עד היום איש לא סיפר מה קרה שם באמת, באותו יום חם, כשאברה מנגיסטו חצה את הגדר ישר לתוך עזה. עכשיו, לראשונה, "עובדה" חושפת את התיעוד הדרמטי, דקה אחר דקה – כפי שנקלט במצלמות הצה"ליות.

ב – 07 בספטמבר 2014 מבחינות מצלמות התצפית של צה"ל באדם שצועד על קו החוף של אשקלון דרומה, לכיוון גדר הגבול עם עזה. "בפעם הראשונה שראיתי את הסרטון לא יכולתי לצפות בזה", אומרת יונית טליינש-פנטה, קרובת משפחה של אברה ומי שמנהלת את מטה המאבק לשחרורו. "חיכיתי בזמן שאני צופה בסרטון שכבר נגיע לשלב שעוצרים אותו וזה פשוט לא קורה".

במשך דקות ארוכות מתעדות אותו המצלמות כשהוא צועד במהירות, ותרמיל קטן על גבו. אברה מתועד כשהוא קרוב לגדר, נבוך מעט, מחפש כיצד לחצות אותה. זמן קצר אחר כך הוא רואים בבירור כיצד הוא מטפס על גדר התיל הקוצנית, מתפתל ונשרט – ונוחת על אדמת עזה. אם יש מי שיכול לקרוא מבעד לחומות השתיקה, אלה האנשים שפעם היו בכירי המערכת, ומתגייסים עכשיו למערכה. אחד מהם הוא יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר. "איך דבר כזה יכול לקרות תחת העיניים הפקוחות שלנו", אומר דיסקין, שצפה בסרטון החצייה שוב ושוב. "אחד הדברים שעורר אצלי תחושה מאוד עמוקה של חוסר נוחות זו הנחישות האדירה שאת רואה בשפת הגוף שלו, כאילו הוא יודע לאן הוא הולך, אבל ברור שהוא לא יודע, הוא הולך בנחישות לשום מקום".  

בלעדי לעובדה: אברה מנגיסטו חוצה את הגבול לעזה (צילום: צילום ביתי, עובדה)
בלעדי לעובדה: אברה מנגיסטו חוצה את הגבול לעזה | צילום: צילום ביתי, עובדה