אילנה דיין על רקע ההבית (צילום: מתוך הכתבה)
אילנה דיין | צילום: מתוך הכתבה
לאחר שידור הכתבה על מבצע חיסולו של אבו ג'יהאד לפני 25 שנה סמוך לחופי טוניס, התארחה אילנה דיין בדף הפייסבוק של "עובדה" כדי לענות על כל שאלות הגולשים בנוגע למבצע הסודי. 

האם כדאי היה לספר על המבצע?
חשוב לי שתדעו שהכתבה הזאת לא רק עברה צנזורה, אלא שכל פרט מבצעי עבר מסננת נוספת כדי לוודא שאנחנו לא פוגעים בביטחון שדה. בהתחשב בזה, אני חושבת שזה מסוג המבצעים שנורא חשוב לדעת עליהם גם בגלל היצירתיות והתעוזה, וגם בגלל שאפשר לשם שינוי לשמוע את הצד השני.

מה עמד מאחורי החלטת הצנזורה? האם בוגי היה קשור?
ההחלטה של הצנזורה להסיר את האיפול ולאפשר פרסום (שלא ע"פ "מקורות זרים" שלפיהם ישראל ביצעה את הפעולה), התקבלה הרבה לפני שבוגי מונה לשר ביטחון. אני מניחה שזאת החלטה שנובעת מהערכה מחודשת של מידע מודיעיני ושל הסיכויים לתגובה "בעייתית" של הצד השני.

 איפה התקיים הראיון עם אום ג'יהאד?
הראיון עם אום ג'יהאד התקיים ברמאללה באחד מביקוריה בעיר. יש לה שם משרד וגם נכדים. אבל הבית שלה בעזה, זאת גם העיר בה היא נולדה.

מה קרה אחרי שהלוחמים עזבו את הבית?
אום ג'יהאד ניסתה להתקשר לעזרה אבל באורח פלא קו הטלפון מת אחרי דקה, והיא מספרת שחלפה שעה וחצי לפי גרסתה עד שהגיעו שוטרים מקומיים.

האם אבו ג׳יהאד ירה ראשון?
לפי הנתונים שאספנו בתחקיר, ככל הנראה אבו ג'יהאד ירה לפני שהלוחם הראשון הגיע אליו. כשאותו סגן ח' הגיע, הוא הספיק לירות ראשון מספר רב של כדורים והוא זה שבעצם חיסל את אבו ג'יהאד.

חברים תודה רבה על העניין ועל המעורבות וכמובן על הצפייה. אנחנו הולכים קצת לנוח כדי לחזור בכוחות מחודשים. שיהיה לילה טוב לכולם!

צפו בכתבה המלאה מתכנית סיום העונה של "עובדה"