מה הביא לחשיפת לוחמי יחידת העילית של צה"ל בח'אן יונס? בתכנית פתיחת העונה של "עובדה" נחשפים פרטים חדשים על כשלי הפעולה, שהסתיימה במות אחד מקציני היחידה ובפציעתו הקשה של לוחם נוסף. פעולה, שעלולה היתה להסתיים במלחמה.

"עובדה" חושפת כי בבוקר המבצע המתוכנן, ב-11 בנובמבר 2018, מגיע מידע מהשטח, שמניע את אגף המודיעין של צה"ל לשקול לדחות את המבצע. בתום הערכת מצב, הוחלט להמשיך כמתוכנן. הלוחמים נעו בטרנספורטר, שבו על פי חמאס שתי לוחמות ושבעה לוחמים מסוערבים מסיירת מטכ"ל, ומאחוריו משאית קלה ובה כוח נוסף. בשעה שהמשאית המשיכה לאזור חאן יונס, שוטט הטרנספורטר בעיירה עבסאן. כדי להיטמע בשטח נכנסו לוחם ולוחמת מהכוח למכולת שכונתית. הכניסה הזו למכולת, כך נחשף ב"עובדה", תוכננה ואושרה מראש במסגרת ההכנות למבצע.

אלוף (מיל') ניצן אלון, שהיה ראש אגף מבצעים בשלבים הראשונים של תכנון המבצע, מונה לנהל את התחקיר המבצעי של האירוע. זו הפעם הראשונה שבה הוא מדבר על מסקנות התחקיר שלו. לדבריו, הכניסה למכולת היתה "חלק מסט פעולות שהכוח עושה שבא בעצם להתמים את הנוכחות שלו במרחב". אלא שמשהו בהתנהלות הכוח במכולת עורר חשד. "הכוח לא פועל ולא מזהה מספיק מהר את החשדות שמצטברים", אומר ניצן אלון. "הוא בעצם נכנס לתסבוכת שאחר כך הוא מתקשה לצאת ממנה". סמג"ד חמאס נור בראכה מזעיק את אנשיו ומנחה אותם לא להפסיק לפטרל אחר הרכב החשוד, אבל הדיאלוג הזה לא נקלט בצד הישראלי. עיקר תשומת הלב המודיעינית הופנה אל הכוח שהמשיך במשאית ולא אל הלוחמים בטרנספורטר. מבחינתנו, אמרו ל"עובדה" קצינים בכירים, הכוח שבטרנספורטר היה הכוח שפותר בעיות - לא זה שמייצר אותן.

אלוף (מיל') ניצן אלון (צילום: עובדה)
ניצן אלון: "הכוח לא פועל ולא מזהה מספיק מהר את החשדות שמצטברים" | צילום: עובדה



בשלב מסוים נעצר הכוח שבטרנספורטר ומתושאל על ידי בראכה ואנשיו, אבל המפקדים בקריה לא מודעים לדבר במשך כ-20 דקות. אמצעי התצפית שיכולים להביא תמונה בזמן אמת מהשטח פשוט לא מופעלים לטובת הכוח שבטרנספורטר.

"עובדה" חושפת כי הלוחמים שכבר נמצאים בסכנת חיים גם לא מצליחים לדבר עם הפיקוד בתל אביב, בשל תקלה בקשר. "אתה שואל את עצמך, באמת ככה זה מתנהל?", אומר לתכנית אחיו של סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין. "המינימום הנדרש כששולחים בן אדם מעבר לגבולות של המדינה, להיות איתו בקשר. אנחנו ב-2019. תקלת קשר?".
ניצן אלון מאשר בראיון לאילנה דיין כי "הבעיה בקשר הייתה אחת התקלות, אבל לא לב העניין". 

הקשר לא התחדש גם אחרי שהפיקוד הבכיר הפעיל את אמצעי התצפית, והבחין שהרכב של הכוח מוקף אנשי חמאס. "בגלל התקלה בקשר צפינו באירוע כמו חירשים", אומר קצין בכיר באמ"ן. "ראינו שהכוח מעוכב אבל ניסינו לתת למצב פרשנות אופטימית".

ח'אן יונס (צילום: אלג'אזירה)
"המינימום הנדרש כששולחים בן אדם מעבר לגבולות של המדינה, להיות איתו בקשר" | צילום: אלג'אזירה

ב-20:54, אחרי שעמד בגבורה ובתושייה בחקירה ממושכת וצולבת, מבין סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין, שמנהל את התקשורת עם לוחמי החמאס מחוץ לרכב המוקף, שהכיסוי שלהם נחשף. "היכולת האישית של הלוחמים לשמור על קור רוח, רמת הבקיאות והמיומנות שלהם, כל זה איפשר להם להחזיק מעמד זמן רב כל כך מול אנשי החמאס", אומר אלון ל"עובדה". "אבל עצם זה שנקלעו ונאלצו לעמוד בחקירה כזו – זה בוודאי כשל של המבצע".

כשהוא נותן את האות המוסכם, יודע גם מפקד הכוח סא"ל א', שהפעם אין ברירה ושולף את אקדחו. במכת האש הורג סא"ל א' שלושה לוחמי חמאס ואף דולק אחרי לוחמים נוספים במטרה למנוע פגיעה בכוח שלו. יתר הלוחמים מצטרפים לירי ומחסלים עוד איש חמאס. בין ההרוגים גם נור בראכה עצמו. אלא שמהירי של הכוח נהרג סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין שעמד מחוץ לרכב מוקף באנשי חמאס ונפצע קשה לוחם נוסף. 

"את המבצע הזה", אמר הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') גדי אייזנקוט בשיחה סגורה, "הכנו במשך חודשים ארוכים עם המפקדים הלוחמים הטובים ביותר בצה"ל. לצערי לא עמדנו במשימה. נפל אחד מטובי המפקדים בצה"ל. ונפצע קשה לוחם נוסף, אך אין לי ספק בצורך ובחיוניות של המבצע הזה... לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. וכשאני מסיים את המבצע אני שואל את עצמי האם הייתה פה רשלנות. התשובה היא חד משמעית לא. האם היו כשלים ערכיים במבצע? גם פה התשובה היא חד משמעית לא. האם היו שגיאות? התשובה היא כן. היו שגיאות ולכן בוצעו תחקירים נוקבים מאוד... כדי ללמוד מהאירוע הזה להרבה מאוד שנים קדימה".