הפרשה הזאת מעסיקה כבר כמה חודשים את הלשכות הכי רגישות בצה"ל – הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, הפרקליט הצבאי הראשי, מפקד המשטרה הצבאית החוקרת, כולם נמצאים בסוד הבדיקה שנערכת גם בימים אלה: איך קרה שבשביל לספק את צרכיו האישיים של תא"ל בצה"ל, קצין מודיעין ראשי, הפעילו סוכן מיוחד של היחידה להפעלת סוכנים, יחידה 504?

"מבצע טחינה" – זה הכינוי שהוצמד ביחידה לארוע - וזה בדיוק כמו שזה נשמע: ההנחיה הגיעה היישר מהפיקוד הבכיר ביחידה, לקצין ותיק, מפעיל סוכנים, שהתבקש מעכשיו לעכשיו, לשלוח סוכן בכיר שפועל כאן בשטחים, כדי לקנות מאחד הכפרים בשטחים כמה צנצנות של טחינה משובחת מתוצרת מקומית.

מפקדי 504 טענו שהרכישה הזו התבצעה "על הדרך", במסגרת מבצע קיים, אבל מפעיל הסוכנים התעקש: הפקודה היתה להוציא את המבצע הזה לדרך רק למטרה אחת: להביא טחינה פלסטינית לקצין מודיעין ראשי, תא"ל יובל שמעוני. " זה נראה לי הזוי", אמר מפעיל הסוכנים, "לכן החלטתי לחכות כמה ימים כדי שאוכל לחבר למבצע גם מטרה שנחוצה ממש".  

הסוכן המקומי יצא לבסוף לדרך, מצויד בכסף שקיבל מהמפעיל שלו. בסיום המבצע, כך לפי הטענה, בוצע נוהל "זיכוי הטחינה", בסיוע של לוחמים של 504 וחבלן, שתפקידו לוודא שהחומר שמגיע מידיו של הסוכן הפלסטיני אינו ממולכד. המבצע הצליח: הטחינה זוכתה.

קורס חוקרי שטח (צילום: טל מנור, דובר צה"ל)
ארכיון | צילום: טל מנור, דובר צה"ל

האמת היא שאת הטחינה הזאת אפשר להשיג בקלות בירושלים ובמקומות אחרים בארץ;  אבל מישהו כנראה חשב שהמשלוח לקצין הבכיר יהיה יותר אקזוטי כשהוא מגיע מהשטחים בתוספת הילה של מבצע מיוחד. גורם שמכיר את הפרטים אמר ל"עובדה": "יחידה מבצעית אמורה להתעסק רק במבצעים. לא לערבב במבצעים האלה משימה שתכליתה להתחנף למפקד".

כעבור שבועות אחדים פונה אותו מפעיל סוכנים, עם כל המידע שבידיו, למשטרה הצבאית החוקרת שמחליטה להיכנס לתמונה. בזמן שהחקירה יצאה לדרך שוב התעורר התיאבון לטחינה, ואיתו תכנית לעוד מבצע מיותר. אחד המפקדים ב-504 מציע לתא"ל שמעוני להביא לו עוד משלוח של טחינה פלסטינית. השניים לא ידעו כמובן דבר על החקירה המתנהלת.

חוקרי מצ"ח הנחו את הקצין שהתלונן - לאפשר גם למבצע השני לצאת לדרך, כדי לבסס את תיק החקירה. ואכן, באמצע הקיץ האחרון, הסוכן שוב נשלח לקניות, עם כסף מבצעי, ובפעם הזו התבקש להביא כמות גדולה יותר של טחינה מכפר אחר בשטחים. הפעם גם אין מחלוקת שלמבצע הזה לא היתה שום מטרה מבצעית - חוץ מאשר לרצות את הקצין הבכיר. תא"ל שמעוני, ששילם מכיסו עבור הטחינה, יטען אחר כך: לא העליתי בדעתי שמוציאים מבצע מיוחד כדי להביא לי טחינה.

"זה נראה לי טירוף", אמר גורם ביחידה, "אתה לא שולח סוכן לפעולה שאין לה שום תוחלת מבצעית". "כל תזוזה של סוכן בשטח עלולה לגרור תשומת לב", הסביר אותו גורם, "צריך לתדרך אותו, להקים חפ"ק בשטח, להיערך להתערבות במקרה הצורך, בסוף, מדובר באופרציה שכרוכה בסיכון חיי אדם".

קצין מודיעין ראשי ומפקד יחידה 504 לא השיבו לשאלות שהעבירה "עובדה" לתגובתם דרך דובר צה"ל.

מדובר צה"ל נמסרה התגובה הבאה: "הכתבה מתייחסת לאירועים חמורים, שאינם עולים בקנה אחד עם רוח צה״ל והנורמה הערכית המצופה מקצינים בצה"ל. לפני מספר חודשים פנה קצין באגף המודיעין למשטרה הצבאית החוקרת בתלונה על שימוש במשאבי יחידה מסווגת, תוך חריגה מהכללים המחייבים ביחידה. לאחר בחינת התלונה החליטה הפרקליטות הצבאית, כי האירוע ייחקר באמצעות קצין בודק".

"עם קבלת ההנחיה, החליט ראש אמ"ן על מינוי קצין בודק בדרגת תא"ל במיל' שיוביל בדיקה מעמיקה ונוקבת. הבדיקה מתנהלת באופן מעמיק ויסודי, מזה מספר שבועות ותסתיים בזמן הקרוב. עם סיומה יוצגו ממצאיה לגורמים הפיקודיים והמשפטיים הרלוונטיים. אם ימצא כשל ערכי - הוא יטופל במלוא החומרה".