שבע שנים לפני שהתפוצצה הבוקר ברעש גדול פרשת הברחת היהלומים בשווי מיליוני דולרים לישראל ושמו של לב לבייב עלה לכותרות - תחקיר "עובדה" חשף את מה שהטייקון השתקן ניסה להסתיר. בעזרת שורה של עדויות עובדים שסיפרו על ההתנהלות בחברה, ובאמצעות הקלטות וצילומים שנחשפו לראשונה – הצליחו אילנה דיין, רוני זינגר וצח שפיצן להסיט לראשונה את הווילון שמעל לעסקי היהלומים של לבייב.

בכתבה המלאה, ששודרה במקור בנובמבר 2011, נחשפו פרטים חדשים על סיפורו של גבי שטרית, מי שעבד בחברת היהלומים של לבייב 22 שנים, וסיפר לנו על האירוע שהתרחש במהלך 2011 בנמיביה. שטרית בנה עבור לבייב מפעלים ברחבי העולם ובתפקידו האחרון שימש כמנהל המפעל בנמיביה. הוא מספר הכל – על השקרים להם נחשף בעבודתו, ועל התככים שהביאו אותו לבסוף, לטענתו, לפיטורים. היום הוא יושב בבית, כשתיק חקירה חמור בחשד לגניבה והונאה מרחף מעל לראשו, והוא אומר לנו – תפרו לי תיק. מי שלטענתו, הבריח את היהלומים האבודים מנמיביה לישראל הם אנשי החברה של לבייב עצמם.

שטרית, שסיפורו פורסם לראשונה ב"גלובס", מספר על חבילת היהלומים שנקנתה על ידי החברה בנמיביה בחודש דצמבר 2011. לדבריו, החבילה יוצאת לישראל בשלמותה, לצורך טיפול טכני, ואמורה לשוב לנמיביה בחזרה לליטוש. אולי היתה זו טעות תמימה, אולי לא, אבל לישראל מגיעה חבילת היהלומים ובה 3371.40 קראט. הניירת שמלווה אותה מצביעה על כך שבחבילה יש רק 1170.40 קראט.

כשמגלים בחברה של לבייב ברמת גן את הטעות, אומר לשטרית בכיר בחברה לשתוק ולא לדווח לנמיבים. "אני לא מתווכח איתם...אבל לא תיארתי לעצמי שהם יביאו אותי לאן שאני נמצא היום", מספר לנו שטרית.
הוא חוזר לנמיביה, ולדבריו מהחברה בישראל מארגנים לו משלוח ובו יהלומים חלופיים, פשוטים יותר, כדי למלא את החוסר במלאי שבמפעל. שטרית ועובד נוסף, מזייפים את הניירת עבור היהלומים החדשים, הכל כדי שאיש בנמיביה לא ישים לב להחלפה.


"גם אתה בסכנה וגם המפעל בסכנה"

זה לא עוזר להם בסוף חודש ינואר 2011 כאשר המשטרה הנמיבית פושטת על המפעל בנמיביה. השוטרים תופסים את היהלומים הפשוטים, ופותחים בחקירה. שטרית מצליח לברוח מנמיביה בדקה התשעים, ונוחת בישראל.

אלא שבישראל העסק רק מסתבך. שטרית מספר שלב לבייב ואנשיו מודיעים לו לרדת למחתרת. הם מבקשים ממנו שינתק מגע עם נמיביה וייתן להם לטפל בבעיה שנוצרה. אלא שעד מהרה מגלה שטרית שבעוד הוא יושב בביתו בשקט, מגישה החברה של לבייב מסמך רשמי לנמיבים ובו האשמה ברורה: גבי שטרית ניסה לגנוב את היהלומים מהמפעל, ומשנתפס ברח ואיש אינו יודע היכן הוא נמצא.

באותם הימים ממש, בהם טוענת החברה של לבייב כי שטרית נעלם מעל פני האדמה, בכירי החברה לא מפסיקים לתדרך אותו פן ייחשף: "בשביל מה יצרת קשר שם בכלל?" כועס עליו בכיר בחברה, לאחר שהתברר ששטרית התקשר למישהו בנמיביה: "כולם הרי משת"פים, יש האזנות מימין לשמאל". "אמרו לך בפירוש לא ליצור קשר שם עם אף אחד, אתה אדם לא קיים. אסור שיידעו איפה אתה בכלל". בשיחה נוספת נאמר לו "כל הגרסה שלנו הולכת לעזאזל. גם אתה בסכנה וגם המפעל בסכנה".

קבוצת לבייב המשיכה לשלם לשטרית משכורת, ולשאלתו האם יקבל תלוש, משיב לו בכיר בקבוצה: "אנחנו טוענים שאנחנו לא יודעים איפה אתה ואנחנו ממשיכים להנפיק לך תלוש משכורת? זה הגיוני?".

אילנה דיין וגלעד טוקטלי נסעו עד לנמיביה, שם שמעו, גם מבכירים במפעל על מסכת השקרים שטוותה החברה, כדי להרחיק את עצמה מפרשת ההברחה. "עד מתי אפשר להסתיר ולהסתיר...את מבינה? מישהו חייב להתייצב ולספר את האמת", אומר בכיר במפעל לאילנה דיין.

לבייב ואנשיו מכחישים את הסיפור של שטרית. הוא, הם טוענים, עובד ממורמר שפוטר, וטוענים כי שטרית מונע ממניעים פסולים שעוד יתבררו. ובתוך הדו קרב הזה שמנהלים הצדדים, נכנס צוות התוכנית, אילנה דיין, רוני זינגר וצח שפיצן, וצלל קצת יותר לעומקם של עסקי היהלומים של לבייב בכדי ללמוד איך הם פועלים. ממצאי התחקיר מעלים התנהלות בעייתית של החברה.

תגובת לב לבייב: "לב לבייב הינו איש עסקים אשר עשה את הונו בעשר אצבעות, תוך פיתוח מוניטין ושם שאין לו עוררין בענף היהלומים בעולם כולו. על כך יעידו הישגיו הרבים וכן תעודות ההוקרה אשר קיבל לאורך השנים. במשך השנים העסיקו חברות לבייב אלפי עובדים, על פני מדינות רבות, אשר השתלבו היטב בחברות ונהנו מפועלן. אולם, עשבים שוטים ובודדים, המדורבנים על ידי גורמים מפוקפקים, החליטו כעת להכפיש את שמו, וליצור מצג שווא המביא לתמונה מעוותת ומסולפת, אודות האיש ומפעלותיו. באחרונה נאלצים קבוצת לבייב והעומד בראשה, להתמודד מול פרסומים זדוניים, שקריים ומגמתיים, המופצים על ידי גורמים בעלי אינטרס, באמצעות כלי התקשורת. הכתבה כוללת פרסומים ממוחזרים של חומרים, והמניעים הפסולים של אותם גורמים "מפוקפקים", העומדים מאחורי פרסומים אלה, עוד יתבררו.

"מר שטרית, המרואיין המרכזי בכתבה, הוא עובד שפוטר, נמלט מנמיביה ונמנע מלהיכנס לתחומה עד היום. בנמיביה מתנהלת בימים אלו חקירה על-ידי הרשויות המוסמכות, תוך שיתוף פעולה מלא מצד חברתLLD נמיביה, ואשר במהלכה יתבררו החשדות הכבדים כנגד מר שטרית. לצערו של מר לבייב, נבצר ממנו להגיב לדברים לגופם או להתראיין לכתבה, עקב החקירה המתנהלת. עם זאת, הטענה המרכזית בכתבה, כאילו בוצעה הברחת יהלומים לישראל, נסתרת באופן ברור ונחרץ, באישורים אובייקטיביים חתומים של הרשויות הנמיביות וגם באישורים אובייקטיביים חתומים של מחלקת הפיקוח על היהלומים במשרד התעשייה בישראל, הפותחת ובודקת תכולתה של כל חבילת יהלומי גלם המיובאת לישראל, והתאמתה לתיעוד המצורף לחבילה. יצירת תמונה חלקית ומעוותת עושה עוול עם אלפי אנשים העמלים לפרנסתם ושומרים על כללי החוק, המוסר והערכים. חברות היהלומים של מר לבייב, הפרושות בעולם, הינן מהחברות המובילות בענף ומשמשות מופת ודגל בתעשייה, ואין בפרסום מגמתי כזה או אחר כדי לשנות עובדה זו".