בתחקיר ששודר הערב ב"עובדה", נחשף כיצד בתוך מסדרונות בית החולים, בשעות העבודה, רופאים מקבלים אליהם, במסלול מקוצר, סוכנת של תיירי מרפא ומבקשים תשלום של עשרות אלפי שקלים, נוסף לזה שדורש מהחולים הללו בית החולים באופן רשמי. מדובר בבכירי המנתחים באיכילוב, אשר חלקם נהנים ממשכורות גבוהות ביותר כעובדי ציבור, בין השאר בעבור הניתוחים שהם מבצעים בחולים זרים. יש לציין כי בעקבות טענות שנשמעו בחודשים האחרונים במסדרונות בית החולים, הכחישו אותם הרופאים שהם מקבלים כספים עבור "דמי ניתוח", אולם התיעוד של התכנית עובדה מגלה מציאות לגמרי שונה.

כבר הבוקר פנו חברי הכנסת אילן גילאון ומיקי רוזנטל ליו"ר ועדת העבודה רווחה והבריאות של הכנסת, חיים כץ, בבקשה לקיים דיון דחוף בפרשה, אשר הודיע כי יכנס את הוועדה בהקדם: "על פניו נראה כי מדובר במעשים חמורים שאין להם מקום במערכת הבריאות הישראלית", אמר כץ.

ח"כ גילאון, יו"ר השדולה לשוויון בבריאות הגיב לנושא: "החולים הזרים הפכו למכונה לתזרים מזומנים מתחת לשולחן לרופאים, כך לפי החשד. זהו היבט נוסף בכרסום מערכת הבריאות הציבורית ובאחריות משרד הבריאות למנוע הישנות מקרים אלה". ח"כ רוזנטל ציין כי: "נחשפה פרקטיקה של הצמדת אקדח לרקתם של החולים. את הפרקטיקה הזאת יש לעקור מבתי החולים ולא לתת לה הכשר בוועדת גרמן".

בית חולים איכילוב (צילום: עובדה)
בית החולים איכילוב | צילום: עובדה
בתגובה על ממצאי התחקיר, אמרה הערב ח"כ מרב מיכאלי (העבודה), שאף הגישה אתמול הצעת חוק בעניין, כי "האזרחים בישראל לא משלמים ביטוח בריאות בשביל לסבסד תיירים רפואיים. אסור לאפשר שימוש בבתי החולים הציבוריים בישראל, הממומנים מכספי הציבור, שלא לטובת קידום הרפואה הציבורית".

בהצעת החוק שהגישה ח"כ מיכאלי היא קובעת כי היקף ההכנסות של בית החולים מתיירות רפואית יוגבל ל-5% ממחזור הפעילות השנתית של בית החולים. בהצעה נכתב, כי מטרתה "להבטיח פיקוח ציבורי הדוק ולהגדיר את אופן הפעולה של תיירות רפואית במסגרת הרפואה הציבורית, כמו גם לאזן בין יתרונות התיירות הרפואית לבין מניעת פגיעה בטיפול המוענק לתושבי ישראל, וכדי להבטיח שימוש בהכנסותיה לצורך תוספת משאבים לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית".

בעקבות התחקיר: מנהל איכילוב שלח מכתב לכלל הרופאים 

גורמים בהנהלת איכילוב הגיבו בתדהמה על ממצאי התחקיר; כבר בשבוע שעבר, לאחר ש"עובדה" פנתה לבית החולים, דיבר מנהל איכילוב פרופ' גבי ברבש עם שלושת הרופאים ולדברי מקורביו ההסברים שסיפקו לו "לא שכנעו אותו". ברבש אף מיהר להוציא לאחר מכן מכתב לכלל הרופאים באיכילוב שבו הוא מזהיר מפני קבלת תשלום מחולים: "ברצוני להבהיר כאן בצורה שאינה משתמעת לשני פנים מה שאמור להיות ברור מאליו: חל איסור מוחלט לגבות מהתייר או המלווים או המייצגים שלו כל תשלום נוסף או אחר שלא באמצעות מחלקת תיירות מרפא עבור השירותים הניתנים בבית החולים".