מנסה להרגיע את הרוחות. וינשטיין (צילום: חדשות 2)
יהודה ויינשטיין | צילום: חדשות 2
היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין הורה לנציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס הילה גרסטל, לעמוד בראש החקירה אותה יזמה היא בסוף השבוע האחרון. הוא עשה זאת לאחר התייעצויות פנימיות כיצד לנהוג לאור הממצאים החמורים שהוצגו בתכנית. היועץ סיכם, בהודעה מיוחדת שהוציא, כי הממצאים של השופטת גרסטל יובאו בפניו, ואז יחליט כיצד לפעול.

ב"הארץ" דווח בתחילת השבוע כי מאז השידור ב"עובדה" פנו לנציבה גרסטל מספר עורכי דין שהתלוננו על שינויים שנעשו בתיקים פליליים בהם טיפלו. מהתלונות עולה לכאורה התנהלות בעייתית של הפרקליטות. סניגורים בכירים, כמו גם כתבים לענייני משפט בכלי תקשורת שונים, קראו להקמת וועדת חקירה בעקבות התכנית. גרסטל החליטה על הקמת צוות בדיקה מיוחד, אף שבסמכותה לבדוק את התנהלות הפרקליטות בלבד.

במרכז התחקיר ששודר ב"עובדה", וזכה להדים רבים, סיפרה ד"ר מאיה פורמן, כיום רופאה בכירה במכון לרפואה משפטית, כיצד התגייסו רופאי המכון לטובת מערכת התביעה. "קורים דברים לא תקינים", חשפה פורמן, בהתייחסה לתקופה בה שימשה כמתמחה במכון, תחת הנהגתו של פרופ' יהודה היס, "תיקנו לי משקלים של איברים בתיקים שלי. ילד קטן שמת כתוצאה מחבלות והדו"ח חוזר אליי עם משקל שונה של הלב. שאלתי למה שינו לי את המשקל, והתשובה שקיבלתי היא כי אחרת יגידו שהוא מת מהלב ולא מהחבלות...הם רצו לשנות את זה כדי שהתיק יהיה סגור יפה. היתה אווירה שצריך לעזור לפתור את התיקים, לסגור את הקצוות, לעגל".

ד"ר מאיה פורמן (צילום: דנור גלזר, עובדה)
ד"ר מאיה פורמן | צילום: דנור גלזר, עובדה
במקרה אחר אותו תיארה פורמן היא התבקשה להעריך מי משני נפגעים בתאונת דרכים נהג ברכב. "יש לזה השלכות פליליות ביטוחיות", סיפרה פורמן, "בדקתי את המסמכים הרפואיים ולא הצלחתי להכריע. אני כותבת שאי אפשר לקבוע, אז מבקשים ממני לקבוע שאחד מהם נהג במכונית בזמן התאונה. אני אומרת שוב שאי אפשר לקבוע, אז נאמר לי משפט שאני זוכרת אותו היטב: 'את צריכה לעזור', את צריכה לעזור איכשהו לסגור את התיק'".

דבריה של פורמן נתמכו על ידי ד"ר אורנית ינאי קוהלת, שעבדה אף היא כמתמחה במכון. ד"ר ינאי-קוהלת סיפרה איך במכון נהגו לשפץ את התיקים כדי לסייע לתביעה להגיש כתב אישום ולהשיג הרשעה. בכתבה הובא מקרה נוסף בו התגלו שינויים שמגיעים עד כדי בידוי ראיות של ממש לכאורה בתיק אריק קרפ, שהותקף על ידי צעירים שיכורים לפני כחמש שנים.

"עובדה", ימי שני, 21:00