בפרק הקרוב של "עובדה" (חמישי ב-21:00), ילווה רוני קובן ארבע נשים שחלו בסרטן השד בגיל צעיר, בניסיונן לגלות מדוע המדינה לא מעודדת אבחון בגיל צעיר לטובת הנשים הישראליות. למרות שקובעי המדיניות בישראל, כפי שיתגלה בתחקיר, חושבים שאין שום ערך לבדיקות לגילוי מוקדם בקרב נשים צעירות, פרופ' פרץ משוכנעת שאבחון כזה, גם בגיל צעיר, יפחית את שיעור התחלואה והתמותה.

לדבריה, העלאת הנושא למודעות ולסדר היום לא צריכה להיות רק בקרב הנשים, אלא גם בפקולטות לרפואה. "אני רואה מאות נשים בשנות העשרים והשלושים לחייהן, חלקן בשלבים ראשונים וחלקן בשלב מתקדם. אין מודעות לעובדה שבגיל 20 או 30 יכול להיות סרטן שד, ולכן חלק מהנשים מגיעות יחסית בשלב מאוחר, כיוון שכשהן התלוננו, אמרו להן שזה כלום. עדיין אין הפנמה שזו מחלה שיכולה להופיע גם בגיל צעיר".

"מספר הנשים החולות יותר גבוה"

פרופסור תמר פרץ (צילום: רונן מאיו)
פרופסור תמר פרץ | צילום: רונן מאיו
סרטן השד הוא סיבת המוות מספר אחת של נשים מעל גיל 60. ב-2011 רבע מהנשים היהודיות ו-40% מהנשים הערביות שאובחנו בסרטן שד היו מתחת לגיל 50. "האגודה למלחמה בסרטן אומרת שאין עלייה בתחלואה. זה נכון סטטיסטית, מבחינת אחוז הנשים המאובחנות, אבל כיוון שהאוכלוסייה גדלה אז אבסולוטית מספר הנשים שחולות יותר גבוה", מסבירה פרופ' פרץ.

הארגון "American Cancer Society", המקביל האמריקאי לאגודה למלחמה בסרטן, ממליץ על ביצוע ממוגרפיות כבר בגיל 40. אלא שהיום, המדיניות בישראל היא לבצע את בדיקת הממוגרפיה רק מגיל 50 ומעלה. פרופ' פרץ חושבת שזו טעות. "כיוון שהשכיחות בארץ היא מהגבוהות בעולם, ובגלל שגיל התחלואה כאן הוא יחסית צעיר, יש מקום להקדים את ביצוע בדיקת הממוגרפיה. בדיוק כמו שבודקים לחץ דם", אומרת פרופ' פרץ. 

הכתבה המלאה תשודר הערב ב"עובדה", 21:00 ערוץ 2