צילום: שלום רופאייזן (צילום: שלום רופאייזן, עובדה)
"כשעומד מולך מישהו שעשה מעשים חמורים, אז הטוב הופך לרע" | צילום: שלום רופאייזן, עובדה
בבניין משרדים אחד בירושלים, פזורים כמה חדרים ערומים למדי. תאורת פלורסנט, שולחן, שני כסאות ומחשב. התפאורה האפרורית הזאת מטעה, כי אל החדרים הללו התנקז בחודשים האחרונים המשבר הדרמטי והחמור בתולדות משטרת ישראל, טלטלת ההטרדות המיניות.

בתקופה האחרונה פגשתי וליוויתי שלוש נשים שניצבו בלב הסערה הזאת - הדרה, קרנית וטל, חוקרות במחלקה לחקירות שוטרים או בקיצור מח״ש. הן, וגם ראש מח״ש עו״ד אורי כרמל, מדברים בפעם הראשונה מול המצלמה וחושפים כיצד נראות מבפנים החקירות הרגישות והנפיצות האלה.

״אנחנו חוקרות את הטובים״, אומרת לי טל פוקס, ״וכשעומד מולך מישהו שעשה מעשים חמורים, אז הטוב הופך לרע. זה קשה, המעבר הזה. קשה מאוד.״ כשהכותרות דיווחו לנו על עוד ועוד קצינים שחשודים בהטרדות מיניות של שוטרות או בניצול מרות, כולנו שאלנו את עצמנו, מה לעזאזל קורה בתוך המשטרה? איך דווקא בארגון של שומרי החוק משגשגת התנהגות כזאת? לחוקרות הצעירות האלה יש תשובות.

הן נמצאות שם כשניצב אחרי ניצב, מפקד אחרי מפקד, עוברים את סף הדלת והופכים לראשונה בחייהם לחשודים. הן גם אלו שמחפשות אחר שוטרות שהוטרדו ומשכנעות אותן להגיש תלונה, למרות החשש להיחשב כ״בוגדות״, למרות הפחד להתמודד עם מפקדים בכירים מהן בהרבה.

צילום: שלום רופאייזן (צילום: שלום רופאייזן, עובדה)
"כשצוללים לתוך תיקי החקירה של צמרת המשטרה, עולים פרטים מדאיגים מאוד" | צילום: שלום רופאייזן, עובדה
כשצוללים לתוך תיקי החקירה של צמרת המשטרה, עולים פרטים מדאיגים מאוד, מהאופן שבו חלק מהחשודים מתנהגים בחדר החקירה ועד סמסים ששלחו לשוטרות זוטרות. במחלקה לחקירות שוטרים משוכנעים שהם עושים עכשיו היסטוריה, משנים את המשטרה ומנקים את האורוות, אבל זה לא כל כך פשוט. בדרך החוקרות והחוקרים סופגים ביקורת מכל הכיוונים.

הקצינים החשודים שנלחמים על חפותם טוענים לרוב שאם קיימו יחסים עם שוטרות עשו זאת בהסכמה. ולכן הם מאשימים את אנשי מח״ש שהפכו את עצמם לחוקרי מוסר, שחוקרים רומנים ולא עברות פליליות. אבל הביקורת שכואבת למח״ש במיוחד היא זו שמגיעה דווקא מצד השוטרות. כמה מהשוטרות שזומנו לחקירה והכחישו שהוטרדו על ידי הקצינים הבכירים, טוענות שבחקירות של מח״ש הופעל עליהן לחץ בלתי סביר.

עו״ד אורי כרמל ראש מח"ש, משיב לטענות האלה וגם אומר ״כל מה שקורה במח״ש הוא באחריותי. קיבלנו משימה מהציבור לנקות את המשטרה מתופעות אסורות כאלה, זאת לא משימה פשוטה היא כואבת היא מכאיבה, אבל היא הכרחית.״

הסיפור המלא הערב, 21:00, "עובדה"