סיפורו של ארז אפרתי, מאבטח הרמטכ"ל לשעבר שהורשע בניסיון למעשה סדום ובתקיפה הסעיר מדינה שלמה. הערב, במסגרת "עובדה", תעסוק נסלי ברדה בשאלה איך אדם נורמטיבי הופך ערב חתונתו, בלילה אחד, לעבריין מין.

לקראת כתבתה הערב, הגיעה ברדה אל תכנית "הבוקר של קשת" כדי לספר על הפגישה עם אפרתי, אחרי יציאתו מהכלא. "כשפגתי אותו פגשתי בעיקר את הציפיות שלנו. כשהולכים לשוחח עם אדם שהורשע בעברת מין חמורה צריך לצאת למשימה הזו עם שאלות חשובות", מספרת ברדה, "אדם לא מגיע לראיון כזה להתבכיין – באמצעות השאלות ניסינו להבין משהו עלינו כחברה, על איפה אנחנו מחפשים את הסכנה ואיפה אנחנו רגילים לראות אותה וגם על הכאב הגדול שנגרם בעקבות תקיפה כזו – הנזק שאלימות מינית גורמת הוא בלתי ניתן לריפוי".

 

נסלי ברדה על כתבתה הערב בעובדה (תמונת AVI: מתוך הבוקר של קשת, שידורי קשת)
"אלימות מינית ואלימות בכלל מצויה בכל חלקי החברה וזה לא משנה מה הביוגרפיה שלך" | תמונת AVI: מתוך הבוקר של קשת, שידורי קשת
"יש ארז אחד וזה אני, המעשים שעשיתי הם אני", מספר אפרתי לברדה במהלך הראיון, וברדה מרחיבה על האדם שישב מולה. "אחת השאלות הגדולות שעולות אחרי שיושבים מולו היא 'האם כל אדם מסוגל להגיע למצב כזה?', והתשובה מבחינתי היא לחלוטין לא", היא אומרת, "אני כן חושבת שאנחנו מוטים לפעמים לראות את עצמנו באזור הבטוח. אלימות מינית ואלימות בכלל מצויה בכל חלקי החברה וזה לא משנה מה הביוגרפיה שלך, היא לא מגנה עלייך ולא משנה את הכאב אצל הנפגעים".

עו"ד טליי אייזנברג, מי שייצגה את הנפגעת, הגיעה גם היא לתכנית הבוקר וסיפרה על העזרה והשיקום שקיבלה מרשתה. "בניגוד לעברייני מין, אין לנפגעות כל סל טיפול. מרשתי אמנם קיבלה עזרה ממרכז "נגה" ומבני משפחתה ועברה תהליך וטיפול ארוך. כשאנחנו מדמיינים איך אין נראה עבריין מין או נפגעת, אנחנו בד"כ טועים", מחדדת אייזנברג, "לא לאפרתי ולא למשה קצב לדוגמה יש קרניים - הם לא אנשים מטורללים. הם אנשים נורמטיביים והנפגעת בדיוק אותו דבר. אנחנו מצפים לראות שבר כלי אבל זה לא הסיפור. יש פה אישה מרשימה שבכל פעם מקבלת מכה חדשה מבית המשפט או מאפרתי עצמו שבכל פעם צץ לו פתאום".

הסיפור המלא הערב ב-21:00, ב-"עובדה"