שופט השלום עזריה אלקלעי ניסה לכאורה להתערב בהליך הגירושים של בת זוגו החדשה והשתתף בפגישה שבה ניסו להשפיע על זהות השופט בתיק. לאחר שהוגשה נגדו תלונה לנציב קבילות השופטים, הוא גם הכחיש בפני הנציב את עצם קיום הפגישה. כך נחשף הערב בתחקיר "עובדה". בסופו של דבר, דווקא המתלונן נגד השופט הועמד לדין – באשמת האזנת סתר בלתי חוקית.

הפגישה במשרדו של השופט נחשפה באקראי, במסגרת מעקב שקיים הבעל לשעבר, מאיר אבן צור, אחרי גרושתו אורלי, בעצמה פקידה בכירה בבית המשפט המחוזי בתל אביב. "לא התכוונתי שזה יגיע לדברים כאלה", אומר אבן צור ל"עובדה". "לא ללשכת שופט, לא לדברים שהיא דיברה עם אנשים אחרים, לא לזה התכוונתי, אבל זה מה שיצא אבל שמעתי דברים שפשוט הייתי בשוק מהם... הם שמה ישבו ודנו ועשו אסטרטגיות. איזה שופט הם ירצו שידון בתיק שלי. איזה שופט הכי מתאים להם – גבר, אישה, בחור צעיר, לא צעיר".



בתחילה החזיק אבן צור בהקלטות הסתר של אותה פגישה בלשכה ולא העז לעשות בהן שימוש. אבן-צור פנה תחילה לנציב קבילות השופטים, שופט העליון בדימוס אליעזר ריבלין, והתלונן נגד השופט אלקלעי. השופט הכחיש בפני הנציב את עצם קיומה של שיחה כזו, ולאחר ששקל מילה כנגד מילה, דחה השופט ריבלין את התלונה. "לא מצאתי להעדיף את גרסתו של המתלונן, אשר רובה ככולה ספקולציות, על פני הכחשתו הנחרצת של כבוד השופט", קובע הנציב אליעזר ריבלין, ומדגיש שמשמעות ההכחשה שמסר עזריה אלקלעי בתגובה לתלונה, "ודאי נהירה לו".

שנתיים אחרי שתלונתו נדחתה החליט מאיר אבן צור לשלוף מהכספת את ההקלטות ששמר, מסר אותן לשופט שדן בתיק הגירושים שלו. אבן צור: "אמרתי לעצמי תשמע מאיר, אין לי דרך אחרת. למי אני אגש? למשטרה?. אמרתי, אני אלך לבית משפט... השופט אולי ייקח וישמע את זה ויבין שכל מה שאני אומר זה נכון. שיבין שבאמת היה שיחה כזו".

בשיחה עם "עובדה" שהתקיימה השבוע מאשר השופט אלקלעי לראשונה את קיומה של הפגישה עליה התלונן מאיר אבן צור, אבל מתעקש שלא נערכה בלשכתו: "ההקלטה הזאת. כן. על האזנת סתר הזו, זה שיחה בין אורלי בת זוגי לבין עורך הדין שלה, שאולי אני נמצא, ואני לא מדבר שמה בכלל, אולי זורק איזו מילה. ובסך הכול מה שדובר שמה - אתה לא יכול לשמוע אבל אני אומר לך - שמה שהוא (עורך הדין) אומר, שאם היה יוצא איזשהו שופט (הוא) היה מבסוט. אבל זה סתם, זה לא שאפשר לתאם או שאמרו מי למנות".

השופט אלקלעי, חשוב להדגיש, כבר לא מכחיש שאכן השתתף בפגישה שבה דנו בזהות השופטים בתיק הגירושים של זוגתו - אותה פגישה שבלי להסס טען באוזני השופט ריבלין, שלא התקיימה מעולם.
הפגישה הסודית של השופט עזריה אלקלעי (צילום: מתוך "עובדה", קשת12)
מאיר אבן צור וגרושתו, אורלי | צילום: מתוך "עובדה", קשת12


אבן צור שהעביר את תמלילי השיחה הזו גם ליועץ המשפטי לממשלה ולהנהלת בתי המשפט, היה משוכנע שכעת תיפתח חקירה נגד השופט עזריה. להפתעתו מצא דווקא את עצמו על דוכן הנאשמים. גרושתו הגישה נגדו תלונה על האזנות בלתי חוקיות ומסרה בעצמה את תמלילי ההקלטות כראיה למשטרה. המשטרה המליצה לסגור את התיק מחוסר אשמה, שכן בן-צור לא עשה שימוש בהקלטות מעבר למסירתן לשופט, אבל מישהו בפרקליטות החליט להפוך את המלצת המשטרה והורה להעמיד את בן צור לדין בעבירה חמורה שעונשה עשוי להגיע לשלוש שנות מאסר.

בכתב האישום המקורי שהוגש נגד מאיר כתוב שחור על גבי לבן שהאזנת הסתר בוצעה לפגישה שהתקיימה במשרדו של השופט אלקלעי, בניגוד מוחלט להכחשתו של השופט. אבל כתב האישום הזה לא התברר מעולם בבית המשפט. הפרקליטות בחרה להגיע עם אבן צור לעסקת טיעון מקלה, במסגרתה ישלם 300 שקל פיצוי לגרושתו וידון למאסר על תנאי בלבד.

הטענות נגד השופט עזריה לא התבררו מעולם שכן היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט קבע שהאזנות הסתר לא יוכלו לשמש ראיה קבילה במסגרת הליך משמעתי נגדו, אלא רק בחקירה פלילית – שמעולם לא נפתחה נגד השופט. כעת מבקשת עורך דינו של אבן-צור מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח מחדש בחקירת התלונה.

תגובת השופט עזריה אלקלעי באמצעות דוברות מערכת בתי המשפט:

התשובה שמסר השופט לנציב בשנת 2014 נכונה ומדויקת והשופט עומד על גרסתו לפיה מעולם לא נפגש עם עורך דינה של בת זוגו, אורלי אבן צור, בלשכתו. התלונה משנת 2014 נדחתה.

תגובת דוברת הרשות השופטת:

בשנת 2016 הגישה נשיאת בית המשפט העליון דאז מרים נאור בקשת בירור לנציב תלונות הציבור על שופטים בעניינו של שופט בית משפט השלום בתל-אביב עזריה אלקלעי, וזאת בעקבות ראיות שהוצגו בפניה למעורבות שלו לכאורה בתיק הגירושין של בת זוגו, אורלי אבן-צור, עובדת מזכירות בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בקשת הבירור לא עסקה בפגישה שאליה התייחסתם בפנייתכם אותה קיים על פי הנטען השופט אלקלעי בלשכתו יחד עם הגב' אבן-צור ועם עורך דינה. זאת משום שלא הוצגו ראיות קבילות לכך.

הנציב מצא את התלונה מוצדקת ובעקבות כך קיימה הנשיאה נאור שיחת בירור לשופט והוא ננזף נזיפה חמורה אשר תויקה בתיקו האישי.

כאמור השופט אלקלעי עומד גם כיום על גרסתו לפיה מעולם לא נפגש עם עורך דינה של בת זוגו בלשכתו. ככל שיוצגו בפני מערכת בתי המשפט ראיות קבילות לפיהן השופט אלקלעי לא אמר אמת לנציב בשנת 2014, יישקלו הצעדים שיש לנקוט בעקבות כך.

אשר לגב' אבן-צור - בשנת 2016 בדקה הנהלת בתי המשפט תלונה לפיה היא עשתה שימוש פסול במידע המצוי במערכת "נט המשפט". באותה עת, ואף שלא נמצאו ראיות לכך, זומנה הגב' אבן צור לשיחת בירור ואזהרה. לאחרונה, בעקבות תלונה חדשה בעניינה של הגב' אבן צור נפתחה חקירה על-ידי הממונה על המשמעת בהנהלת בתי המשפט. סיכום החקירה הועבר להמשך טיפול באגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, ואנו ממתינים להחלטתם ונפעל בהתאם להנחיותיהם. בשלב זה לא נוכל לפרט מעבר לכך. עוד נציין כי לפני שבועות אחדים התקבל במערכת בתי המשפט העתק מפנייה ששלחה בחודש ספטמבר 2019 באת-כוחו של מר מאיר אבן-צור ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד השופט אלקלעי.

הרשות השופטת מתייחסת בכובד ראש ובמלוא הרצינות המתבקשת להחלטות הנציב ולתלונות המובאות בפניה - בין אם מדובר ברמת הפרט ובין אם מדובר ברמה המערכתית - ואלו מטופלות על ידה בהתאם לדין.

תגובת המזכירה הראשית של ביהמ"ש לענייני משפחה בתל אביב, הגברת חנה כהן, באמצעות דוברות מערכת בתי המשפט:

מדובר בתיק המתנהל בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון השייך למחוז מרכז ואילו הגברת חנה כהן היא מזכירה ראשית בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב. הגברת כהן לא ניצלה את תפקידה לקידום עניינים הקשורים לגברת אבן צור. לא היה ידוע לה אז או היום שמדובר בהסכם פיקטיבי. הגב' כהן לא אישרה את ההסכם ולדבריה הסמכות לאשר הסכמים נתונה לשופט בלבד ולא למזכירות. חותמות המזכירות המופיעות על המסמכים המשפטיים מאשרות כי המסמך נאמן למקור. למיטב זיכרונה של הגברת כהן, היא לא מסרה לגברת אבן צור כל מידע חריג הטעון דיווח לממונים עליה ואף לא נשאלה על פרטים הנוגעים לשופטי בית המשפט לענייני משפחה שם היא עובדת. הגב' כהן הוזמנה על ידי מר מאיר אבן-צור להעיד בהליך בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון אך לא נשאלה במהלך עדותה כל שאלה בעניין זה.
תגובת הגברת אורלי אבן צור באמצעות דוברות מערכת בתי המשפט:

מדובר בעניין הנוגע לסכסוך בין בני זוג המתנהל בהליך בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון. בשל העובדה שהפרטים האמורים בשאילתה ביחס לגברת אבן צור נמצאים בבדיקה, היא מנועה מלהגיב. יצוין כי תלונה שנבדקה בעבר בנושא נדחתה.