היחס של ישראל לאוקראינה. נשיא אוקראינה ביקר את היחס הישראלי לאוקראינה. "שוחחתי עם ההנהגה הישראלית", אמר זלנסקי. "אני לא מרגיש שהוא (ראש הממשלה נפתלי בנט) מתעטף בדגל שלנו".

תיעוד הלחימה בפאתי קייב

איתי אנגל נמצא בעומק הלחימה באוקראינה כבר כמעט שלושה שבועות. כעת, הוא מביא תיעוד מיוחד מחזית הלחימה שמתרחשת בעיירות בפאתי קייב, ומהדמויות הלא שגרתיות שהפכו כעת ללוחמים. "חברי בית המחוקקים של אוקראינה נמצאים סמוך לחזית, הם הורידו את החליפות והעניבות", אומר פיודור וניסלבסקי, חבר פרלמנט אוקראיני שהצטרף ללחימה.

המסדרונות בדרך למפגש עם זלנסקי (צילום: אדי גרלד, עובדה)
המסדרונות בדרך למפגש עם זלנסקי | צילום: אדי גרלד, עובדה

דבריו של הפוליטקאי שפגש אנגל בשדה הקרב נקטעים בבת אחת כאשר פגז נורה לעברם והם נאלצים לתפוס מחסה. "מה שקורה עכשיו הוא שקילומטר מכאן מתנהל קרב נגד הכוחות הרוסים הפאשיסטים", מספר וניסלבסקי.

"בואי נאמר שעל פי התכנון הרוסי המקורי אנחנו ועיתונאים אחרים כבר היינו צריכים לחזור לארץ, לשבת באולפן ולדבר על המבצע הצבאי המוצלח של רוסיה", מסביר אנגל בשיחה מיוחדת עם אילנה דיין. "אבל לא. כדי להבין את המלחמה הזאת צריך לצאת ממרכז קייב לעבר הערים והכפרים שעוטפים אותה. מקומות שעד לפני שבועיים איש לא הכיר כמו אירפין, או גורנקה, וכרגע המקומות האלה נחקקים בדפי ההיסטוריה על העמידה שלהם בינתיים כנגד הצבא הרוסי. אני כרגע ממש מרגיש שאני מתעד רגע מאוד אפל בהיסטוריה".