"אני יגיד לך את האמת ושיהיה מה שיהיה – אני חייתי בעולם שאו אתה פוגע או שאתה נפגע, ואני העדפתי תמיד שאימא של מישהו אחר תבכה ולא אימא שלי. אימא שלי מספיק בכתה פעם אחת. זה העולם שחייתי בו ואני לא רוצה לספר סיפורים..." (מתוך עדותו של עד המדינה בפרשת רצח טל קורקוס ורצח אלישע סבח)

שני האנשים האלו ידעו שהם חיים על זמן שאול: טל קורקוס היה עד המדינה שהכניס לכלא את יניב (ניבי) זגורי מבאר שבע, שנחשב לאחד היעדים המרכזיים של משטרת ישראל. אלישע סבח הביא להרשעתו של החייל הנאמן של זגורי, אדם איטל, ברצח כפול. סבח וקורקוס נרצחו בהפרש של חודשיים בקיץ האחרון. בזמן הזה זגורי כבר סיים לרצות את עונש המאסר שלו ועזב את הארץ לסין. הוא טס למזרח זמן קצר אחרי שדבורה, אשתו לשעבר של עד המדינה טל קורקוס, נורתה במכוניתה בבאר שבע, למול עיני ילדיה.

שלוש ההוצאות להורג האלה, כולן של עדי תביעה מרכזיים, תשע שנים אחרי שהעידו, הדהדו הן בעולם הפשע והן אצל גורמי אכיפת החוק. החשד המיידי היה שמדובר בנקמה, תמרור אזהרה שנועד להרתיע עדים נוספים ולהזכיר לכולם מי בעל הבית האמתי. זגורי, ממקום מושבו מסין, הצטלם מחובק עם הכדורגלן ערן זהבי ולא הסיר לרגע את החיוך.

אבל אז, בתחילת נובמבר, ניבי זגורי נעצר בסין, מגורש לישראל, ותוך שבועות מוגש נגדו כתב אישום על רצח כפול. יחד אתו עומדים לדין אריק איטל, אחיו הצעיר של אדם איטל. לפי התביעה אריק איטל היה המחסל של קורקוס וסבח, בפקודת זגורי. לצדם על ספסל הנאשמים גם ראש ארגון פשיעה מוכר נוסף, מיכאל מור מהצפון, שלפי החשד סיפק את מטען החבלה ששימש לרצח טל קורקוס.

כתב האישום נגדם מתבסס על עד מדינה חדש, שותף קרוב לפשע. עבריין שישב עם זגורי בכלא, נשאר קרוב אליו אחרי השחרור, ויחד עם אריק איטל, לפחות על פי עדותו, השתתף ברצח אלישע סבח ובפיצוץ המכונית של טל קורקוס. העד פורש בפני השוטרים איך נרקמה לטענתו התכנית כולה, איך נסעו הוא ואריק איטל אל ניבי זגורי למזרח, כדי לתכנן את הרציחות, איך ניסו, פעם אחר פעם, לרצוח את השניים עד שהצליחו, ואיך טמנו לטל קורקוס מלכודת דבש, כדי שיוכלו להגיע אליו מבלי שיחשוד.

בסרט מיוחד של "עובדה", שחלקו הראשון ישודר הערב, נחשפות לראשונה הראיות שלטענת התביעה סוגרות על זגורי, איטל ושותפיהם. הסנגורים של חמשת הנאשמים, עוה"ד אורי בן נתן, משה יוחאי, ורד שלו, יהלי שפרלינג ודורון נוי, טוענים לעומת זאת שעד המדינה תפר סיפור מופרך על הלקוחות שלהם כדי למלט את עצמו, ושכל המסכת הזו תקרוס כמו מגדל קלפים בבית המשפט. הנה הצצה ראשונה לחומרים שמהם עשוי התיק הזה:

חיסול מול המצלמות, בין הלקוחות


ששה באפריל 2016. תשע וחצי בערב. שעת עומס. אלישע סבח עומד ומשרת את לקוחות השיפודיה שלו, כשלמקום מגיע בצעד מהיר אדם גבוה בקפוצ'ון. אלישע מעולם לא הספיק לראות מי ירה בו למוות. המצלמות כן. וכך זה נראה בסרטוני מצלמות האבטחה שתפסה המשטרה:


מתוך עדות עד המדינה: "הפעם הראשונה שניבי הכיר לי את אריק. ניבי אמר לי שיש לו חבר שיש לו סניף של 'מלאווח', אמר לי ניבי שאותו חבר רוצה לפתוח סניף במרכז ושאני יעזור לו וימצא לו מקום. ואז אריק איטל בא אליי ומתברר שזה לא לפתוח סניף, אריק הסביר לי שהוא רוצה שאני יעזור לו 'לפרק' את אלישע סבח, הייתי המום לא הבנתי מאיפה נפל עליי, אמרתי לאריק תחייג לניבי בווידיאו, ניבי סימן לי שהכול בסדר וקרץ לי עין, אמרנו לילה טוב ופה נגמרה השיחה..."

חוקר: אז מה המשמעות בעיניך שניבי זגורי אומר לך שהכול טוב עם אריק וקורץ?

"שאני יכול להתקדם אתו".

לאן?

"לפרק את אלישע סבח...

"טל היה חשוב לניבי, כי הוא עד מדינה שלו. אבל ללירז ואלישע, לאריק היה יותר אינטרס. היית רואה את זה, גם בהתנהלות של הרצח של אלישע ובהתנהלות ברצח של טל... אני הייתי רואה את זה, את הדחף ואת התעוזה שהיה לו. הוא ביטל את כל החיים שלו ברצח של אלישע. וברצח של טל הוא היה כל פעם מתחמק".

חוקר: מה הכוונה שהוא ביטל את החיים שלו ברצח של אלישע?

"היינו נוסעים כמה פעמים בשבוע לנתניה, בשביל לבדוק את האזור. לא היה עובד, היה מכבה את הפלאפון"...

ברצח של טל הוא היה עובד?

"היה עובד וכל פעם שאני קבעתי הוא היה מתחמק"...

האם מישהו תצפת עליו (על אלישע) שם?

"אלישע תמיד עמד על הגריל. עברנו על המקום, על הכביש ורואים את העסק. ואריק זיהה את הבן אדם, הוא ידע מראש שהוא עובד שם וידע איפה המקום"...

האם ראית את אריק כשהוא יורה?

לא.

האם אריק סיפר לך על הירי באלישע?

"כן. הוא חזר לאוטו ואני שאלתי אותו 'מה, קיבל?', הוא אמר לי 'כן, חמש כדורים'. שאלתי אותו 'קיבל בראש?', אמר לי 'לא, קיבל בחזה'".

כיפה אדומה באשקלון


טל קורקוס היה מהמר כפייתי. גם אחרי שהפך לעד המדינה הוא לא השתנה. הרוצחים שלו ידעו את זה. עד המדינה מתאר כיצד שכנע מכרה שלו, שגם היא תהפוך לימים לעדת מדינה בתיק הזה, לפתוח דירת הימורים באשקלון ולפתות את טל לבוא לשחק דווקא אצלה.
הנה אחת מהודעות הפיתוי ששלחה לו בזמן אמת:

כשהקשר בין טל לבין עדת המדינה התחזק, הוא גם סיפר לה בשיחת טלפון על המלחמה בינו לבין ניבי זגורי:

קורקוס לא ידע שהאישה שבאוזניה הוא מתפאר עובדת עבור המחסלים שלו. ב-26 ביוני האחרון הוא קובע להגיע אליה בערב, לסבב הימורים נוסף. הטבעת מתהדקת. כך נראה רכבו של טל קורקוס מיד אחרי שעדת המדינה מודיעה למפעיליה שהוא יורד לאוטו, והמחסל לוחץ על הכפתור: 



מתוך דו"ח מז"פ:

מתוך עדותו של עד המדינה:

"אני זוכר שאני חיברתי את החוטים של המטען... אריק היה לידי כשחיברתי את החוטים של המטען והוא גם החזיק את השלט כי הוא פחד שנלחץ בטעות... אני יודע להכין מטען, אני מבין בזה, כולה שחור אדום... נסענו לכיוון הבית של... לא יודע להגיד לך באיזה שעה הגענו לאזור אבל נסענו ישירות. חיפשנו כל פעם מקום להתחבא בו, לחכות לטל שירד. חיפשנו מקום שאין בו מצלמות...
"שנינו היינו עומדים במקומות שאנחנו רואים את הרכב של טל, ואני הסברתי לאריק איך להדביק את המטען באוטו של טל. אחרי שחיברתי לו את החוטים הסברתי לו שיכניס את הנפץ מלמעלה בלבנת החבלה כדי שלא ייפול וילחץ ON במערכת ההפעלה. השלט היה אצלו כל הזמן.בעולם שלנו העברייני ידוע שעושים כיפה אדומה ולכן השלט תמיד נמצא אצל מי שמפעיל בסוף, כדי שלא יפתיעו אותו החברים שלו. זה היה ברור לי מההתחלה שהוא ילחץ על השלט וזה גם היה ברור לו...
"עבר הרבה זמן עד שטל ירד. עברו כמה שעות טובות ואני פחדתי שתיגמר הסוללה של המטען אז תמיד היינו עוקבים אחרי השעות שעוברות, היינו בלחץ מהסוללה שלא תיגמר ואי אפשר לדעת כמה תחזיק... בשלב מסוים היה כבר מאוחר, שמענו צעקות מהבית, הבנתי שהמשחק שם התפוצץ ו... סילקה אותו מהבית כי שמעתי את הוויכוח מלמטה... ראינו את טל יורד, הוא היה לבד ואם אני לא טועה הוא היה עם כפכפים. טל נכנס לאוטו שלו ואיך שנכנס אריק לחץ והמטען הופעל. שמעתי את טל צועק מתוך הרכב, ואני ואריק רצנו לאוטו שחנה לא רחוק. אריק נכנס להגה, אני לידנו ונסענו. לא דיברנו בכלל. רק 'סע סע'... היינו אמורים לצאת מהעיר אבל אני יודע שיש משטרה תמיד ביציאה מהעיר, אז נסענו לבית שלי".

שלוש שעות אחרי הרצח, קצת לפני שש בבוקר, רואים את עד המדינה ברחובות אשקלון עם אריק איטל. האיש שלטענת התביעה לחץ במו ידיו על הכפתור, אולי פשוט יצא מוקדם לסיבוב עם הכלב:

מתוך עדותו של עד המדינה:
"לפני שנכנסנו לבית נפרדנו מהטלפונים, מהשלט, מהאקדח, מהבגדים שלו.... אריק שרף כפפת לטקס שלחץ איתה על השלט, שרף אותה בשירותים בתוך האסלה. ותוך כדי הוא לכלך גם את הכיור. ... הריחה ריח של שרוף ואם אני לא טועה הביאה איזה חומר ניקוי או אקונומיקה או חומר שיעשה ריח. נראה לי שהיא שאלה מה זה הריח הזה ולא ענינו לה. לא זוכר אם שאלה עוד פעם, אבל אף אחד לא אמר לה כלום. אריק דאג לנקות הכול...
"בבוקר אחרי הרצח ב–07.30 דיברתי איתו (עם ניבי זגורי) בווטסאפ מהטלפון שלי, הוא אמר לי שמישהו הודיע לו שאיזה מישהו התפוצץ באשקלון ושאל אותי מי זה, ואמרתי לו 'תשאל את מי שהודיע לך'. זה סוד אישי ביני לבין ניבי שאנחנו קוראים לטל 'הבטן', אז הרחקתי את המצלמה והראיתי לו את הבטן שלי. לא אמרתי את השם של טל בשיחה כי אם יש האזנות, אז איך אני יודע כל כך מהר"...

האקדח המעשן – השיחה המפלילה (?) בין זגורי למיכאל מור

הקושי הגדול של התביעה הוא לקשור בין ניבי זגורי, שנמצא בסין, לבין הרציחות שבוצעו לכאורה בשליחותו בישראל. עדותו של עד המדינה לא מספיקה. היא חייבת חיזוקים כדי שאפשר יהיה להרשיע באמצעותה. אבל בידי המדינה יש ראיה נוספת. שיחת ווטסאפ שנערכה ב-21 ביוני, חמישה ימים לפני רצח טל קורקוס. בצדו האחד של הקו דובר שנשמע כניבי זגורי, בצד השני מיכאל מור, אחת הדמויות המפורסמות בעולם הפשע. מור וזגורי לא יודעים שהמשטרה הטמינה האזנות נפח בדירתו של מור ברמת גן, ושכל שיחתם מוקלטת. בשיחה הזו שומעים את זגורי מבקש ממיכאל מור "5000 עד יום ראשון". לטענת עד המדינה, זגורי דיבר בקודים. הוא ביקש ממור בעצם אקדח לצורך חיסולו של קורקוס. סנגוריו של מור, עוה"ד יהלי שפרלינג ודורון נוי, מן הסתם יחלקו על הפרשנות הזו. וזה תמליל השיחה:

מיכאל מור: אה אחי אני שומע אותך עכשיו

ניבי זגורי: ....חמש אלף? ...עד יום ראשון

מור: אולי תסביר לX (עד המדינה) להסביר כי אני לא מבין אותך אחי? אולי תסביר לX (עד המדינה) והוא יסביר לי כי אני...

זגורי: שומע? ...עד יום ראשון יפקיד את החמש אלף...

מור: אם הבנתי אותך נכון אין בעיה

זגורי: יכול להיות לפני גם

מור: אין בעיה, אם הבנתי אותך נכון אין בעיה

זגורי: אפילו בעזרת השם אני...

מור: אני אדבר עכשיו עם...

(מתנתק)

אחרי מות – חגיגה במזרח

ניבי זגורי, ואת זה אומר גם סנגורו, עו"ד אורי בן נתן, לא הזיל דמעה על מותם של קורקוס וסבח. בהתכתבויות ובסרטונים שתפסה המשטרה הוא נראה באותה תקופה מבלה במקום שהותו בסין ובתאילנד. יותר משהראיות האלה, הכללות כולן בתיק החקירה, קושרות את זגורי לרצח, הן מספקות הצצה נדירה לחיי הגלות של אחד היעדים הכבדים של משטרת ישראל:

סודו של זגורי – המושך בחוטים

אם יש דבר אחד שמסכימים עליו גם חוקרי המשטרה, גם סנגוריו של ניבי זגורי וגם חבריו הקרובים, זו האינטליגנציה הרגשית הגבוהה של האיש. במשטרה רואים בו מניפולטור אמן, שיודע להפעיל מרחוק את חייליו, בכוח הכריזמה שלו, לעשות את העבודות הכי מסוכנות. בעולם העברייני הכינוי שלו הוא פשוט "החבר". בראיות התביעה יש אינספור ראיות מתוך התכתבויות ושיחות ווטסאפ להומור של זגורי, לחום שלו, ללבביות. השאלה האם די בהן לקשור אותו לרציחות שבוצעו לכאורה בשליחותו, במרחק אלפי קילומטרים ממקום שהותו.
כאן אפשר לראות את זגורי בשיחת נפש עם עד המדינה, בלי לדעת שהוא מקליט את השיחה:

 וכאן אפשר לראות אותו מנסה להרגיע את אחיו של אריק איטל, שכבר נמצא במעצר בחשד לרציחות:

עו"ד אורי בן נתן (צילום: מתוך "עובדה")
עו"ד אורי בן נתן | צילום: מתוך "עובדה"

ב-26 באוגוסט, בעיצומו של המצוד אחריו, אפשר היה לשמוע בהודעת ווטסאפ את אריק איטל - לפי כתב האישום המחסל הקשוח שביצע בנאמנות את פקודות ההוצאה להורג של זגורי – ברגע נדיר של פקפוק. לרגע אחד קצר הקסם המפורסם של זגורי פג.

תגובות:
עוה"ד אורי בן-נתן, המייצג את זגורי, מסר בתגובה: "מדובר בפרשייה שבמסגרתה גויס עד מדינה. על פי הבנתי מדובר בעד מדינה שהיה שותף באופן פעיל למעשי הרצח ולא ברור כיצד המדינה חותמת הסכם עם מי שהיה חלק מתוכנית הרצח. מרשי לא שיתף פעולה עם חוקרי המשטרה בשל ניסיון העבר שעדים מרכזיים במשפטו לא אמרו אמת בבית המשפט. לעומת זאת, הוא עומת עם עד המדינה והכחיש החשדות נגדו".

עורכי הדין יהלי שפרלינג ודורון נוי
עו"ד דורון נוי ועו"ד יהלי שפרלינג | צילום:

עוה״ד יהלי שפרלינג ועו״ד דורון נוי המייצגים את מיכאל מור, שמעון שרביט ואליושה בן שלום מסרו: "מצערת העובדה שהפרקליטות בחרה ללכת שבי אחרי עדותו של עד מדינה עם דם על ידיו שביקש להציל את עורו מהרשעה בשני תיקי רצח. עד המדינה מסר אוסף של שקרים שאין להם אחיזה במציאות. אין לנו ספק כי במהלך ניהול המשפט תתברר התמונה האמיתית".
עו"ד ורד שלו
עו"ד ורד שלו | צילום:

עוה"ד משה יוחאי וורד שלו, סנגוריו של אריק איטל, מסר: "מרשי אינו קשור לרצח קורקוס ואלישע סבח. מאמציה של המשטרה לקשור אותו לתיקי הרצח על פי עדותו של עד מדינה אשר פיו נמצא בצפון ולבו נמצא בדרום יסתיימו בלא כלום. כמו כן, אנחנו מציעים שהמשטרה תחקור את מעשיו ומעלליו של העד, הן בעבר והן בהווה. התמונה שתתגלה בפניה תהיה לא מעודדת בלשון המעטה".

_OBJ