גדי איזנקוט (צילום: חדשות 2)
האלוף גדי אייזנקוט | צילום: חדשות 2

הרקע לזיופו ופרסומו של "מסמך הרפז" היה הסכסוך המתוקשר בין לשכותיהם של ברק ואשכנזי, בין-היתר בסוגיית מינויו של הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל. בעוד שלשכת ברק רצתה למנות לתפקיד את אלוף פיקוד הדרום יואב גלנט, בלשכתו של אשכנזי העדיפו את חברו הקרוב, אלוף פיקוד הצפון גדי אייזנקוט.

ב-17 באוגוסט, כשבועיים לאחר פרסום המסמך, הגיע האלוף אייזנקוט למתן עדות במשטרה. החוקרים רצו לשמוע ממנו מה ידע על המסמך, ואייזנקוט סיפר כיצד נחשף אליו לראשונה. "לפני שמונה או עשרה שבועות פונה אליי עוזר הרמטכ"ל ארז וינר ואומר לי שהרמטכ"ל רוצה שאני אקרא מסמך. אנחנו, ארז ואני, מסכימים שמחר לפני דיון מטכ"ל אני אגיע אליו ואקרא את המסמך".

"הגעתי למשרד של ארז, היינו הוא ואני לבד, ארז הניח לפניי מסמך בעל שני עמודים, אני קורא סעיף סעיף, את הדף הראשון בפירוט ומעיף מבט בדף השני. שאלתי את ארז אם הוא מבין את משמעות המסמך, ארז ענה בוודאי... שאלתי אותו לגבי מקורו של המסמך, ארז ענה לי – מישהו מבפנים, והנייר מאוד אמין. שאלתי את ארז מי עומד מאחורי המסמך, ארז אמר לי – יוני קורן ואנשיו. המשרד".

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

אייזנקוט המשיך וסיפר: "אם אני זוכר נכון אמרתי לארז – אם המסמך נכון בעיניי זו שחיתות מהמעלה העליונה שפקידים בכירים ממשרד הביטחון למעשה הוגים תכניות להכתים ולדחוק את הרמטכ"ל לפינה".

בהמשך עדותו סיפר אייזנקוט לחוקרים על הפעם הראשונה בה שוחח על המסמך עם אשכנזי. "לאחר שבוע הייתי שוב אצל הרמטכ"ל, אני לא זוכר אם ביוזמתי או ביוזמתו, ואנחנו מדברים על הנושא. אמרתי לרמטכ"ל שנראה לי שזה עניין חמור מאוד ושצריך לטפל בו. אם אני זוכר נכון תשובתו של הרמטכ"ל הייתה – 'אני לא בטוח שזה אקדח מעשן'".

אייזנקוט, שקיבל מארז וינר עותק מצולם של המסמך, החזיק אותו במגירה במשרדו. "אני מתלבט מה לעשות, מצד אחד יש פה מסמך אזרחי עם תוכן שנראה בעיניי מושחת, מצד שני יש רצון שהטיפול יתבצע על ידי אחרים. המסמך יושב אצלי יומיים-שלושה, ואני מחליט להתייעץ עם חבר... גבי סיבוני, החברות בינינו ארוכת שנים, ועם חבר נוסף שקוראים לו תמיר".

הרפז לעוזר הרמטכ"ל: "הלבקן הוזמן לבריסל על ידי יהלומן"
החבר הנוסף של אייזנקוט הוא תמיר פרדו, ראש המוסד שנכנס לתפקידו כחצי-שנה לאחר הפרשה. אייזנקוט נפגש איתו ועם גבי סיבוני, אל"מ במילואים, בבית-קפה ברעננה והציג להם את העותק המצולם של המסמך. " הם מעיפים מבט במסמך, והתשובה של שניהם שזה מסמך מושחת שאתה לא יכול שבת על הגדר, ואתה חייב לקחת עמדה. סיבוני אומר לי: תן לי את המסמך. הוא אומר לי שזה נייר שאינו סודי, מבקש ממני להשאיר אותו אצלו, הוא רוצה לקרוא אותו לעומק. נפרדנו שלושתנו ואני משביע אותו שזה נשאר אצלו".

זמן קצר לפני פרסום המסמך בערוץ 2 נפגשו סיבוני ואייזנקוט פעם נוספת. "לפני שבועיים סיבוני ואני נפגשים בבית קפה והוא אומר לי שהדרך היחידה היא להוציא את הדברים החוצה. אני מתנגד באופן נחרץ. אמרתי לסיבוני שמבחינתי הוא לא מוציא שום דבר".

"הרמטכ"ל אמר: הרפז רוצה להעביר דברים שקשורים להתנהלות מול משרד הביטחון"

אלא שאייזנקוט, על-פי עדותו, לא ידע שסיבוני מחזיק בעותק נוסף של המסמך, שקיבל ישירות מעוזר הרמטכ"ל ארז וינר. "אמרתי לו שאני רוצה את הנייר בחזרה, והוא אמר לי -  קיבלתי נייר מארז ואני אעשה את מה שצריך לעשות".  זמן קצר לאחר-מכן פנה סיבוני, בעצתו של תמיר פרדו, לאיש יחסי-ציבור מאזור המרכז, ומסר לו עותק של המסמך שהיה מיועד לפרסום בתקשורת.

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

עובדה, שני ב-21:00