תחקיר הרופאים (צילום: עובדה)
פרופסור יוסי פז | צילום: עובדה

תחקיר "עובדה" על התיירות הרפואית במרכז הרפואי איכילוב ממשיך לעורר הדים בבית החולים ומחוצה לו: באחרונה פנה המרכז הרפואי לחברות התיירות הרפואית שעובדות עמו, בדרישה כי עובדיהן יענדו בתחומי בית החולים תג זיהוי המעיד כי האדם הוא סוכן תיירות רפואית שחתם על הסכם עם בית החולים.

"תג זה יאפשר כניסה בשערי בית החולים ללא בדיקה, וכן יאפשר לכם, בכפוף לעמידה בנוהלי תיירות מרפא, לקבל מידע רפואי ולקבוע תורים בקשר ללקוחות המטופלים על ידיכם", נמסר לסוכנים.

הסוכנים יקבלו את התגים בכפוף לחתימתם על הסכמה לבדיקת הרישום הפלילי שלהם, וחתימה על הצהרה שבה הם מתחייבים לשמירה קפדנית של כללי הסודיות הרפואית של התיירים שבטיפולם. נכון להיום, נושא סוכני התיירות הרפואית אינו מוסדר, ואין כל הליך של רישוי סוכנים על ידי המדינה או משרד הבריאות. בתחקיר "עובדה" צולמה התחקירנית שהציגה את עצמה כסוכנת תיירות רפואית כשהיא מסתובבת באופן חופשי במסדרונות בית החולים ונפגשת ישירות עם הרופאים, שצולמו כשהם דורשים ממנה סכומי כסף לכיסם עבור טיפול בתיירים רפואיים.

בית חולים איכילוב (צילום: עובדה)
בית החולים איכילוב | צילום: עובדה

המכתב שנשלח לסוכנים אינו כולל דרישה להפסיק את הקשר הישיר בין הסוכנים לרופאים. עם זאת, לפי הנחיית משרד הבריאות מלפני שבוע נאסר מעתה על הרופאים בבתי החולים הציבוריים לקבל תמורה גבוהה יותר עבור טיפול בתיירים רפואיים לעומת טיפול בישראלים, כדי למנוע תמריץ שיגרום להעדפת התיירים. 

לפני כשבוע וחצי שודר תחקיר "עובדה" במלואו, ובתרגום לרוסית, בתחנת הטלוויזיה הנצפית ביותר ברוסיה, ועורר תרעומת רבה במדינה כלפי התיירות הרפואית בישראל – וכלפי איכילוב בפרט. לדברי סוכני תיירות רפואית שעמם שוחחנו, בעקבות שידור התחקיר התקבלו טלפונים נזעמים רבים, ובהם גם ביטולים של תיירים שהתכוונו להגיע לטיפול בישראל. מאיכילוב נמסר: "אנחנו לא חשים ירידה בפניות, מה עוד שזו תקופת החגים בחו"ל, ואנו מקבלים רק כרטיסי ברכה מחולים שהבריאו".

באשר לרופאים הבכירים שצולמו בתחקיר "עובדה" - פרופ' שלומי קונסטנטיני, פרופ' צבי רם וד"ר יוסי פז - בפרקליטות עדיין לא התקבלה החלטה אם לפתוח בחקירה פלילית בעניינם, והדיונים בנושא נמשכים. הבקשה להשעיית השלושה שהגיש מנהל איכילוב, פרופ' גבי ברבש, לעיריית תל אביב לא נידונה בינתיים, עד להחלטת הפרקליטות בעניין.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

לכתבות נוספות:

>> זאב רותם: התיירים הרפואיים יעשו למערכת הבריאות מה שעשו הצרפתים לשוק הדיור

>> אחרי קריסת המרפסת: האם הדיירים יצליחו לבטל את רכישת הדירות?

עובדה, חמישי ב-21:00, ערוץ 2