ביום רביעי האחרון נחתו בארץ זאור סדאייב וז'יבראיל קאדייב, שני שחקני הרכש הצ'צ'נים של בית"ר ירושלים, שניהם מוסלמים. 24 שעות מרגע שדרכו כאן לראשונה, כבר הספיקו להיתקל באחד מפרצי הגזענות האלימים והמכוערים שנראו בתקופה האחרונה. ניר שחק ליווה אותם לאורך כל הדרך, וחזר עם מועקה.

סדאייב וקדאייב - שחקני הרכש של בית"ר (צילום: דנור גלזר)
סדאייב וקדאייב - שחקני הרכש של בית"ר | צילום: דנור גלזר

"הם הגיעו מאוד תמימים, לא ידעו כמעט כלום על ישראל", משחזר שחק. "בנסיעה מנתב"ג לירושלים הם אפילו ציינו את קבלת הפנים החמה". מדובר בשני שחקנים צעירים, קאדייב בן 19 וסדאייב בן 23, והטלפון הראשון מהמלון, היה כמובן לאמא, לדווח שהכל בסדר. "סדאייב קיבל ההודעה על המעבר לבית"ר בהתראה קצרה מאד, שכמעט ולא אפשרה לו לארוז, להתארגן ולהיפרד. הוא השאיר את אמא שלו לבדה בצ'צ'ניה, וכשהם דיברו הוא סיפר לה בהתרגשות ש'הבן שלך כוכב, לא תאמיני כמה צלמים'".

הנהלת הקבוצה אפשרה לצוות "עובדה", להצטרף לכל השיחות, האימונים ואפילו להיכנס לחדרי ההלבשה. "מצד אחד", אומר שחק, "יש שם שחקנים שגדלו בעצמם כאוהדי בית"ר ביציע המזרחי של טדי, אבל מצד שני היתה תחושה שכולם, הנהלה ושחקנים כאחד, יצאו מגדרם כדי לקבל אותם בצורה חמה ומכובדת. אלי כהן הציג אותם והשחקנים מחאו להם כפיים".

"אלי כהן אמר שהקולות השאירו בו טראומה"

האווירה החיובית התחלפה במהירות כשהקבוצה יצאה למגרש. "האוהדים צבאו על הגדרות, לרגעים היה נדמה שהם יפילו אותן. הם צעקו נגד סדאייב וקאדייב, אבל גם נגד המאמן, ההנהלה וגאידמק. קריאות מאד גזעניות". היו שם, הוא נזכר, גם שניים שלושה אוהדים שהגיעו עם פרחים, אבל מול 100 פנאטים הם פשוט נעלמו. "אחרי האימון אלי כהן אמר שהקולות השאירו בו טראומה, שזה הרג אותו, זה משהו שפעם אף אחד בבית"ר לא היה אומר", משחזר שחק. "הופתעתי לגלות שיש לאלי כהן שני ילדים שמשחקים בעצמם בכפר קאסם".

סדאייב וקדאייב - שחקני הרכש של בית"ר (צילום: דנור גלזר)
"הם הגיעו תמימים. התפעלו מקבלת הפנים החמה" | צילום: דנור גלזר

שחק הופתע גם לגלות את ההרכב של המקללים מעבר לגדרות. "ציפיתי לראות את מה שאנחנו קוראים 'הפמיליה', החבר'ה הצעירים עם הקפוצ'ונים שמזוהים עם בית"ר, אבל זה חרג מהקבוצה הזאת. ראיתי ילד בן עשר, לצד חייל, לצד תיכוניסטית, לצד בן אדם בן 50, ובאותו רגע הבנתי שזה לא רק הסיפור של בית"ר. נוח לנו לצקצק על הקבוצה, אבל כשאתה רואה את זה אתה קולט שזאת המראה של החברה שלנו, עם הגזענות המכוערת שמתפשטת בישראל. להאשים את בית"ר זה לעצום עיניים".  

"לא זוכר מתי ראיתי פרץ כזה של גזענות ושנאה"

סדאייב וקאדייב הוא מספר, ניסו לשמור על קור רוח, אבל ניכר היה שהם מבוהלים. "הם ניסו להסביר שהם לא ערבים אלא צ'צ'נים, ואמרו שהם רק רוצים לתרום למועדון. הם בעצם בחורים מאוד צעירים וחסרי ניסיון שפתאום מצאו עצמם בתוך הר געש של שנאה. והם בכלל לא הבינו מה רוצים מהם", מוסיף שחק, "היו רגעים שהרגשתי נבוך לצלם". את החומרים, הוא מספר, היה לא פשוט לערוך. "גם אני וגם עורך הווידאו, ערן בן שבת, יצאנו עם מחנק בגרון. אני לא זוכר מתי ראיתי פרץ כזה של גזענות ושנאה".

עובדה, שני ב-21:00