אין תמונה
"המאבק שלו תם אבל שלנו יימשך". גיל היימן ז"ל

ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת דנה היום (ג') במחסור במחלקות השיקום בבתי החולים בדרום הארץ. את הדיון הובילה חברת "הבית היהודי" שולי מועלם, אחרי שצפתה בתחקיר "עובדה" בו נחשפה למצוקתן של משפחות רבות מאיזור הדרום דרך סיפורה של ניצה היימן - נוימן שאיבדה את בנה בשבוע שעבר. היימן, מנתחת בבית החולים "סורוקה", הצילה את חייו של גיל בן ה-17 שסבל מדימום מוחי חמור. אחרי שאושפז חודש בטיפול נמרץ, הועבר גיל לשיקום ב"תל השומר", מאחר ואין מחלקות שיקום בדרום הארץ.

המשפחה כולה התגייסה למאבק של גיל: אביו הפסיק לעבוד, אחותו עזבה את השירות בצה"ל, וניצה נדרשה לחלק את זמנה בין שני בתי חולים באיזורים שונים בארץ, בין העבודה למשפחה: "יש משפחות שצריכות לעשות את המרחק באוטובוס ולא נוסעות לבקר כי זה רחוק, לוקח זמן ועולה הרבה כסף", הסבירה ניצה, שהחליטה לחשוף את סיפור המשפחה כדי לשנות את המצב הקיים, ובחודשים האחרונים מנהלת המשפחה מאבק להקמת מחלקת שיקום בדרום. בשבוע שעבר, אחרי שבנה נפטר, היא הדגישה: "המאבק שלו תם, אבל שלנו יימשך".

עוד בתכניות קשת:
>> צפו בכתבה המלאה של בן שני על משפחת היימן
>> "ברגעים האלה אני לא אמא אני קודם כל רופאה"
>> "זו הפעם הראשונה שניצה הרשתה לעצמה לכאוב"

 "הדיון הזה הוא התחלה, אבל בסופו אמור להיות בית חולים שיקומי במרכז הארץ"

הרופאה שהצילה את חיי בנה (תמונת AVI: mako)
ד"ר היימן נוימן | תמונת AVI: mako

מועלם החליטה להקדיש את החלק הראשון של הדיון לצפייה בכתבתו של בן שני, ששודרה לפני כשבועיים, ופתחה את דבריה בהבטחה: "הדיון היום הוא התחלה אבל בסופו אמור להיות בית חולים שיקומי בדרום הארץ". מנהל "סורוקה", אהוד דוידסון, הציג לועדה את תכניתו לפתוח מחלקת אשפוז זמנית עד סוף השנה אך הדגיש שעדיין קיימים פערים בדרך להקמתה: "נצטרך לשכנע כוח אדם להגיע מהמרכז ומהצפון ונזדקק לעזרה כספית גם בשיפוץ". עוד הוא הוסיף שבבית החולים מקווים לפתוח תוך 3 שנים יחידת שיקום גדולה יותר שתתן מענה ארוך טווח למצב הקיים. למרות שחלק מהסכום הנדרש כבר גויס מתרומות, דוידסון הבהיר: "אנחנו מבקשים שהמדינה תסייע ב-7 מיליון שקל".

ח"כ יעקב מרגי שיתף את הנוכחים בהיכרות הקרובה שלו עם הנושא: "אחייניתי נפגעה ושהתה כמעט שנה וחצי בשיקום בתל השומר. אני מכיר את הטלטול ופירוק המשפחה כתוצאה מהנסיעות הרבות". חברת הכנסת שלי יחימוביץ' הוסיפה: "יש לנו יכולת לאלץ את המערכת לשנות את המצב דרך שיתוף פעולה חוצה מפלגות. הפערים בין המרכז לפריפריה בלתי נסבלים, המדינה צריכה לקחת אחריות ולדאוג למחלקה שיקומית ראויה לכל איזור הדרום. 7 מיליון שקלים זו בקשה צנועה וכסף קטן". מועלם סיכמה את הדיון והדגישה: "זה עשוי לקחת מספר שנים, אך נתגייס כדי שתושבי הדרום יזכו למערך שיקום נאות. אנחנו מוסרים את תנחומינו לד"ר היימן - נוימן, לבעלה אבי ולילדים, ומקווים שיום אחד, דרך סיפורו של גיל ז"ל והטרגדיה הקשה, נקדם את המטרה הלאומית הראויה הזאת". 

"עובדה", חמישי ב-21:00, ערוץ 2