"הלוביסטים שורצים בכנסת", יחימוביץ'
"'על הכף מוטל גם העניין החוקי וגם עניין אמונו של הציבור במוסדות המדינה". שלי יחימוביץ | צילום:

"מן החומר המצולם וחומרים נוספים בכתבה עולה תמונה קשה של קשרים של ח"כים, שרים ופקידים עם משרד הלובינג 'גלעד – יחסי ממשל ולובינג'", כך פנתה היום יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בבקשה לחקור חשש לעבירות פליליות העולות מכתבת "עובדה" ששודרה אמש (שלישי).

"אני פונה אליך בבקשה לפתוח בחקירה של טיבם של הקשרים האלה", כתבה יחימוביץ'. "במסגרת הבדיקה אבקש לבדוק קיומו של חשש לביצוען של עבירות פליליות. על הכף מוטל גם העניין החוקי וגם עניין אמונו של הציבור במוסדות המדינה, בכנסת ובממשלה – סוגיות חשובות מעין כמותן לדמוקרטיה".

יום הולדת של חשבון נפש

המדד החברתי: מי הח"כים החברתיים ביותר? (צילום: רויטרס)
יום הולדתה של הכנסת השנה אינו חגיגי ושמח במיוחד | צילום: רויטרס

יום הולדתה ה-63 של הכנסת אינו יום חגיגי ושמח במיוחד השנה. בעקבות הכתבה על פעילות לוביסטים בכנסת ששודרה אמש ב"עובדה", נראה שחברי כנסת רבים עסוקים היום בחשבון נפש ובחיפוש תשובה לשאלה: איך ייתכן שחבורת לוביסטים מצליחה לנצל אותם כמחוקקים לטובת האינטרסים הכלכליים של לקוחותיה.

יו"ר הכנסת התחייב לכנס בימים הקרובים דיון מיוחד בעקבות הכתבה שתיעדה באמצעות מצלמה נסתרת קורס לובינג שבו לימדו לוביסטים בכירים את "פרחי הלובינג" את רזי המקצוע תוך שימוש בסיפורים אמיתיים ומדאיגים. ריבלין, שהיה המום ומודאג אמש מהחשיפה בכתבה, אמר כי נראה שמדובר בקנוניה שיש לעקור מן השורש. מדוברות הכנסת נמסר ל-mako, כי "היום, מיד בתום הישיבה החגיגית לציון יום ההולדת לכנסת, ייפגש היו"ר עם בכירי הכנסת. ובימים הקרובים ייפגש עם ראשי הסיעות".

הורה לחדש את החקירה. ויינשטיין (צילום: חדשות 2)
היועץ המשפטי - עו"ד יהודה ווינשטיין | צילום: חדשות 2

לפני פנייתה ליועץ המשפטי, ציינה חברת הכנסת יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה כי היא עצמה אינה משתפת פעולה עם לוביסטים: "מזכירה לכם שאת החוק להגבלת הלוביסטים חוקקתי כבר לפני 4 שנים, אבל אני מודה שחקיקה לא מספיקה, וחייבים לאסור על הח"כים מגע עם לוביסטים, זו הדרך היחידה לעמוד בפני המניפולציות, השוחד הגלוי והסמוי, וכוחו של הכסף הגדול. תופעת הלוביסטים מכוערת ושמה ללעג את ערך הדמוקרטיה".

יאיר לפיד: "הלוביסטים הפכו מפתרון לבעייה"

אין תמונה
"הגיע הזמן שהכנסת תטפל בהם". יאיר לפיד

גם יאיר לפיד, שהכריז לאחרונה על כוונתו הרשמית להקמת מפלגה בראשותו, הגיב בקצרה לנושא וכתב בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו שהוא אמנם לא צפה בתכנית בגלל שהיה בחוג בית בדרום אבל מבלי לצפות כתב "הלוביסטים הפכו מפתרון לבעיה. הגיע הזמן שהכנסת תטפל בהם".

"פתרון?", שאל אחד הגולשים, "מתי הם היו פתרון ומה היתה הבעיה שהם ניסו לפתור ? האם אי פעם הם עשו משהו טוב (למעננו ה-99%?)", אך לפיד נמנע מלפרט בנושא.

גולש אחר, יניב מויאל, חשב שאין זמן טוב יותר מלהחזיר לדיון את החוקה: "ועוד יש כאלה שלא מבינים למה צריך חוקהולמה בית המשפט צריך לשמור על הזכות לבטל חוקים"

גלעד הנייה, גולש נוסף הזהיר בעמוד הפייסבוק וציין כי גם איסור כניסתם של הלוביסטים לבניין הכנסת לא יפתור את הבעיה. "העובדה שהממשלה מעורבת בכלכלה היא הסיבה ללוביסטים. אם יאסרו עליהם להיפגש בכנסת הם יפגשו מחוץ לכנסת", כתב.

גם התנועה לאיכות השלטון הגיבה לממצאים שנחשפו בתחקיר "עובדה" ודרשה במכתב ששלחה ליו"ר הכנסת כי במסגרת הגבלת פעולות הלוביסטים בכנסת תיווסף הדרישה לחייב את הוספת שמותיהם ושולחיהם של הלוביסטים על הצעות חוק אותן הם מקדמים. 

"התחקיר אתמול בתכנית 'עובדה', מאיר בצל כבד את פעילות הלוביסטים בכנסת - כבר 20 שנה, מתקיים ענף הלובינג ובעשור האחרון צומחת תעשייה זאת בקצב מסחרר ומגלגלת מיליוני שקלים בשנה", נכתב באתר התנועה, "להמחשה אם בשנת 2008 פעלו בכנסת 50 לוביסטים בלבד, כיום פועלים למעלה ממאתיים".

בתנועה הזהירו כי "פעולתם של חלק מחברות הלובינג חוצה קו אדום ומהווה תמרור אזהרה בולט לכל מי שהדמוקרטיה הישראלית יקרה בעיניו ופוגעת פגיעה אנושה באמון הציבור בנבחריו".

סערת הלוביסטים: סיקור מיוחד בעקבות כתבת "עובדה"